EXCLUSIV Document / Jaloanele și țintele PNRR din 2021, încă multe detalii de finalizat pentru a trimite prima cerere de plată / 200 de amendamente depuse în Parlament la OUG pentru organizarea detaliilor PNRR

Euro bani fonduri cheltuieli risipă fraude Sursa foto: Pexels

Un document oficial obținut în exclusivitate de G4Media din surse guvernamentale care conține analiza jaloanelor și țintelor PNRR aferente trimestrului IV 2021 arată că la începutul acestei luni mai sunt încă multe detalii de finalizat. Una din îngrijorările exprimate de Comisia Europeană, potrivit acestui document este că au fost depuse peste 200 de amendamente în Parlament la Ordonanța privind organizarea cadrului instituțional şi financiar PNRR (OUG nr.124/2021).

„S-a constatat faptul că, cu ocazia dezbaterii proiectului de lege pentru aprobarea OUG nr.124/2021, aflat la Camera Deputaților, în cadrul comisiei pentru Buget, finanțe și bănci, în prima variantă a raportului acesteia emis in 20.04.2022, au fost admise peste 200 de amendamente la conținutul ordonanței de urgență. Diversitatea amendamentelor aprobate prezintă riscul de a deroga de la cadrul instituțional prezentat in PNRR și care a fost evaluat și aprobat de CE (…) în 27.09.2021 și riscul de a determina întârzieri în procesul de aprobare de către CE a primei cereri de plată ce va fi transmisă până la finalul semestrului I 2022”, se arată în documentul amintit. Amendamentele respective trebuie transmise și Comisiei Europene.

La momentul efectuării acestui audit de jaloane și ținte nu era semnat Acordul operațional între Guvernul României și Comisia Europeană (un fel de contract cu toate detaliile de implementare pentru PNRR, n.r.). Acesta era așteptat să fie semnat în luna martie (așa cum a semnalat în februarie monitorpnrr.eu) însă a fost semnat abia la finalul săptămânii trecute (jumătatea lunii mai), cel puțin așa a anunțat ministrul Marcel Boloș după vizita la  Bruxelles.

Mai toate jaloanele și țintele din decembrie 2021 mai modificări sau finalizarea unor detalii, arată aceeași sursa citată.

De exemplu:

Jalon: „Unitatea de implementare a reformelor din cadrul mecanismului de sprijin al politicilor (PSF), instituită și operațională”- Autoritatea responsabilă: Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.

Constatare: Din totalul de 17 posturi cu normă întreagă, prevăzute pentru funcționarea Unității de implementare pentru  toată perioada 2021-2026, doar un număr de 8 posturi sunt ocupate cu normă întreagă; Recomandare: Operaționalizarea Unității de Implementare cu un număr de 17 angajați cu normă întreagă. Ministerul trebuie să informeze Comisia Europeană cu privire la finalizarea procesului de recrutare a personalului pentru pozițiile vacante, pentru ca Unitatea să poată fi considerată instituită și operațională.

Jalon: „S-a instituit și este operațional grupul operativ pentru implementarea și monitorizarea reformelor și investițiilor privind transformarea digitală” – Autoritatea responsabilă: Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID)

Constatare: Grupul operativ (Task Force) nu este instituit și nu este operațional. Concursul de angajare a celor 17 agenți contractuali este în desfășurare. Recomandare: Operaționalizarea unității temporare prin angajarea, pe toată perioada de implementare PNRR a celor 17 agenți contractuali. Referitor la aceasta vor trebui transmise Comisiei Europene contractele de muncă după privind angajarea personalului pe cele 17 poziții.

Jalon: „Adoptarea strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare” -Autoritatea responsabilă : Ministerul Transporturilor și Infrastructurii

În cadrul măsurilor propuse pentru atingerea obiectivelor relevante de reformă în domeniul transporturilor ce vizează creșterea cu 25% până în anul 2026 a traficului feroviar derulat pe rețeaua feroviară din România, nu sunt incluse toate intervențiile finanțate din PNRR care contribuie la acestea, lipsind reînnoirile de pe liniile CF București – Pitești și Reșița – Voiteni, lucrările de centralizare electronică și centralizare electrodinamică prevăzute în PNRR, stația de alimentare cu hidrogen a trenurilor cu hidrogen (H-EMU) și conversia de locomotive diesel hidraulice de manevra în locomotive electrice cu acumulatori plug-in (20 locomotive).

Totodată, Comisia Europeană a avut recomandări care trebuie implementate pentru ca jalonul să fie considerat îndeplinit: detalierea în cadrul Programului de acțiune, a măsurilor specifice (regularitate, viteză, multi-modalitate, integrare cu alte moduri de transport)  asumate de către Statul membru pentru atingerea obiectivelor PNRR în domeniul transportului feroviar, respectiv cuantificarea și actualizarea anuală a acestor măsuri.

Jalon- în contextul Reformei sistemului public de pensii: „Asistență tehnică contractuală furnizată de o entitate care va fi selectată în conformitate cu legislația națională privind achizițiile publice”-Autoritatea responsabilă : Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

A fost semnat ,,Acordul de prestări servicii de asistență tehnică rambursabilă’’ cu Banca Mondială și s-a stabilit un calendar de lucru cu privire la termenii de referință și condițiile de colaborare pentru contractarea serviciilor de asistență tehnică. La acest moment termenii de referință nu sunt încă aprobați. Recomandare: Aprobarea  termenilor de referință.

Prima cerere de plată în cadrul PNRR urma să fie depuse în luna mai, așa cum a declarat în mai multe rânduri fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene, Dan Vîlceanu.

Însă, la începutul acestei luni G4Media a publicat, potrivit surselor din cadrul ministerelor responsabile, primul raport de audit de sistem al PNRR, privind modul în care funcționează instituțiile și procedurile, mai ales privind controlul și măsurile anticorupție, a cărui concluzie generală a fost că sistemul este nefuncțional.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: