Investiții de 200 de milioane de lei pentru rețeaua feroviară din Portul Constanța: ANAF execută silit 376 de vagoane defecte care blochează liniile din Port / Un tren de marfă are nevoie de 48 de ore pentru manevre complete

portul-constanta-640x400

Guvernul va aloca 200 de milioane de lei pentru creșterea capacității de transport feroviar de marfă în Portul Constanța, a anunțat joi, în ședința de Guvern, premierul Nicolae Ciucă. Alocarea financiară este prevăzută într-un Memorandum de Guvern pe care l-a propus Ministerul Transporturilor.

Pentru a răspunde cererii mari de procesare după invadarea Ucrainei și blocarea principalelor porturi ale țării de la Marea Neagră, Ministerul Transporturilor a început deblocarea rețelei feroviare din Portul Constanța și mutarea vagoanelor CFR Marfă, însă 376 de vagoane din cele 743 nu mai pot fi reintroduse în circulație pentru că sunt vechi, ruginite și prin ele a crescut vegetație. În plus, au și sechestru de la CFR Infrastructură, de aceea ANAF va executa silit aceste vagoane.

Din cele aproape 800 de vagoane care blocau jumătate din rețeaua feroviară din port, 200 de vagoane au fost deja mutate. Tot în cadrul pachetului pentru eficientizarea transportului feroviar de marfă în cel mai important port de la Marea Neagră, CFR Infrastructură trebuie să repare și să întrețină cele 95 de linii pe care staționau vagoanele. Liniile de tren blocate duc la un timp foarte mare pentru manevrele garniturilor care încarcă și descarcă din Portul Constanța: între 35 și 48 de ore.

Premierul Nicolae Ciucă: „Am identificat banii necesari, vom aloca 200 de milioane de lei pentru a putea să operaționalizăm ceea ce ani de zile a fost blocat de vagoanele care au zăcut pe liniile din Portul Constanța. Prin această măsură vom putea să asigurăm ritm și capacitate pentru toate activitățile de transport din port.”

„Până în prezent, importurile și exporturile de cereale în/din Ucraina se realizau în proporție de 80% prin porturile proprii mai sus menționate. Prin urmare, Portul Constanța se află în prezent în situația de a prelua un flux de marfă suplimentar semnificativ, care nu ar fi putut fi preconizat prin niciun mijloc înaintea izbucnirii conflictul militar din zona Mării Negre”, potrivit Memorandumului.

Sunt 5 măsuri pe care le propune Ministerul Transporturilor pentru creșterea capacității de procesare din Portul Constanța:

Măsura 1 – Eliberarea de către Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA a primelor linii, prin îndrumarea unui număr de circa 367 de vagoane din totalul de 743 vagoane, care îndeplinesc condițiile tehnice pentru siguranța circulației, pe unele linii libere, din alte stații, aflate în administrarea Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” SA. Termen de implementare – acțiune în desfășurare – 15.04.2022 (au fost deja transferate 200 vagoane)
Măsura 2 – Executarea silită a restului de 376 vagoane de către ANAF. Termen începere procedură – identificare bunuri in vederea stabilirii valorii de piață– 22.04.2022
Măsura 3 – Promovare proiect de Hotărâre de Guvern pentru asigurarea surselor de finanțare a programului de lucrări de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare publice, din Fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziția Guvernului României, cu respectarea prevederilor legii nr.500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare. Termen inițiere – 13.04.2022
Măsura 4 – Implementarea de către administratorul infrastructurii feroviare publice, Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA, a unui program de lucrări de reparații și întreținere necesare la infrastructura feroviară publică, pentru darea în exploatare a circa 95 de linii de cale ferată închise circulației, aflate în Stațiile Constanta Port Zona A, Constanța Port Zona B și Constanța Port Mol 5, pe care staționau cele 743 vehicule feroviare. Termen începere procedură – imediat după publicarea Hotărârii de Guvern privind
asigurarea sursei de finanțare în Monitorul Oficial.
Măsura 5 – Asigurarea unității funcționale a terminalului ferry-boat prin integrarea pasajului superior peste calea ferată și a racordului peste DN39 la complexul de linii din Portul Constanța și la infrastructura portuară. Termen începere procedură – după finalizarea de către Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA a procedurii de intabulare a activelor – acțiune în desfășurare.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: