Autostrada de Centură București Sud: Grecii de la Aktor rămân cu întregul contract pentru lotul 3, după ce au preluat de la EuroConstruct 49% din proiectul de 150 de milioane de euro

A0 Aktor

Grecii de la Aktor rămân singurii constructori pe lotul 3 al Autostrăzii de Centură București Sud, după ce au preluat 49% din participație de la EuroConstruct, potrivit publicației Capital.gr, preluată de agenția Rador.

Contractul pentru cel mai lung lot de pe semi-inelul Sudic (18 km între A1 Joița și DN 6 Bragadiru) a fost semnat în aprilie 2019, cu o durată de realizare de 42 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru execuție.

Însă, la trei ani de la semnarea contractului și la un an de la intrarea în șantier, lucrările au ajuns la doar 8,2% stadiu fizic de execuție. Constructorul a fost penalizat atât pentru predarea proiectului tehnic cu mare întârziere cât și pentru slaba mobilizare pe șantier.

„Antreprenorul nu respectă programul de lucru, are sincope în aprovizionarea cu beton pentru execuția pilonilor forați, nu respectă procedurile de execuție etc. În continuare înregistrează întârzieri în xecuția proiectului și nu și-a mobilizat resursele pentru a respecta programul de execuție. În acest sens, CNAIR SA a transmis înștiințare de revendicare pentru întârzieri în execuția proiectului. A fost emisă factura de penalități în valoare de 50.000 lei pentru nerespectarea programului de execuție”, transmite CNAIR.

Potrivit informațiilor, AKTOR, care a participat printr-un joint venture cu Euroconstruct Trading ’98 SRL (cu procente de 51%, respectiv 49%) la construcția proiectului, a decis să preia procentul de la partenerul său local, ceea ce presupune realizarea întregului obiect de construcție de către grupul grecesc, după revizuirea prețului la 150 de milioane de euro. Aceasta este o evoluție importantă, întrucât, printre altele, sunt cunoscute de mult timp problemele cu care se confruntă compania românească. Este vorba despre un tronson de drum de 18 kilometri, care face parte din Centura Bucureștiului, ce va avea o lungime totală de 101 kilometri și face parte din marele proiect european numit Coridorul 4 Paneuropean, care va străbate România de la vest la est.

Președintele AKTOR, Christos Panagiotopoulos, a declarat pentru Capital.gr că „proiectele din România se desfășoară normal. Încet-încet scăpăm de problemele din trecut. Iar acest lucru se vede și din raportul oficial care reflectă progresul proiectelor aflate în execuție în România”.

La sfârșitul lunii noiembrie anul trecut, AKTOR a predat tronsonul 2 (Lotul 2) al autostrăzii Sebeş – Turda, cu o lungime de 24,5 km şi cu un buget de 122 de milioane de euro. AKTOR derulează proiecte cu un buget total de 682 de milioane de euro, inclusiv proiecte de modernizare a rețelelor de cale ferată precum tronsoanele Lot 1 Brașov – Apața și Lot 3 Cața – Sighișoara, tronsonul de cale ferată Lot 2 Apața – Cața, precum și refacerea subtronsonului 2c de la Gurasada. (n.r. atât Lotul 2 Sebeș – Turda deschis circulației, dar încă fără recepție completă a avut întârzieri uriașe, de asemenea, mobilizarea pe secțiunile feroviare este nesatisfăcătoare)

Cel puțin patru mari contracte de infrastructură rutieră așteaptă decizia ministerului Transporturilor care trebuie să emită noile certificate de progres, „certificate de bună purtare”, după cum le-a descris vineri, la Timișoara, ministrul Sorin Grindeanu. Este vorba despre Lotul 1 al Drumului Expres Craiova – Pitești, Centura Timișoara Sud și Pasajul Cernica (anteprenor Tirrena Scavi) și Lotul 3 A0 – Aktor. Certificatele care arată cum și dacă s-a respectat graficul de execuție urmează să fie emise la sfârșitul lunii. Dacă vor certificate negative, conform legii, atunci se deschide calea rezilierii contractelor, iar firma nu mai poate participa la licitații pentru o perioadă de 3 ani. Însă rezilierea contractului se decide, de fapt, în instanță.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: