CFR Marfă a câștigat contractul de 209 milioane de lei pentru transportul cărbunelui de la Complexul Energetic Oltenia în următorii 3 ani, operatorului de stat fiindu-i atribuite toate cele trei loturi scoase la licitație : transport de la mină la termocentralele Craiova, Ișalnița și Turceni. La licitația lansată în octombrie 2021 a participat și Grup Feroviar Român (pentru toate cele trei loturi) potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Este un acord cadru pentru o durată de 36 de luni cu o cantitate minimă de 6,8 milioane tone și una maximă de 20 de milioane tone. Contractul a fost atribuit având criteriul ,,cel mai bun preț” cu o pondere de 90 % din punctaj respectiv 10 % ponderea tehnică, cu punctaj maxim pentru ofertantul care poate asigura 14 000 tone/zi în 7 trenuri complete/zi.
CEO funcționează pe lignit și este încă singura unitate majoră de producție de energie electrică din România care poate regla sistemul, în cazul în care factorii meteorologici sunt neprielnici (secetă, nu bate vântul etc.). Cărbunele – huilă se mai arde pentru a produce energie și la Complexul Energetic Hunedoara, însă această companie are costuri mult mai mari și este drastic subcapacitată, fiind în pragul insolvenței. CEH mai primește de la stat doar contracte mici, de reglaj de sistem.
Rămâne de văzut cum va derula operatorul de stat contractul având în vedere că, luna viitoare este termenul- limită pentru returnarea a 570 de milioane de euro (ajutorul de stat acordat ilegal în 2013 plus penalizări). ,,Salvarea” CFR Marfă ar putea fi Proiectul Ordonanței de Urgență pentru ,,darea în plată” și stingerea datoriilor.