1.400 de salariaţi vor fi disponibilizaţi de la CFR Marfă în acest an, după ce compania a aprobat bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul 2021. Compania controlată de Ministerul Transporturilor are plăţi restante de aproape 4 miliarde lei şi aşteaptă aprobarea mecanismului de dare în plată pentru stingerea unei datorii la buget de 570 milioane euro, considerat de UE ajutor de stat incompatibil cu legislație europeană.
Angajații disponibilizați vor primit 6 salarii minime pe economie drept plăți compensatorii, conform contractului colectiv de muncă.
CFR Marfă are acum aproximativ 4.700 de angajaţi și o cotă de piață de 25%, potrivit declarațiilor ministrului Cătălin Drulă.
Care sunt paşii pentru stingerea datoriei de 570 milioane euro
Anul trecut, Compania CFR Marfă a intrat într-o procedură de concordat preventiv (n.r., concordatul preventiv este un contract încheiat între debitorul în dificultate financiară, pe de o parte, și creditorii care dețin cel puțin 75% din valoarea creanțelor acceptate și necontestate), care ar urma să se închidă în martie 2022 cu recuperarea întregului ajutor de stat. În vederea realizării acestui lucru, este necesar:
- aprobarea mecanismului de plată alternativă prin darea în plată, în vederea stingerii ajutorului de stat de către Comisia Europeană;
- emiterea Ordonanței de Urgență privind modalitatea alternativă de stingere a datoriei prin darea în plată a unor bunuri mobile și imobile;
- vânzarea de către executorul judecătoresc a tuturor vagoanelor care fac obiectul dosarului de executare nr.194/2018, potrivit Ministerului Transporturilor.
În decembrie 2017, Comisia Europeană a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societății CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special conversia creanțelor în acțiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane de euro (1,669 miliarde lei) în 2013 şi a constatat că „statul a acționat mai degrabă în calitate de autoritate publică decât ca acționar al societății. Prin urmare, Comisia a concluzionat că sprijinul din bani publici acordat de România a conferit societății CFR Marfă un avantaj economic neloial față de concurenții săi. Prin urmare, aceste măsuri constituie ajutor de stat în sensul normelor UE”, a explicat în 2020 reprezentanţa Comisiei Europene în România.