Banii rezervați pentru construirea de noi drumuri și poduri în Statele Unite, ca parte a proiectului de infrastructură de un trilion de dolari aprobat de președintele Joe Biden, “se evaporă” rapid, pe măsură ce inflația crește costurile materialelor. Într-un material dedicat subiectului, AP a notat că inflația afectează proiectele de infrastructură din America, crescând costurile atât de mult, încât oficialii locali și de la nivelul statelor amână proiectele, le reduc pe altele și își reprioritizează nevoile pentru a face față creșterilor constante de prețuri.
Bani evaporați
AP a scris, referindu-se la creșterile prețurilor la materiale de construcții, că prețul la o bucată de 30 de cm de conductă de apă în Tucson, Arizona a urcat cu 19%, costul unei tone de asfalt într-un mic oraș din Massachusetts a crescut cu 37 %, în timp ce prețul final estimat pentru ridicarea unui nou terminal aeroportuar în Des Moines (Iowa) este în prezent cu 9% mai mare, având în plus o întârziere de câțiva ani.
Creșterile de prețuri reduc astfel valoarea planului de infrastructură pe care președintele Joe Biden l-a semnat cu doar șapte luni în urmă. Bipartisan Infrastructure Framework (numit Bif) a fost adoptat de Senat în luna august a anului trecut cu voturi bipartizane și ulterior a trecut si de Camera Reprezentanților, înainte de a fi trimis președintelui pentru promulgare.
Proiectul de lege pentru infrastructură oferă 110 miliarde de dolari pentru drumuri și poduri, 73 de miliarde de dolari pentru transportul electric bazat pe energie curată, 66 de miliarde de dolari pentru transportul feroviar de pasageri și marfă, 65 de miliarde de dolari pentru internet în bandă largă, peste 50 de miliarde de dolari pentru infrastructură de apă, 39 de miliarde de dolari pentru transportul public, 25 de miliarde de dolari pentru aeroporturi, 7,5 miliarde de dolari pentru instalarea de noi stații de încărcare a vehiculelor electrice și 5 miliarde de dolari pentru cumpărarea de autobuze electrice și cu emisii reduse.
Acest plan de infrastructură conceput să livreze investiții timp de cinci ani a fost promis de Biden în timpul campaniei electorale pentru Casa Albă din 2020. Adoptarea sa a oferit, la momentul respectiv, o victorie uriașă pentru Biden după o muncă dificilă, în care s-a confruntat cu mai multe crize, între care retragerea dezastruoasă din Afganistan, stagnarea campaniei de vaccinare anti-COVID, afluxul de imigranți la granita de sud, inflația galopantă, scurcircuitele din lanțul de aprovizionare etc.
La momentul respectiv, Casa Albă a afirmat că Bipartisan Infrastructure Law (Infrastructure Investment and Jobs Act) reprezintă “o investiție făcută o dată la o generație în infrastructura și competitivitatea națiunii noastre… (care) va reconstrui drumurile, podurile și căile ferate ale Americii, va extinde accesul la apă potabilă curată, va asigura că fiecare american are acces la internet de mare viteză, va aborda criza climatică, va promova justiția ecologică și va investi în comunitățile care prea des au fost lăsate în urmă.”
De exemplu, planul prevede printre altele investiții de 110 miliarde de dolari pentru drumuri, poduri și proiecte majore de infrastructură, între care 40 de miliarde de dolari pentru repararea, înlocuirea și reabilitarea de poduri. De asemenea, potrivit Casei Albe, aproximativ 20%, sau 280.000 de kilometri din autostrăzile și drumurile principale din Statele Unite sunt în stare proastă, la fel ca 45.000 de poduri. Planul lui Biden prevede investiții în tote acestea. (https://www.cnn.com/2021/07/28/politics/infrastructure-bill-explained/index.html)
“Mesajul meu către poporul american este următorul: America se mișcă din nou și viața voastră se va schimba în bine,” a spus președintele Biden în noiembrie, la ceremonia de semnare a documentului, pe peluza din fața Casei Albe. (https://apnews.com/article/joe-biden-congress-infrastructure-bill-signing-b5b8cca843133de060778f049861b144)
Iată însă că, după circa jumătate de an și în condițiile unei inflații record, fondurile din planul de infrastructură dispar rapid. “În esență, acei dolari se evaporă,” a declarat Jim Tymon, directorul executiv al American Association of State Highway and Transportation Officials. “Costul acestor proiecte crește cu 20%, cu 30% și elimină pur și simplu această creștere din partea guvernului federal de care eram atât de încântați la începutul anului.”
Costuri tot mai mari
Inflația a afectat întreaga economie a Statelor Unite, reprezentând una dintre cele mai mari provocări ale lui Biden în timpul unui an electoral important. Costurile benzinei, alimentelor și locuințelor au crescut constant. Potrivit Departamentului Muncii, prețurile de consum au crescut cu 8,6% în mai față de anul trecut, cea mai mare rată din 1981.
Prețurile pentru unele materiale cheie în construcția infrastructurii au crescut și mai mult. Prețurile plătite producătorilor americani de pavaj asfaltic și amestecuri de gudron au crescut cu 14% în mai față de anul trecut, potrivit datelor de la Federal Reserve Bank of St. Louis. Prețurile plăcilor de oțel fabricate, utilizate în poduri, au crescut cu 23%, iar țevile și fitingurile din fontă ductilă – utilizate de sistemele de apă – au fost cu aproape 25% mai mari.
AP a notat că creșterile sunt determinate de o varietate de factori, inclusiv de restanțe la nivel mondial în lanțul de aprovizionare, cheltuielile puternice ale consumatorilor și ale afacerilor în SUA, invadarea Ucrainei de către Rusia și, acuză unele voci, politicile energetice și fiscale ale Administrației Biden.
AP a oferit mai multe exemple care ilustrează explozia de prețuri la materialele de construcții și efectele dramatice pe care acestea le au asupra diferitelor proiecte de infrastructură. In Casper (Wyoming) cea mai mică ofertă pentru reconstrucția unei intersecții majore și de a construi un nou pod peste râul North Platte a fost de 35 de milioane de dolari în această primăvară – cu 55% peste estimarea unui inginer din partea statului. Oferta a fost respinsă, iar proiectul a fost amânat, în timp ce oficialii de la nivelul statului își reevaluează opțiunile.
“Dacă această inflație se menține așa cum este, va trebui să rulăm proiecte de la un an la altul, apoi în următorul, în următorul,” a declarat Mark Gillett, inginer șef al Departamentului de Transport din Wyoming.
Oficialul a afirmat că sperase că legea federală Infrastructure Investment and Jobs Act va finanța un boom în construcția de autostrăzi și poduri. “Dar ea pur și simplu nu va ajunge atât de departe cum am sperat,” a adăugat el.
De asemenea, oficialii de la Aeroportul Internațional Des Moines din Iowa contau pe banii federali de infrastructură pentru a înlocui un terminal vechi cu o structură modernă. În urmă cu patru ani, un nou terminal cu 14 porți era estimat să coste aproximativ 434 de milioane de dolari și să fie deschis până în 2026. Până în această primăvară, costul a crescut la 733 de milioane de dolari.
Noua estimare este mai mult decât își poate permite aeroportul, chiar și cu ajutorul federal. Așa că oficialii plănuiesc să împartă proiectul în etape, construind doar cinci porți noi până în 2026, la un cost de 411 milioane de dolari.
“Dacă inflația continuă, poate trece un deceniu până când proiectul va fi complet finalizat,” a afirmat directorul executiv al aeroportului, Kevin Foley.
De când alegătorii au aprobat o creștere a impozitului pe proprietate în 2020, costul estimat al construirii a două linii de tren ușor și a unui tunel prin Austin (Texas) a crescut de la 5,8 miliarde de dolari la 10,3 miliarde de dolari. Dublarea lungimii tunelului a fost un factor important. Dar inflația și creșterea prețurilor imobiliare au alimentat, de asemenea, creșterea prețurilor, forțând oficialii să ia în considerare reducerea costurilor sau prelungirea intervalului de timp pentru finalizarea proiectului.
Ofertele cele mai scăzute pentru o serie de reparații de poduri de-a lungul autostrăzii Interstate 55 din St. Louis (Missouri) au fost de 63 de milioane de dolari în acest an, cu 57% peste suma bugetată. În general, costurile de construcție a autostrăzilor din Missouri pentru anul fiscal care s-a încheiat în iunie au fost cu 139 de milioane de dolari peste buget – o creștere de 11% care a marcat “o schimbare destul de semnificativă” din mai mulți ani aflați sub buget, a declarat directorul Departamentului de Transport din Missouri, Patrick McKenna.
Deși Missouri a continuat cu proiectele din acest an, inflația “va mușca din viitor,” a spus McKenna.
Când ofertele pentru un proiect de drum în Lansing (Michigan) au fost cu 60% peste estimări, orașul a relicitat proiectul și i-a redus aria de aplicare la jumătate, a declarat Andrew Kilpatrick, director de serviciu public și inginer interimar al orașului.
În Huntington (Massachusetts) o porțiune de drum de 2.4 km nu va fi terminată anul acesta, după ce o creștere de 37% a prețului asfaltului lichid a crescut costul asfaltării unei mile (circa 1.6 km) la aproximativ 140.000 de dolari. Orașul primește anual 159.000 de dolari din finanțare de la stat pentru drumurile sale, a spus inspectorul de autostrăzi Charles Dazelle. “Chiar acum, o milă de drum, înseamnă un an. Asta nu înseamnă nimic altceva,” a afirmat Dazelle.
Sistemele publice de apă din întreaga țară sunt, de asemenea, sub presiune din cauza inflației. Când oficialii din Tucson (Arizona) au lansat prima parte a unui proiect de înlocuire a magistralei de apă în patru faze, în septembrie 2020, o țeavă de 30 cm din fontă ductilă a costat 75 de dolari, iar o supapă a costat 3.000 de dolari. Când a scos la licitație cea mai recentă fază a proiectului în această primăvară, costurile țevilor crescuseră la aproape 90 de dolari, iar supapele ajunseseră la aproape 4.100 de dolari. Orașul prioritizează acum ce alte proiecte își poate permite și care trebuie să aștepte.
“Pentru a rezuma, lucrăm mai puțin pentru aceeași sumă de bani,” a declarat inginerul șef pentru rețeaua de apă din Tucson, Scott Schladweiler.
Orașul Tacoma (Washington) modifică în prezent unele dintre înlocuirile planificate ale magistralei de apă din cauza costurilor în creștere. “Unele dintre ele sunt întârziate, altele sunt reduse în scop și ne obligă să reevaluăm unele dintre bugetele pe care le-am stabilit,” a susținut Ali Polda, inginer principal în departamentul de apă al orașului.
De asemenea, locuitorii dintr-un cartier de la vest de Little Rock (Arkansas) vor plăti o suprataxă lunară de 146 de dolari către Central Arkansas Water pentru a instala noi linii de apă. Taxa este cu 17% mai mare decât era planificată inițial din cauza creșterii costurilor de construcție.
Surse: AP, CNN, WhiteHouse.gov