Ministerul Transporturilor începe procedurile pentru exproprierea terenurilor de pe traseul Magistralei de metrou M6 Gara de Nord – Otopeni, suma totală prevăzută pentru despăgubirea proprietarilor fiind de 115 milioane lei.
Pentru proiectarea și execuția primei secțiuni până la Băneasa (șase stații), contractul cu turcii de la Alsim Alarko a fost semnat în martie, intrarea în șantier fiind așteptată cel mai târziu la începutul verii anului viitor. Pentru secțiunea Băneasa – Aeroport Otopeni, trei constructori, toți trei din Turcia, au depus oferte, desemnarea fiind programată pentru 20 mai.
O problemă majoră pentru secțiunea II este costul subevaluat, la valorile din 2016, după cum Economedia a scris aici.
Suma prevăzută pentru exproprierea celor aproape 100.000 mp, din care 70.000 mp terenuri și 30.000 mp suprafață construită, a fost aproape dublată față de valoarea stabilită prin Hotărâre de Guvern încă din 2017. Astfel, în urmă cu 5 ani statul prevăzuse 62 de milioane lei, dar acum, după realizarea unei noi evaluări, suma se suplimentează cu încă 53 de milioane, rezultând un total de 115 milioane de lei pentru cei 63 de proprietari, persoane fizice/firme/instituții publice din București și Ilfov. Lista proprietarilor poate fi consultată aici.
Ministerul Transporturilor mai menționează că Hotărârea de Guvern din 2017 care a stabilit exproprierile inițiale nu a fost pusă în practică, deci nu s-a realizat transferul de proprietate: „Prin prezentul proiect de act normativ se propune aprobarea realocării pe anul 2022 a sumei de 62.825.925 lei prevăzute ca justă despăgubire, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 496/2017 privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național “Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai-Otopeni)”, în vederea efectuării plăţii aferente despăgubirii unor imobile cuprinse în anexa nr. 1 la această hotărâre, în condiţiile legii, ținând cont de faptul că această sumă nu a fost consemnată, potrivit dispozițiilor Legii nr. 255/2010, cu modificările și completările ulterioare.
Totodată, având în vedere faptul că suma aprobată inițial prin Hotărârea Guvernului nr. 496/2017 aferentă justelor despăgubiri a fost de 62.825.925 lei, iar cea rezultată după întocmirea noului raport de evaluare la nivelul anului 2022 este de 115.092.501 lei, în scopul asigurării fondurilor necesare pentru efectuarea justelor despăgubiri, prin prezentul proiect de act normativ se urmărește și suplimentarea pe anul 2022 a sumei prevăzute ca justă despăgubire prin Hotărârea Guvernului nr. 496/2017, cu suma de 52.266.576 lei – (diferența între noul raport de evaluare și suma aprobată inițial 115.092.501 lei – 62.825.925 lei).”
În anul 2016, prin HG nr. 930/2016 a fost aprobată varianta optimă a traseului Magistralei M6 – Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Magistrala M6 realizează extinderea rețelei actuale de metrou din stația 1 Mai până la Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucuresti, pe o lungime de 14,2 km, 12 stații, cu o capacitate de transport de 50.000 de călători pe oră. Aceasta nouă magistrala asigură legătura directă între Gara de Nord și Aeroportul Internaţional Henri Coandă.
De asemenea, metroul va asigura locuitorilor din zonă Otopeni un mijloc de transport rapid şi în condiţii de siguranţă şi confort sporite, urmărind în același timp revitalizarea activităților și stimularea dezvotării zonei de nord și a zonelor rezidențiale între Băneasea și Otopeni. Acestă linie de metrou deservește zone de mare interes public: zone expoziționale, de bussiness, zone de agrement și hipermarketuri și zone rezidențiale formând un coridor între centrul Bucureștiului și Aeroporturile care deservesc orașul.