Cursa contra-cronometru pentru Centura Beiuș pe DN 76 Deva – Oradea: Guvernul a aprobat exproprierile pentru șoseaua de 270 de milioane de lei care trebuie terminată în mai puțin de un an și jumătate pentru a nu rata finanțarea europeană

Centura Beiuş

Cursă contra-cronometru pentru Centura Beiuș pe Drumul Național 76 Deva – Oradea, o șosea de 7,3 kilometri și 270 milioane lei, care trebuie terminată în mai puțin de un an și jumătate pentru a „prinde” finanțarea europeană prin POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, extins până în 2023).

Executivul a aprobat în ședința de miercuri Hotărârea de Guvern pentru exproprieri și indicatorii tehnico-economici (reaprobare) pentru centura Beiuș, un proiect câștigat de Selina, dar întârziat după o contestație a constructorului Dimex la CNSC. Dacă nu s-ar fi depus contestația, Consiliul Județean Bihor ar fi semnat contractul la sfârșitul lunii iunie, iar șantierul s-ar fi deschis luna aceasta.

DN 76 Deva – Oradea asigură legătura între Autostrăzile A1 Sibiu – Deva – Nădlac și A3 Transilvania și este principala rută de acces spre stațiunea Băile Felix.

„Pentru realizarea obiectivului de investiție “Varianta de ocolire Ștei”, au fost aprobați indicatorii tehnico – economici prin Hotărârea Guvernului nr. 311/2013, iar procedura de expropriere a fost aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 384/2018, în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, cu modificările şi completările ulterioare.
În contextul prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2020 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri europene în vederea evitării riscului de dezangajare pentru perioada de programare 2014-2020, ale ordinului ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor nr. 2198/22.12.2020 privind aprobarea listei de proiecte de infrastructură de transport în vederea includerii la finanțare
în cadrul POIM 2014-2020 (Varianta ocolitoare a Municipiului Beiuș), ale Parteneriatului de implementare încheiat între C.N.A.I.R. – S.A. cu nr. 92/87031/23.12.2020 și Consiliul Județean Bihor cu nr. 28419/23.12.2020, C.N.A.I.R. – S.A. a aprobat revizuirea proiectului tehnic aferent obiectivului de investiție, prin adaptarea la situația actuală existentă din teren și la cerințele normativelor actuale, în vederea realizării într-o prima etapă, a ocolirii Municipiului Beiuș, pe o lungime de 7,33 km, aceasta revizuire a proiectului fiind aprobat prin avizul C.T.E. – C.N.A.I.R. nr. 92 / 75420 / 15.09.2021”, arată Notă Fundamentare HG 6 iulie 2022.

Centura Beiuş face parte dintr-un proiect mai vechi al CNAIR care include şi varianta de ocolire a oraşului Ştei, lângă Beiuş, noul drum, paralel cu DN 76, fiind proiectat pentru o lungime de aproximativ 27 de kilometri. Valoarea mare a investiţiei, peste 50 de milioane de milioane de euro (7 milioane euro/km), se explică prin cele cinci lucrări de artă din care două viaducte, fiecare cu peste 700 de metri lungime.

„A fost desemnat constructorul pentru execuția lucrărilor la Centura Beiuș. Astfel, din cele cinci oferte depuse în cadrul licitației organizate de Consiliul Județean Bihor, în urma evaluării a fost declarată câștigătoare oferta depusă de Asocierea Drum Asfalt (leader), Ilgaz Insaat Ticaret Anonim Sirketi, Obras Publicas y Regadios, OPR Asfalt”. Valoarea ofertei câștigătoare este de 269.464.711,29 lei, fără TVA. Durata de execuție a lucrărilor la proiectul de investiție „Varianta ocolitoare a Municipiului Beiuș” va fi, potrivit anunțului publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, de 18 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. Având în vedere că pentru această investiție avem realizat proiectul tehnic, vom putea începe lucrările în câteva zile după semnarea contractului, la începutul lunii iulie. La Beiuș va fi nevoie de o mobilizare exemplară a constructorului, având în vedere complexitatea lucrărilor (2 viaducte, lucrări în albia Crișului Negru, 3 pasaje supraterane) și termenul scurt de realizare. Centura trebuie să fie gata până la finalul anului viitor”, preciza, în urmă cu o lună, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan.

Lungimea traseului este de 7,33 de kilometri. Șoseaua va avea două benzi de circulație, câte una pe sens, iar profilul transversal cuprinde următoarele caracteristici: lățimea părții carosabile – 7 metri + supralărgiri, lățimea benzii de încadrare – 2 x 0,75 metri, lățimea acostamentului – 2 x1,70 metri.

La termenul-limită din ianuarie 2022, cinci constructori au depus oferte pentru Centura Beiuș:

(1) PORR Construct

(2) Todini Construzioni Generali SPA,

(3) Asociere – Drum Asfalt (leader), Ilgaz Insaat Ticaret Anonim Sirketi, Obras Publicas y Regadios, OPR Asfalt,

(4) Asociere – Construcții Erbașu (leader), Váhostav – sk, Procons Group, Drumuri Orășenești

(5) Asociere – Dimex-2000 Company, Industrial Construct Ardeal, T Dancor Romconstruct, Dacia Faber.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: