Staycation, noua formă de turism în Marea Britanie post pandemie. Turism aproape de casă, în propria țară

Emma Corpade Emma Corpade Sursa foto: Facebook

Pe 12 aprilie începe în Anglia (unde locuiește 85% din populația Regatului Unit) faza a doua a relaxării restricțiilor oficiale care prevede pe lângă redeschiderea magazinelor ne-esențiale și a teraselor și reluarea turismului, sector crunt lovit de pandemia de Coronavirus.

Numai că noul turism este foarte diferit de cel pre-pandemic și dominat de un termen apărut în limba engleză cu ceva mai mult de 15 ani în urmă: Staycation. Emma Corpade, directoarea executivă a organizației turistice Welcome to London explică schimbările ce vor intra în vigoare începând cu 12 aprilie

Ce înseamnă Staycation?

Staycation reprezintă o vacanță petrecută în apropiere de zona de reședință sau cel mult în aceeași țară (Stay at home vacation – prescurtat n.r.). Datorită ofertei foarte variate de opțiuni de vacanță și mai ales a ușurinței de a călători distanțe mari, ne-am obișnuit să alegem destinații de vacanță cât mai departe de casă și de multe ori, cu cât e locul mai îndepărtat, cu atât sună mai extravagant. Până nu demult, noțiunea de Staycation era asociată cu o oarecare limitare, fie de buget, fie de timp, fie de imposibilitatea de a călători dintr-un motiv sau altul, ceea ce de multe ori nu se ridica la nivelul așteptărilor.

Însă mai nou, ca urmare a restricțiilor impuse de Covid, fenomenul Staycation a revenit în prim-plan, însă cu o nuanță nouă, oarecum elevată. Ultimele 12 luni au fost o provocare pentru noi toți din multe puncte de vedere, dar au adus și o lecție importantă, aceea de a aprecia lumea, natura și oamenii din jurul nostru mai mult decât am făcut-o înainte. Iar această lecție adaugă nuanța aceasta nouă la fenomenul Staycation. Da, încă este destul de dificil să mergem sau să ne facem planuri de vacanță către destinații exotice sau în alte țări, dar ce avem fiecare în jurul nostru, orașul nostru, țara noastră, are cu siguranță multe de oferit și avem posibilitatea să descoperim sau să redescoperim aceste lucruri.

Deci se pornește cu alt nivel de așteptări în ceea ce privește noua vacanță „acasă”.

Pe de alta parte, fenomenul reprezintă o adaptare la normalitatea impusă de Covid. Nu putem pleca în concediu în alte țări? Nicio problemă! Putem foarte bine să rezervăm o cabană sau o casă de vacanță la o ora sau două distanță de casă, cu acces la natură, la ceva atracții turistice și dacă e cazul, la activități pentru copii și avem garanția unei pauze de calitate, departe de monotonia de zi cu zi.

Și cred că, de fapt, asta e cel mai important. Cu toții avem nevoie de o pauză, de o schimbare și nu avem decât să ne adaptăm la oferta disponibilă. Din fericire, organizațiile turistice și furnizorii de servicii susțin fenomenul și fac tot posibilul să pună în aplicare toate măsurile necesare de siguranță, ceea ce ușurează mult organizarea unei astfel de vacanțe acasă.

Care este nivelul rezervărilor pentru perioada de după 12 aprilie? Dar prețurile?

Evident, locurile cele mai căutate de cazare sunt cabanele și casele de vacanță, precum și unitățile de cazare gen Airbnb, cu regim self-catering (cu alimentare proprie n.r.), datorită tendinței generale de a minimiza contactul cu personalul.

Majoritatea caselor de vacanță în UK sunt prevăzute cu sisteme de self check-in și check-out și de obicei au cod de acces la intrare, ceea ce înseamnă că nu este necesar să fie cineva la proprietate ca să primească turiștii. Aceștia primesc instrucțiuni de acces în momentul rezervării și, odată ajunși la proprietate, nu trebuie decât să introducă codul de acces. Asta reprezintă un atu perfect în situația de față, atât pentru personal cât și pentru turiști.

Un alt beneficiu pe care agențiile de rezervări l-au adus turiștilor locali pentru a maximiza nivelul de atracție și de rezervări este că au oferit garanția returnării banilor în cazul în care restricțiile de călătorie impuse de guvern nu ar fi făcut posibilă deplasarea în scop turistic.

De exemplu, chiar și eu, am rezervat două astfel de case de vacanță pentru o mică ieșire în familie, una în perioada Crăciunului și una în februarie, prima în Kent, la o oră de Londra, iar a doua în Cornwall, în sud-vestul Angliei, la vreo patru ore de călătorie. Le-am rezervat cu săptămâni înainte și am așteptat până în ultimul moment să aflăm care vor fi regulile de deplasare. Planul a fost – dacă putem pleca, plecăm, dacă nu, nicio problemă, ni se returnează banii integral, ceea ce s-a și întâmplat, pentru că în UK în perioada Crăciunului și imediat după, restricțiile au fost destul de severe, în special pentru călătoriile în scop turistic.

Acum, cu noile reguli oarecum mai relaxate după 12 aprilie, s-a întâmplat același lucru. Oamenii au rezervat tot ce a fost disponibil, dacă vor putea călători, au cazarea asigurată, dacă nu, își primesc banii înapoi. Un beneficiu extraordinar.

Pentru Londra sau alte orașe mari din UK, unde baza de cazare este în principal hotelieră, nu a fost același nivel de interes ca și pentru zonele rurale, mai ales pentru că ar fi mai dificil să fie respectată distanțarea socială și să se evite contactul uman. Dar și aici, unitățile self-catering sunt la foarte mare căutare, deși cu tarife destul de extravagante în mare parte.

Cât privește prețurile, au fost și încă sunt destul de ridicate, cu puține oferte speciale, din aceeași dorință de a maximiza profitul pentru furnizorii de servicii.

Care sunt tipurile de vacanță permise la ora actuală?

Valul al doilea de relaxare a restricțiilor impuse de Covid, ce intră în vigoare de la 12 aprilie, include accesul la proprietăți self-catering, atât timp cât membrii grupului fac parte din aceeași familie.

Principalul element de relaxare a regulilor pentru rezidenți e o trecere de la „stai acasă” la „stai în zonă”, deci se vor permite călătoriile scurte către destinații în Anglia, cu posibilitatea de cazare în astfel de proprietăți contact-less în principal.

De asemenea, se vor deschide centrele turistice, grădinile zoologice și botanice, parcurile de distracții, atracțiile în aer liber, ceea ce reprezintă o veste extraordinară pentru localnicii dornici de ieșiri.

Se păstrează „regula de șase” pentru socializarea în spații deschise, iar ca urmare terasele și restaurantele în aer liber abia așteaptă să își afișeze din nou meniurile pentru clienți. Socializarea în spații închise nu va fi încă permisă, deci muzeele, atracțiile înăuntru, teatrele și restaurantele vor fi accesibile cel mai devreme pe 17 mai, dacă va fi pus în aplicare al treilea val de relaxare a restricțiilor.

Unele autobuze turistice își vor relua activitatea și vor introduce un program redus de circuite panoramice în jurul Londrei. Teatrul Globe al lui Shakespeare, London Zoo si Grădinile Botanice Kew își vor redeschide porțile pe 12 aprilie, ceea ce va diversifica oferta de activități pentru toate vârstele, dar în principal pentru familiile cu copii.

Va fi necesară rezervarea biletelor din timp, pentru că numărul turiștilor va fi limitat, pentru a se putea menține regulile de distanțare și contact.

Magazinele și centrele comerciale își vor relua, de asemenea, activitatea, ceea ce reprezintă o veste minunată pentru cei în căutare de terapie prin cumpărături și bineînțeles Londra pune la dispoziție o gamă foarte variată de oferte.

Pentru Scoția, Țara Galilor și Irlanda de Nord nu se aplică, momentan, aceste măsuri de relaxare.

Cât de pregătită este industria turismului pentru reluarea activității?

Industria turistică este în mare parte dornică să își reia activitatea. Foarte mulți furnizori de servicii turistice au pus imediat măsuri de siguranță în aplicare, încă din primele luni de la apariția virusului in UK. E drept că industria turistică a fost una dintre cele mai afectate industrii la nivel global, restricțiile de călătorie având un impact direct asupra furnizorilor de servicii care și-au pierdut clienții aproape integral într-un timp foarte scurt. Inevitabil, consecința majoră a fost reducerea veniturilor pentru companii și pierderea locurilor de muncă pentru milioane de angajați din domeniu.

De aceea, este un element de interes major ca organizațiile guvernamentale să pună în aplicare orice măsură de siguranță posibilă care să permită o redeschidere a industriei, urmând ca aceste măsuri să fie preluate și urmate corespunzător de fiecare companie sau furnizor de servicii turistice și apoi de personal și de turiști la nivel individual.

Ce e important de menționat este că în UK restricțiile cauzate de Covid au fost luate în serios și, atâta timp cât o redeschidere a serviciilor depinde strict de siguranța publicului, modul cum se vor redeschide va fi luat în serios, de asemenea. Aici intervine legislația, bineînțeles, dar și gradul de responsabilizare la nivel individual. Pentru că, guvernul și companiile sunt în măsură să pună reguli și măsuri de siguranță în aplicare, dar acestea trebuie respectate cu grijă și responsabilitate de către public, altfel se creează mai mare haos decât beneficii.

Cert este că se dorește o reluare a activității și e în interesul tuturor să fie pregătiți în orice mod posibil.

Ce schimbări vor interveni în turismul din Marea Britanie, ce tendințe se vor dezvolta după pandemie? 

Cred că cel mai important detaliu este adaptarea la noua normalitate. Pentru că prin relaxarea restricțiilor și reluarea activității turistice, nici acum și nici pe o perioadă lungă de acum încolo, nu putem vorbi de o revenire la normalitate, așa cum o știam înainte de Covid, ci de o adaptare la o nouă normalitate, poate mai complexă, poate cu așteptări mai ridicate din partea clienților.

Și ce putem noi, ca furnizori de servicii, e să răspundem cât mai eficient posibil acestor așteptări.

Unul dintre cele mai importante principii care stau la baza unei afaceri de succes, indiferent de industrie sau domeniu, este inovația și adaptarea la condițiile pieței. Pentru industria turistică asta înseamnă că cei care așteaptă ca lumea sa revină la „normalul” dinainte de Covid ca să își desfășoare activitatea în același mod cum o făceau înainte, vor rămâne în urmă.

Cei care vor atrage și vor avea succes vor fi cei care se adaptează noilor condiții și se adresează nevoilor clienților. Aceștia au nevoie de siguranță în principal, o creștere a certitudinii că se pot baza pe calitatea serviciilor oferite, o eficientizare a modalităților de acces în bazele de cazare și atracțiile turistice, precum și un acces cât mai ușor posibil la informații turistice, pachete și rezervări, care se dorește în mare parte digital.

Cum s-a adaptat în mod concret organizația pe care o conduceți la noua situație a turismului post-Covid?

Ce facem noi la Welcome to London ca sa ne adresăm în mod direct nevoilor clienților noștri, este o maximizare a accesului la informația turistică digitală, la sistemele de rezervări dar și un nivel ridicat de promovare si comunicare.

Am atras în ultimul an aproape 9.000 de fani ai Londrei în comunitatea online Welcome to London, toți dornici să cunoască oferta turistică a capitalei britanice, să se informeze, să își pregătească planul de vacanță pentru atunci când călătoria va fi posibilă, dar mai ales, am creat un spațiu sigur unde turiștii se pot baza pe sfaturile noastre ca experți localnici cu zeci de ani experiență în domeniul turistic, iar asta oferă încredere că sunt pe mâini bune. Este cel mai important în situația de față.

Suntem printre primele organizații care oferă consultații turistice online, în care creăm planuri de vacanță personalizate pentru turiști și am primit nenumărate cereri de astfel de consultații online în ultimele luni. De ce? Pentru că turiștii vor să meargă la sigur, vor să știe exact la ce să se aștepte odată ajunși aici. Dorim să fim centrul de informare turistică online pentru turiștii care vor să viziteze Londra în perioada următoare și prin faptul că suntem nu doar cunoscători ai ofertei turistice, dar suntem și la curent cu tot ce se întâmplă în Capitală, ce reguli se aplică, unde și când, asta ne poziționează cu un pas înaintea celor care așteaptă ca lucrurile să fie cum au fost înainte de Covid.

———————————————-

Emma Corpade este directoare executivă și fondatoare a Welcome to London, liderul de servicii și informații turistice online, cu specializare Londra și UK. Are mai bine de 15 ani experiență în industria turistică londoneză, cu o carieră remarcabilă într-una din cele mai prestigioase organizații guvernamentale din inima Londrei, o pasiune pentru tot ceea ce oferă capitala britanică ca destinație turistică și oraș de reședință și iubitoare de fotografie și arhitectură.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: