1.400 de salariaţi ar urma să fie disponibilizaţi de la CFR Marfă în acest an, potrivit unui Proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2021 publicat astăzi de Ministerul Transporturilor. Compania are plăţi restante de aproape 4 miliarde lei şi aşteaptă aprobarea mecanismului de dare în plată pentru stingerea datoriei de 570 milioane euro (ajutor incompatibil).
Compania are aproximativ 4.700 de angajaţi, înregistrează plăţi restante de 3,9 miliarde lei şi aşteaptă avizul Comisiei Europene pentru un mecanism de dare în plată prin care să fie „stinsă” datoria de 570 milioane euro – aceasta reprezintă ajutorul de stat acordat ilegal în 2013 şi dobânzile aferente.
Astfel, potrivit Proiectului de buget pe care l-a publicat Ministerul Transporturilor „numărul prognozat de salariaţi la finele anului 2021 va scădea față de cel realizat la 31.12.2020 cu 1.400 de salariaţi”.
Care sunt paşii pentru stingerea datoriei de 570 milioane euro
Anul trecut, Compania CFR Marfă a intrat într-o procedură de concordat preventiv (n.r., concordatul preventiv este un contract încheiat între debitorul în dificultate financiară, pe de o parte, și creditorii care dețin cel puțin 75% din valoarea creanțelor acceptate și necontestate), care ar urma să se închidă în martie 2022 cu recuperarea întregului ajutor de stat. În vederea realizării acestui lucru, este necesar:
- aprobarea mecanismului de plată alternativă prin darea în plată, în vederea stingerii ajutorului de stat de către Comisia Europeană;
- emiterea Ordonanței de Urgență privind modalitatea alternativă de stingere a datoriei prin darea în plată a unor bunuri mobile și imobile;
- vânzarea de către executorul judecătoresc a tuturor vagoanelor care fac obiectul dosarului de executare nr.194/2018, potrivit Ministerului Transporturilor.
În decembrie 2017, Comisia Europeană a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societății CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special conversia creanțelor în acțiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane de euro (1,669 miliarde lei) în 2013 şi a constatat că „statul a acționat mai degrabă în calitate de autoritate publică decât ca acționar al societății. Prin urmare, Comisia a concluzionat că sprijinul din bani publici acordat de România a conferit societății CFR Marfă un avantaj economic neloial față de concurenții săi. Prin urmare, aceste măsuri constituie ajutor de stat în sensul normelor UE”, a explicat în 2020 reprezentanţa Comisiei Europene în România.
Proiectul de buget pentru CFR Marfă este în dezbatere publică până la 27 aprilie și poate fi consultat AICI.