Companiile feroviare de stat, CFR Călători și Metrorex înregistrează un deficit de lichiditate de câte 200 milioane de lei, iar pentru CFR Călători există riscul incapacității de plată, susține într-o postare pe Facebook, fostul Ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă. Mesajul vine după ce, la sfârșitul săptămânii trecute, Guvernul a aprobat bugetele companiilor feroviare, inclusiv creșterea prețului biletelor de tren cu 20 % de la 1 iulie și, pe lângă bugetarea pierderilor cumulate de un miliard de lei ( CFR Călători și Metrorex) coaliția PNL-PSD a dat liber angajărilor, asigurând sute de posturi noi, mai ales pentru clientela de partid : ,, După ce anul trecut, ne-am luptat să ținem sub control cheltuielile companiilor de stat, anul acesta vine dezmățul. Vineri, în ședința Guvernului Sărăciei PSD-PNL, Sorin Grindeanu a adoptat bugete pe 2022 la companiile din subordine fără pic de responsabilitate. CFR Călători bugetează o pierdere de 650 de milioane lei, față de 265 milioane anul trecut. Crește numărul de angajați cu 500. Are un deficit de lichiditate de 200 de milioane CU TOT cu ajutorul de stat recent de 210 de milioane (obținut pe munca și discuția la Comisie făcută de noi anul trecut). Deci ori intră în incapacitate de plată, ori ne va costa încă 200 de milioane de la bugetul de stat față de ce e prevăzut acum.
Drulă susține că CFR Călători riscă să intre în incapacitate de plată în timp ce la Metrorex lipsesc 200 de milioane de lei/Sute de angajări în companiile feroviare pentru clientela PNL-PSD
sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea
Metrorex crește numărul de angajați cu 849, după ce în 2021 a existat o scădere cu 800 a numărului de angajați în plată. Pierderi bugetate de 420 de milioane de lei, aproape dublu față de 2021. Deficit de lichiditate de 200 de milioane de lei. Peste tot angajări, creșteri de cheltuieli, sinecuri, posturi și instituții create pentru clientela de partid. Aceasta este politica PSD-PNL și a guvernului Ciucă-Iohannis-Ciolacu. O politică fiscală de sărăcire a României și alimentare a inflației.” a scris Drulă. În proeictul de Buget, CFR Călători a anunțat o creștere cu 200 % a prețului pentru energia electrică, dar și carburantului : ,, ,,Față de valoarea preliminată a anului 2021, cheltuiala cu energia electrică de tracțiune, a fost fundamentată pentru anul 2022, cu o majorare substanțială de peste 200%, respectiv cu suma de 188.156 mii lei, având în vedere că Societatea Comercială “Electrificare CFR” S.A. – singurul furnizor de energie electrică pentru domeniul feroviar, a comunicat oficial că prețul energiei electrice va crește în anul 2022 cu 198%, altfel spus va crește de la 532, 99 MWH la 1.055,46 lei/MWh.”
Ministerul Transporturilor trebuie să ia o decizie în privința majorării salariilor pentru zeci de mii de angajați din sistemul feroviar de stat. În primul rând se așteaptă indexarea salariilor cu indicele inflației, după cum le-a promis ministrul Grindeanu după greva din decembrie 2021 și apoi, să pună în aplicare Legea Statutului Personalului Feroviar care prevede majorarea salariilor cu 35% cel mai târziu de la 1 ianuarie 2023. Majorarea de 35 % trebuie să fie negociată în această perioadă și ,,prinsă” în noile Contracte Colective de Muncă așa cum au cerut sindicatele feroviare.