Primul tramvai din comanda de 100 de unități pentru producătorul Astra Arad va fi livrat la sfârșitul lunii mai, început de iunie, a anunțat vineri la B1 TV, directorul general al Societății de Transport București (STB) Adrian Criț. Șeful STB a mai precizat că, primele 20 de tramvaie produse la Arad vor intra în circulație pe linia 41, una dintre cele mai importante din București, cu aprox. 50 000 de călători/zi, potrivit estimărilor PMB. Decizia introducere a tramvaielor noi pe linia 41 și nu pe linia 1 ar putea avea legătură și cu ritmul destul de lent al lucrărilor de modernizare care se desfășoară pe bulevardul Vasile Milea unde termenul de finalizare, luna mai, va fi cel mai probabil depășit.
,,De anul acesta, în București încep să vină 100 de tramvaie noi. Prototipul, probabil că îl vom avea la sfârșit de mai, început de iunie. Este vorba despre contractul pentru 100 de tramvaie noi, iar primele 20 de tramvaie vor circula pe linia 41. Graficul de livrare prevede câte patru/lună. Asta înseamnă că, până la sfârșitul anului este posibil să le avem pe toate cele 20 pe linia 41…Nu aș zice că tramvaiele vechi, de 50 de ani sunt chiar epave, dar nu ar mai trebui utilizate, în primul rând pentru confortul cetățeanului. Nu asigură accesibilitate pentru persoane cu dizabilități și nu asigură accesul rapid, se aglomerează și la coborâre, în plus consumă multă energie. Tramvaiele noi consumă cu 40 % mai puțin față de cele vechi pe care le vom casa. Acum sunt 300 de tramvaie în parcul activ.” a spus Criț.
Contractul pentru cele 100 de tramvaie noi cu o lungime de 36 de metri a fost semnat în mai 2021 pentru aproape 850 de milioane lei, fonduri europene nerambursabile prin programul Ministerului Dezvoltării. Tramvaiele noi vor circula pe liniile 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41 şi 55, iar inelul principal al Capitalei are 26 km, din care doar secţiunea de 1,1 km de pe fostul bulevard Vasile Milea ( n.r Doina Cornea și Paul Teodorescu conform noilor denumiri) încă nu este modernizată, fiind în șantier. Liniile de tramvai 1 şi 10 sunt printre cele mai aglomerate trasee din Bucureşti, cu 50.813 călători pe zi, respectiv 51.026 călători, potrivit statisticilor PMB.
Cele 100 de tramvaie noi, din gama de 36 de metri, vor avea podeaua complet coborâtă, minim 5 uşi duble și vor fi dotate cu echipament de climatizare destinat asigurării atât a aerului condiţionat, cât şi a încălzirii. De asemenea, s-a solicitat ca tramvaiele să aibă o capacitate de cel puțin 220 de călători total, din care minim 56 pe scaune, să aibă nivel de zgomot redus și echipamente pentru validarea cardurilor. Pentru persoanele cu dizabilităţi, care folosesc scaune cu rotile, se va prevedea o platformă rabatabilă sau culisantă cu acționare manuală şi se vor amenaja 2 locuri speciale.De asemenea, prin instalaţia IT care va echipa tramvaiele se vor oferi informații (audio-video) pentru călători, va exista o instalație de supraveghere video, precum și wi-fi. Va exista și posibilitatea transportării bicicletelor printr-un sistem de prindere și fixare rabatabil, care să nu ocupe spațiul destinat călătorilor atunci când nu este utilizat.
STB nu va cumpăra și tramvaie cu o lungime de 18 metri de la Pașcani, dar cu licență din Rusia având în vedere controversele din jurul licitației și lipsa fondurilor, după cu Economedia a explicat aici.