Transportatorii rutieri afiliați Federației Operatorilor Români de Transport ( FORT) solicită Guvernului să plafoneze prețurile la carburanți și anunță proteste la benzinăriile din toată țara. Patronatele din transporturile de mărfuri și persoane au susținut reducerea accizei la carburanți și plafonarea prețurilor la pompă ca măsuri pentru a face față creșterii prețurilor la carburanți (n.r motorină) în timp ce Executivul a decis să acorde o subvenție 50 de bani/litru de (300 de milioane de lei pentru 3000 de operatori, deși sunt înregistrați aproape 40 000 ).
Pentru plafonarea prețurilor sunt date ca exemple Slovenia și Ungaria : ,,Federatia Operatorilor Romani de Transport – F.O.R.T., solicita Guvernului Romaniei plafonarea preturilor carburantilor la tarife maximale dupa modelul statelor vecine. Aceasta este unica solutie ce se poate aborda pe termen scurt pentru consumatorii persoane fizice si juridice, pana cand toti factorii institutionali, rezolva dilema sau trilema economica ce a generat fenomenul de la pompe. F.O.R.T. incurajeaza totodata persoanele juridice sa sustina prin toate mijloacele legale, protestele ce urmeaza sa se desfasoare la intrarea in statiile de alimentare din intreaga tara. Tari precum Ungaria si Slovenia, in care politicienii nu invocau stocurile de titei ce ar trebui sa ne linisteasca pe toti, asa cum se intampla in urma cu trei luni in Romania, au plafonat preturile carburantilor pentru consumatorii interni, persoane fizice si juridice. Ne dorim sa aflam la 3 luni de la acele declaratii, de la orice oficial al statului roman, care este legatura intre stocurile invocate si preturile de la pompa. Se pare ca acest guvern, nu a gasit inca, in trei luni, un specialist care sa raspunda intrebarii de mai sus.”
Totodată, FORT apreciază inițiativa legislativă din Parlament pentru scăderea cotei TVA la 5 % pentru serviciile publice de transport rutier, dar consideră că actul normativ trebuie să fie adoptat printr-o Ordonanță de Urgență pentru a intra rapid în vigoare.
Despre subvenția de 50 de bani/litru transportatorii spuneau că este prea puțin și prea târziu : ,,Această măsură nu salvează companiile, pentru că 300 de milioane de lei este prea puțin și va veni pe termen lung. Administrativ, nu e clar căror companii le dai cei 50 de bani, pe ce principii, pe ce consum și care sunt firmele care se califică. Toate acestea sunt ajutoare de stat. Cel mai simplu era, cu impact imediat, să se aplice asupra accizei, se notifica Uniunea Europeană și nu mai intram în proceduri birocratice. Transportatorii, că vorbim de rutieri, feroviari sau cei cu barje au nevoie acum de această reducere, nu peste patru luni când probabil pun lacătul”, spunea pentru Economedia Ion Lixandru.
Costurile de operare ale transportatorilor au crescut cu 20 % din cauza prețurilor la carburanți, detalii aici.