Ce s-a schimbat în opțiunile turiștilor la rezervarea cazărilor pentru vacanțe în anii de pandemie

Turcia turism Kusadasi Sursa foto: Petru Clej

Au trecut aproape doi ani de pandemie, numeroase ordonanțe de urgență, restricții, măsuri de stopare a răspândirii virusului, dar și multe schimbări, planuri, strategii de adaptare continuă la „noul normal’’. Această perioadă tulbure produce în continuare schimbări în tot mai multe industrii, iar turismul și comportamentul turiștilor nu fac excepție. Creșterea considerabilă a disponibilității românilor de a călători, digitalizarea tot mai prezentă printre operatorii de turism și schimbările esențiale în ceea ce privește așteptările și prioritățile consumatorilor pentru anii următori sunt printre cele mai importante trenduri identificate în regiunea Europei Centrale și de Est.

În ciuda daunelor majore produse de coronavirus industriei turismului, potrivit celui mai recent studiu realizat de Szallas Group, din care face parte platforma de rezervări hoteliere online Travelminit.ro, şi Nielsen IQ, jucători din industrie din regiunea Europei Centrale și de Est se arată optimiști cu privire la perioada următoare. Un optimism moderat, alimentat de sondajele de opinie efectuate în ultima perioadă în rândul turiștilor din Ungaria, Cehia, Polonia și România.

Aceștia au arătat o disponibilitate crescută de a călători, statisticile prefigurând chiar o creştere a călătoriilor internaţionale în următorii 2-3 ani. Mai mult, conform studiului, 75% dintre români îşi doresc să călătorească mai mult decât în vremurile pre-pandemice în următorii 3-4 ani în destinații de peste hotare, peste 50% dintre respondenți declarând că vor să meargă de cel puțin două ori pe an în vacanță.

Un amănunt interesant, ce poate reprezenta o oportunitate pentru jucătorii din industria turismului din Europa Centrală și de Est, este faptul că peste jumătate dintre turiștii chestionați au declarat că intenționează să călătorească în cel puțin una dintre țările din regiune, menționând cel mai adesea state precum Ungaria, Croaţia şi Bulgaria.

„Proximitatea culturală și geografică joacă un rol din ce în ce mai important în ultimii doi ani, astfel că asistăm la o creștere tot mai pronunțată a numărului de călătorii intraregionale, tot mai mulți turiști din Europa Centrală și de Est dorindu-și să exploreze regiunea. Pentru a veni în întâmpinarea acestei cereri îmbucurătoare sesizată în ultima perioadă, Szallas Group și-a concentrat eforturile pe găsirea unor parteneri strategici în regiune și extinderea ofertelor de cazare din zone turistice cât mai ofertante pentru toate categoriile de consumatori”, a declarat József Szigetvári, directorul general al Grupului Szallas.

Studiul Szallas Group scoate în evidență și faptul că, aproape în unanimitate turiștii români vor să poată beneficia în continuare de posibilitatea de a-și anula gratuit călătoria chiar și în perioada următoare, după ce vom lăsa pandemia în urmă. În același timp, 97% dintre participanții la studiu au declarat că vor pune în continuare preț pe măsurile de igienă și distanțare ce se aplică în unitățile de cazare în care plănuiesc să își facă vacanța, iar 95% ar prefera să își poată schimba datele călătoriei fără a achita costuri suplimentare.

Pe scurt, condițiile de călătorie aduse în prim-plan de pandemie, precum vacanțe flexibile și atenția sporită la regulile de igienă și distanțare socială rămân cuvintele cheie când vorbim de așteptările călătorilor români în 2022. Preferințe similare au fost remarcate în cazul turiștilor din toate cele patru țări analizate în cadrul studiului menționat.

În ceea ce privește aspectele esențiale de care turiștii țin cont atunci când își rezervă cazările pentru vacanțe, lucrurile arată similar în regiunea Europei Centrale și de Est, situația fiind similară cu perioada pre-pandemie. Ca și până acum, călătorii ţin cont cel mai adesea de aceleaşi trei aspecte atunci când rezervă cazări în străinătate: locul în care se află cazarea (distanța față de zona centrală, față de mijloacele de transport și față de obiectivele turistice de care sunt interesați), prețul per noapte de cazare și părerile altor oaspeți cazați acolo anterior. La acestea se adaugă și eventualele oferte promoționale și flexibilitatea în ceea ce privește politica de rezervări. Preferințele acestea se regăsesc și în topul turiștilor din Ungaria, Cehia și Polonia, însă pentru cei din urmă și accesul gratuit la internet wi-fi este un factor determinant în alegerea unității de cazare.

În cazul turiștilor români, aceste aspecte rămân aproape în totalitate neschimbate și când vorbim despre călătoriile interne, în cazul turismului domestic apărând, totuși, și discuția disponibilității unui loc de parcare la cazare. În schimb, pentru turiștii din Ungaria, posibilitatea de achiziționare a unei cazări cu regim de mese de demipensiune se află pe primul loc în procesul decizional de rezervare, cei din Cehia sunt mai interesați de serviciile de SPA, parcare și de posibilitatea de a lua micul dejun în locație decât de preț, în vreme ce polonezii au preferințe similare cu cele ale românilor.

Nu în ultimul rând, conform experților Szallas Group,  având în vedere că aproape toate procesele se întâmplă acum în online, atât furnizorii de cazare, cât şi clienţii care doresc să călătorească au investit în platformele, aplicaţiile şi abilităţile lor digitale.

Cu toate acestea, în acest moment, doar 26% dintre rezervările efectuate de turiștii români se desfășoară în mediul online, 40% preferând să facă rezervări de cazare la telefon. La polul opus se află Ungaria, unde peste 90% din rezervările interne sunt efectuate prin canale digitale, în vreme ce procentul de rezervări online din Croația este la 65%, Cehia 60%, iar Polonia 54%.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: