Compania de Drumuri a trimis Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) documentația pentru relansarea licitației de proiectare a ,,Autostrăzii Sudului” Filiași-Lugoj, drum de mare viteză cu o lungime de 230 de kilometri. Proiectul inițial, Craiova-Lugoj (250 km.) cel mai mare contract pentru un studiu de fezabilitate a fost anulat după ce tronsonul Craiova-Filiași s-ar fi suprapus peste traseul Drumului Expres Craiova-Târgu Jiu, în proiectare. Licitația pentru realizarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic pentru Drum de Mare viteză Craiova – Lugoa fost lansată în 2021 cu o durată totală de 43 de luni (din care 3 ani pentru SF). Compania Egis a câștigat contractul, dar Explan a făcut contestație și CNSC a dispus CNAIR reevaluarea ofertelor. Pe 22 martie a fost anulată cu mențiunea: „22.03.2022, abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului”.
Fiecare din cele patru loturi va avea o durată de proiectare de 20 de luni, a anunțat luni, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu : ,,CNAIR a transmis astăzi la ANAP documentațiile de atribuire pentru relansarea Studiilor de fezabilitate pentru Drumul de mare viteză Filiași- Lugoj (230 km) !
Așa cum am anunțat săptămâna trecută, întregul traseu va fi împărțit în 4 loturi:
Lotul 1: Filiași- Drobeta Turnu Severin (70 km)
Lotul 2: Drobeta Turnu Severin-Domașnea (65 km)
Lotul 3: Domașnea-Caransebeș (45 km)
Lotul 4: Caransebeș – Lugoj (50 km)
Contractele pentru fiecare din cele 4 loturi vor avea o perioada de derulare de cel mult doi ani.
Astfel ne asigurăm că documentația va putea fi realizată eficient iar acest drum de mare viteză va putea fi construit cu adevărat. ANAP are la dispoziție maximum 10 zile pentru a finaliza verificarea documentelor, iar după validare CNAIR va putea lansa licitațiile pentru elaborarea celor patru studii de fezabilitate.”
Durata aparent mare de realizare a studiului de fezabilitate a fost explicată de fostul ministru Cătălin Drulă prin gradul mare de detaliu care previne apariţia unor blocaje pe şantier: „Autostrada/drumul expres va avea o lungime de circa 250 de km și are avantajul de a fi lansat/ă pe un model nou de caiet de sarcini care vine în ajutorul proiectantului, pe de o parte (prin stabilirea unui calendar clar de termene și plăți) și, pe de altă parte, avantajează și beneficiarul care primește la final un studiu de fezabilitate foarte detaliat (un așa-numit „preliminary design”). Acesta va permite, pe viitor, lansarea unei licitații pentru proiectare și execuție, având la bază un SF care elimină surprizele neplăcute de pe traseu, dar care dă, în același timp, constructorului libertatea de a inova și adapta proiectul”.