Noul sistem de taxare pentru camioane grele, jalon în PNRR : Ministerul Transporturilor transpune Directiva Europeană care prevede taxă de drum în funcție de norma de poluare

protest transportatori Sursa foto: Economedia

Transportatorii vor plăti taxele de drum (viniete) și taxele de pod (peaj) din Uniunea Europeană și în funcție de clasa de emisii poluante, conform Directivei 362/2022 pe care Ministerul Transporturilor din România trebuie să o transpună în legislația națională. Noul sistem de taxare pentru transportatorii de mărfuri conform principiului ,,poluatorul plătește” este obligație asumată în PNRR prin care UE ne finanțează șantierele de autostradă (peste 3,5 miliarde euro), dar ne și impune să introducem un sistem de taxare în funcție de distanța parcursă și nu de timp, ca în prezent. Noul sistem de taxare trebuie introdus până la jumătatea anului viitor : ,,Pachetul legislativ pentru punerea în aplicare a unui nou sistem de taxare bazat pe distanța parcursă pentru vehiculele grele de marfă (camioane) și a unor taxe mai mari de proprietate pentru cele mai poluante vehicule de pasageri (autoturisme/autobuze/autocare), pe baza principiului „poluatorul plătește” și a principiului impozitării ecologice.” -obligație PNRR (detalii aici)

Pentru transpunerea Directivei 362/2022 în legislația națională, Ministerul Transporturilor a publicat un Proiect de Ordonanță a Guvernului care modifică un alt act normativ ( OG 8/2022) astfel încât să existe cadrul legal necesar pregătirii noului sistem de taxare și în funcție de emisiile poluante ale camioanelor : ,, Prezentul proiect de ordonanță a Guvernului asigură transpunerea parțială a Directivei (UE) 2022/362 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 februarie 2022 de modificare a Directivelor 1999/62/CE, 1999/37/CE și (UE) 2019/520 în ceea ce privește taxarea vehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 69/1 din 04 martie 2022, respectiv a articolului 3 al directivei. Una dintre modificările aduse prin Directiva 2022/362 normelor UE privind taxarea rutieră este că se introduce o diferențiere obligatorie a taxelor de infrastructură și a taxelor de utilizare în funcție de clasa de emisie CO₂ pentru vehiculele grele. Este necesar ca echipamentele de bord utilizate ca parte a unui serviciu de taxare să conțină date referitoare la emisiile de CO2 și la clasa de emisii de CO2 a vehiculelor grele și ca datele respective să fie disponibile pentru schimbul de informații dintre statele membre UE, astfel cum se prevede în Directiva (UE) 2019/520.” –Proiect de Ordonanță a Guvernului.

,,Circulația vehiculelor pentru transportul de marfă și de călători este un factor care contribuie la eliberarea de
poluanți în atmosferă. Astfel de poluanți, care au consecințe foarte grave asupra sănătății umane și cauzează
deteriorarea calității aerului înconjurător în Uniune, includ PM2,5, NO2, și O3. În 2018, expunerea prelungită la
acești trei poluanți a provocat 379 000, 54 000 și, respectiv, 19 400 de decese premature în Uniune, conform
estimărilor prezentate de Agenția Europeană de Mediu în 2020.” -Directiva 362/2022.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Radu Dinescu declara în vara anului trecut pentru Economedia că, înainte de a vorbi despre taxare, statul trebuie mai întâi să şi ofere infrastructura de transport promisă şi mai ales închiderea coridoarelor principale care să asigure legăturile cu reţeaua de autostrăzi din Europa.

„Dacă se vorbeşte de taxare, în principiu trebuie să ai ce să taxezi, adică să oferi o infrastructură. Cât de repede, rămâne de văzut. Avem promisiuni pentru 400 de kilometri în următorii cinci ani, lucru care e greu de crezut, în condiţiile istorice din România. Adică nu am reuşit să construim 1.000 de kilometri de autostradă (n.r. România are 907 km de autostradă) în 30 de ani şi în 5 ani vrem să construim 400 de kilometri. Aşa să fie. Nu se poate taxa ce nu există. După ce România va avea minimum 1.500 de kilometri, ca să nu zic 2.000 de kilometri, putem vorbi. Să avem autostrăzi complete, să legăm Constanţa de Nădlac, Moldova şi Braşovul de Borş”, a spus secretarul general al UNTRR.

În prezent, rovinieta pentru autoturisme costă între 15 lei (trei euro) pe săptămână şi 137 de lei pe an, iar la camioane de la 54 de lei pe zi la 6.000 de lei (1.210 euro) pe an. Taxa de drum a fost introdusă acum aproape 20 de ani şi se actualizează în funcţie de cursul valutar.

În Europa există mai multe sisteme de taxare, vinietă şi taxă de pod, cu porţi şi/sau cu sisteme electronice de înregistrare (GPS) care monitorizează deplasarea, inclusiv cu plata anticipată. În privinţa vinietei pentru transportatori sunt mai mulţi parametri luaţi în calcul: norma de poluare, tonaj şi lungimea tronsoanelor de drum. Potrivit UNTRR, cele mai multe modele de taxare includ şi norma de poluare.

Germania

Taxare: >12 tone dar de la 1 octombrie și la camioanele începând cu 7,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de clasa Euro, numărul de axe, lungimea tronsoanelor de drum
Cost: Între 18,7 eurocenți/km până la 26,1 eurocenți/km (>18T, >4axe)

Austria

Taxare: >3,5 tone, vehiculele de până la 3.5 tone necesită vignetă
Cum se stabilește: În funcție de clasa Euro, numărul de axe, lungimea tronsoanelor de drum
Cost: de la 0,41702 euro/km (EURO 6, 4 sau mai multe axe)

Italia

Taxare: toate autovehiculele si 6600 km autostrazi
Cum se stabilește: În funcție de mărime vehicul, numărul de axe, lungimea tronsoanelor de drum
Cost: http://www.autostrade.it/autostrade/percorso.do

Franța

Taxare: >3,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de mărimea maximă a ansamblului de vehicule, masa totală autorizată a capului tractor, numărul de axe
Cost: http://www.autoroutes.fr

Spania

Taxare: >3,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de mărimea maximă a ansamblului de vehicule, masa totală autorizată a capului tractor, numărul de axe

Belgia

Taxare: >3,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de segmente de drum pe regiuni (Flandra/ Bruxelles, Valonia), în funcție de numărul de axe și clasa de emisii
Cost: https://www.satellic.be/

Cehia

Taxare: 3,5-7,5 tone / 7,5 -12 tone / peste 12 tone
Cum se stabilește: În funcție de clasa de emisii și numărul de axe
Cost: 14 cenți/km depinzând de clasa Euro și numărul de axe

Polonia

Taxare: > 3,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de clasa de emisii și numărul de axe
Cost: https://www.viatoll.pl/en/home

Ungaria

Taxare: > 3,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de clasa Euro, categoria de drum și numărul de axe
Cost: https://www.hu-go.hu/articles/category/actual

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: