Poduri noi peste Prut între România și Republica Moldova: Ministerul Transporturilor anunță construirea unui nou pod la Albița și reparații capitale pentru podurile de la Oancea și Sculeni

foto pod prut Foto: Cătălin Drulă, Facebook

Un nou pod peste Prut va fi construit la Albița – Leușeni, pe cea mai tranzitată rută de la frontiera România – Republica Moldova, a anunțat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu, după discuții la Chișinău cu vicepremierul și ministrul Infrastructurii din Republica Moldova, Andrei Spânu.

Încă de miercuri, o delegație română reprezentată la nivel de secretar de stat și directori în CNAIR participă la discuții cu omologii din Republica Moldova pentru îmbunătățirea transportului de mărfuri și persoane între cele două țări. Una dintre cele mai mari probleme, accentuată de războiul din Ucraina, este infrastructura rutieră și feroviară care nu face față volumului mult mai mare din ultimele luni.

În paralel cu reparațiile capitale la Podul peste Prut de la Galați – Giurgiulești (finalizate), Compania de Drumuri a făcut și expertizele tehnice pentru alte trei poduri rutiere: Albița – Leușeni pe DN 24 B, Sculeni DN 24 și Oancea  – Cahul DN 26 A, iar pentru cel de la Albița (Vaslui), experții indicând necesitatea realizării unui nou pod care să preia circulația. În astfel de cazuri, de cele mai multe ori investiția pentru reparații capitale este prea mare pentru a repara un pod vechi comparativ cu ridicarea unui pod nou. Între principalele teme de discuții s-au aflat noul pod de la Ungheni de pe Autostrada Unirii (A8) (acum pod feroviar) și situația celor trei poduri rutiere destul de vechi.

„Crearea Comisiei mixte moldo-române pentru implementarea Acordului privind construcția podului Ungheni – Ungheni

Inițierea negocierilor Acordurilor privind reconstrucția sau reabilitarea podurilor rutiere de frontieră peste râul Prut la Cahul – Oancea, Sculeni – Sculeni, dar și construcția unui nou pod la frontiera Leușeni – Albița. Partea română a efectuat deja expertizele celor 3 poduri existente, de unde a reieșit că la Leușeni – Albița trebuie realizat un pod nou, iar celelalte două trebuie reabilitate. Tot România realizează studiile de fezabilitate, urmând ca acestea să fie finalizate în acest an. Continuarea conlucrării pentru armonizarea cadrului normativ din domeniul infrastructurii rutiere și absorbția fondurilor europene. Elaborarea studiului de fezabilitate pentru construcția unor poduri noi peste râul Prut.
De asemenea, au fost discutate problemele de interconectare a sistemului feroviar, în sensul creșterii capacităților de tranzit spre și dinspre Portul Constanța, precum și creșterea fluxurilor de marfă dinspre Portul Giurgiulești din Republica Moldova spre Portul Constanța și Canalul Sulina”, a transmis Scrioșteanu.
Scrioșteanu a mai anunțat că de la 1 august 2022 se va liberaliza transportul de mărfuri care circulă în prezent cu autorizații „terță țară”, iar de la 1 ianuarie 2023 se va liberaliza transportul de persoane prin servicii regulate.
„Acordarea a 500 de autorizații transportatorilor moldoveni, pentru anul 2022, pentru serviciile ocazionale neliberalizate în tranzit pe teritoriul României și a 1500 autorizații de tranzit pentru anul 2023; pentru România vor fi acordate 200 autorizații din partea țării noastre”, a mai transmis secretarul de stat.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: