Riscuri tehnice și financiare enorme la contractele „mamut” pentru loturile de autostradă Sibiu – Pitești și Lugoj – Deva

Djedjen-El_Ulma-3 MAPA

Lipsa concurenței pentru cel puțin două dintre cele mai dificile tronsoane de autostradă din România ridică mari semne de întrebare, atenționează Asociația Pro Infrastructură într-o reacție, după ce asocierea MAPA-CENGIZ (Turcia) a câștigat licitația și pentru secțiunea cu tuneluri dintre Lugoj și Deva, semnarea contractului cu singurul ofertant fiind foarte probabilă, luna viitoare.

Asociația reclamă, din nou, slaba documentație tehnică a CNAIR, cu lacune, erori și răspunsuri neprofesioniste ale Comisiei de Evaluare din Compania de Drumuri, pentru cele mai grele loturi ale Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești (loturile 2 și 3, 67 de kilometri în zona de munte), cât și pentru lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, secțiunea cu tuneluri, câștigat luni de singurul ofertant.

Asociația susține că pentru loturile de autostradă cu contracte „mamut”, constructorii serioși, cu experiență, nu au mai depus oferte, riscurile tehnice și financiare fiind enorme. „Îi transmitem ministrului Grindeanu că nu este un semnal bun să primești doar o ofertă, de la aceeași asociere care spune că va construi și Secțiunea 2 din Autostrada Sibiu-Pitești (4,25 miliarde lei), fără să mai fi dat până acum vreo cupă de excavator în România, fără să aibă infrastructură și know-how la noi în țară. Faptul că s-a depus o singură ofertă pe două contracte-mamut, literalmente cele mai grele loturi de autostradă acordate vreodată de CNAIR, ne îngrijorează foarte tare, în loc să ne bucure. Riscurile tehnice și financiare sunt enorme și mulți antreprenori cu experiență și putere au zis “pas”, lăsând din mână peste un miliard de euro”, arată API.

Asociația se întreabă, din nou, retoric, care va fi soarta lotului 3 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești unde MAPA-CENGIZ concurează cu Aktor, Astaldi, Makyol Pizzarotti şi Strabag pentru contractul de un miliard de euro.

În schimb, Ministerul Transporturilor pune în sarcina constructorilor riscurile care decurg dintr-un Studiu de Fezabilitate „ilustrativ”: „Așa zisa problemă a Studiului de Fezabilitate este una falsă pentru că acesta este ilustrativ, conform legislației. Constructorul este obligat să își facă studiile geotehnice în faza de proiectare”, a transmis CNAIR.

Licitații cu o singură ofertă, avantaje și dezavantaje

O licitație cu o singură ofertă exclude posibilitatea unor contestații care să blocheze proiectul de la cel puțin o lună (cât durează o decizie a CNSC) până la câteva luni, dacă plângerea este admisă la CNSC și se dispune reevaluarea ofertelor. Pe de altă parte, lipsa concurenței pentru cele mai grele proiecte de infrastructură din țară poate fi explicată prin documentația slabă pe care CNAIR o pune la dispoziția constructorilor, susține API.

O firmă din Turcia (Nurol) lucrează și pe Autostrada Transilvania, tronsonul de 14 kilometri dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău. Mai mulți constructori din Turcia au depus oferte și pentru contractul de 4,4 miliarde lei care include și Tunelul Meseș.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Ce mamuți, 50 de km. Bai, suntem chiar tembeli? Zici ca a licitat 2000km, da-o-n pastele ei de treaba, sunt 50 de km. Vai de steaua noastra. Oricum, e clar ca peste 2-3-5 ani se reziliază.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.