UPDATE Transportatorii rutieri afiliați COTAR anunță proteste în toată țara și cer Guvernului să plafoneze prețurile la carburanți și asigurări auto RCA/Explicațiile asiguratorilor (UNSAR)

protest transportatori Guvern

UPDATE

În replică la problemele pe care le-au semnalat transportatorii cu privire la creșterea prețurilor la polițele de asigurare RCA, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) susține că informațiile pe care le-a prezentat COTAR sunt dezinformări cu ,,scopul de a promova o imagine falsă asupra pieței de asigurări RCA din România”. UNSAR arată că, tarifele de referință sunt calculate și publicate într-un raport elaborat de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare și, în plus față de prima de risc (pură), pentru a se ajunge la tarifele de referință pe categoriile de vehicule menționate în Raportul ASF sunt luați în calcul o serie de factori și anume:

Factorul pentru daunele mari – este o componentă substanțială în modelul de determinare a tarifelor de referință RCA.

Factorul IBNR – reprezintă rezerva pe care orice asigurător trebuie să o constituie conform obligațiilor legale, acest factor având în vedere situația daunelor produse, dar care încă nu au fost avizate la asigurător.

Factorul Inflația daunelor – reprezintă o încărcare a primei de risc prin care se înglobează o rată anuală de modificare a primelor de risc viitoare, pe baza datelor statistice.

Marja de siguranță – este un factor tehnic generat printr-un model actuarial (GLM) și reprezintă, mai simplu spus, o plasă de siguranță pentru segmentele unde daunele reale sunt diferite față de cele estimate.

Abia după ce prima de risc (pură) este încărcată cu factorii anterior menționați, aceasta devine prima de risc de referință. La rândul ei, aceasta este ajustată cu alți factori esențiali, cum ar fi:

-Factorul de bonus-malus, care reprezintă un factor tehnic stabilit conform Normei ASF nr. 20/2017 fiind diferit pentru persoanele fizice și persoanele juridice, pentru fiecare categorie de vehicul

Cheltuielile asigurătorului (pct.3.5.6. din Raportul ASF, pag. 19) – care sunt limitate la 25% din prima brută de referință

-Marja de profit – stabilită la 5% din prima brută de referință

În finalul punctului de vedere remis redacției, UNSAR face referire la profitabilitate și compară profitul pe care l-au înregistrat cele două sectoare,  transporturi și asigurări : ,,pentru fiecare 100 de lei încasați în 2020, asigurătorii au plătit în medie 113 lei, în timp ce pentru fiecare 100 lei încasați în 2020, transportatorii au înregistrat în medie un profit de 7 lei. Mai mult, după primele 9 luni ale anului 2021, situația s-a agravat, ajungându-se ca pentru 100 de lei încasați asigurătorii să plătească în medie 131 lei, conform datelor ASF.”

Articol inițial : 

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) alături de APTE 2002 și APULUM anunță proteste în toată țara din cauza creșterii accelerate a prețurilor la carburanți și asigurări auto RCA și a lipsei de implicare a Guvernului pentru a găsi soluțiile de depășire a crizei. Transportatorii reclamă faptul că, deși mediul privat a propus soluții de plafonare a prețurilor la energie (electricitate, gaze carburanți) și a polițelor de asigurare auto obligatorii, măsurile încă nu s-au aplicat, ba mai mult, Consiliul Concurenței a propus plafonarea prețurilor la un nivel cât mai ridicat, fără compensare. În acest context, COTAR solicită plafonarea prețurilor la asigurări RCA la nivelul tarifelor de referință pe care le-a stabilit ASF în februarie : ,,Transportatorii vor protesta în toată țara! Guvernul ne vrea în faliment! Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.), împreună cu A.P.T.E. 2002, A.P.U.L.U.M., organizează proteste în toată țara, după ce au eșuat toate încercările de a găsi soluții și sprijin din partea Guvernului, pentru depășirea situației actuale de criză. Ne-a convins aroganța și nepăsarea șefului Consiliului Concurenței, care cere plafonarea prețurilor la energie, carburanți și polițe RCA „la un nivel cât mai ridicat, fără compensare” și doar pentru „consumatorii vulnerabili”. Această abordare din partea statului arată că se dorește falimentarea firmelor românești și mai ales a celor de transport. Transportatorii rutieri sunt afectați de toate majorările de prețuri: de facturile uriașe la energie electrică și la gaze naturale; de creșterea prețului la carburant și de creșterea alarmantă a prețurilor polițelor RCA. Am cerut destituirea preşedintelui Consiliului Concurenţei, pentru că nu a demarat nicio anchetă în piaţa RCA cu privire la explozia preţului acestui produs de asigurare obligatoriu. Este evident pentru toţi românii că piaţa de asigurări din România s-a înţeles din nou, ca acum 5 ani, să majoreze preţul RCA. Doar domnului Bogdan Chiritoiu nu i se pare absolut nimic suspect că preţurile RCA s-au triplat în ultimele 6 luni. Acum susține toate celelelte explozii de prețuri și consideră că statul nu trebuie să ia niciun fel de măsură de plafonare, deși este clar că astfel vor fi falimentate toate firmele private din România, ceea ce înseamnă colaps economic.” a transmis COTAR într-un comunicat de presă.

La începutul săptămânii, transportatorii din Brașov au protestat pe Centura municipiului, nemulțumiți de creșterea prețurilor la carburanți

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: