Ministerul Transporturilor construiește un drum expres și nu o autostradă între Craiova și Pitești, pentru că fostul Guvern Grindeanu a preferat să păstreze profilul de drum expres stabilit încă din 2008, deși în 2015 Guvernul tehnocrat Cioloș a început demersurile pentru a trece la profilul de autostradă, a spus fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă.
Întrebat într-un interviu la DigiFM de ce se face un drum expres și nu autostradă de la Craiova la Pitești și ce indică studiile pentru legătura Craiova – Lugoj, Drulă a răspuns că soluția profilului de drum expres este mai potrivită pentru zonele cu relief greu, de munte pentru a reduce costurile, iar decizia de a merge mai departe cu varianta de drum expres a fost una politică, de partid și nu una bazată pe datele de trafic (n.r MZA – media de trafic indică valori de autostradă).
„E simplu. Avem drum expres și nu autostradă Craiova – Pitești din cauza lui Grindeanu, dar nu cel de acum, ci Grindeanu premier din 2017. În timpul guvernului tehnocrat se lansase o transformare a proiectului, deci se luase documentația din 2008 de drum expres, iar în primăvara anului 2017, când era pe cale să se semneze contractul cu consultantul pentru profil de autostradă (n.r reactualizare SF), într-o ședință la Sinaia, s-au întâlnit atunci cu Dragnea, Grindeanu și Olguța (Vasilescu) și au zis ce atâta autostradă… dăm drumul cu documentația pe care o avem și au făcut schimbarea schimbării și a rămas drum expres”, a spus fostul ministru, Cătălin Drulă.
Pe de altă parte, licitația de 40 de milioane de lei lansată în 2016 pentru reactualizarea SF și transformarea drumului expres în autostradă ar fi întârziat începerea lucrărilor cu cel puțin doi ani (termenul contractual), fiind scos la „pachet” pentru toți cei 125 de kilometri și nu lotizat pentru a reduce termenele de predare, după modelul Craiova – Lugoj de anul acesta, unde, de la 36 de luni, durata s-a redus la cel mult 26 de luni. În 2019, înainte de europarlamentare, Liviu Dragnea, Lia Olguța Vasilescu și fostul ministru Răzvan Cuc „inaugurau” șantierul drumului expres montând borduri pe un drum tehnologic, constructorul neavând Autorizație de Construire.
Drulă a mai explicat că decizia profilului autostradă vs. drum expres, unde diferența de lățime a carosabilului este de 4 metri, trebuie să fie luată în funcție de trafic și de costuri. De exemplu, la câmpie, diferența de cost ar fi de 10-15%, în timp ce la munte, unde relieful este dificil, un drum expres ar face o economie de 30%, de aceea în zonele de câmpie cel mai bine ar fi varianta de autostradă, dar decizia să fie a specialiștilor și nu a politicienilor „din birou”.
Fără bandă de urgență și cu viteză maximă limitată la doar 100 km/h
Cea mai importantă diferență între o autostradă și un Drum Expres este lipsa benzii de urgență. Drumul Expres are un spațiu tip acostament cu o lățime de aproximativ 2 metri, spre deosebire de 3,75 – 3,5 metri banda de urgență. De asemenea, banda de circulație este puțin mai îngustă la Drumul Expres (-25 cm), iar viteza este specifică unui Drum Național European, 100 km/h. Proiectul de lege pentru creșterea vitezei la 120 km/h. încă nu se aplică.
Din cele patru loturi ale „Autostrăzii Ford” pe primul, Tirrena Scavi este la sub 50 % stadiu fizic de execuție și mobilizare redusă, pe lotul 2 a fost deschisă doar Centura Balș urmând ca în iunie să fie deschisă Centura Slatina, iar pe lotul 3 șantierul a ajuns la 23%. Pe lotul 4 se așteaptă intrarea UMB pe șantier la vară.