EXCLUSIV Metair, proprietarul Rombat, ar putea muta în Turcia o parte dintre utilajele mai vechi ale fabricii de la Cernica

baterie, masini electrice Sursa foto: Go4IT.ro

Metair, proprietarul sud african al companiei românești Rombat, ar muta o parte dintre utilajele mai vechi ale fabricii de baterii pentru mașini electrice de la Cernica în Turcia.

Contactați de Economedia, partenerii celor de la Rombat, Prime Motors Industry, care asamblează bateriile nu au răspuns. Rombat a preluat, în 2019, 35% dintre acţiunile companiei Prime Motors Industry Bucureşti, pro­du­cător de baterii Li-Ion şi vehicule elec­trice.

Producătorul din Bistriţa în colaborare cu compania Prime Motors Industry din Bucureşti, specializată în producţia de baterii Lithium-Ion, au dezvoltat în 2018 și versiunea electrică a Daciei Logan, fiind unul dintre primii paşi pe care Rombat l-a făcut în dome­niul bateriilor pentru vehicule electrice şi stocarea energiei.

Evident, după spusele reprezentanților Rombat ar fi trecut ceva timp până fabrica de la Cernica ar fi produs baterii pentru mașini electrice în parteneriat.

Draxlmaier investește 200 milioane de euro

Cele două companii nu sunt, însă singurele dispuse să investească în producția de baterii pentru mașini electrice. Și germanii de la Draxlmaier au anunțat că vor investi 200 de milioane de euro într-o fabrică ce va produce baterii pentru mașini electrice la Timișoara. Dezvoltarea este concepută a fi realizată în două etape, prima între 2020 şi 2021, ce presupune construirea primei hale de producţie, cu o suprafaţă de 10.125 mp şi etapa a doua, între 2022 şi 2030, în care va fi construită clădirea-nucleu de 15.300 mp şi următoarele spaţii de producţie.

Dräxlmaier Timişoara va fi primul producător de baterii şi sisteme pentru maşini electrice din România, în urma unor investiţii de 200 milioane de euro. Grupul german a făcut anunțul la câteva luni după ce Ford a spus că în 2024 va produce primul automobil electric în România.

„Prin investiţia de 200 de milioane de euro în următorii şase ani în e-mobilitate anunțată acum, oraşul nostru se poziţionează ca un jucător important pe piaţa naţională şi europeană a tehnologiilor verzi. Sper ca această investiţie să atragă după sine şi alte proiecte în acest domeniu, dar şi forţă de muncă înalt calificată pentru cele 1000 de locuri de muncă pe care compania germană le va crea în Timişoara”, scria la vremea respectivă pe Facebook Dominic Fritz, primarul municipiului Timişoara.

Dräxlmaier Timişoara a anunţat la finalul anului trecut că dezvoltă producţia pentru componente E-mobility după un anunţ iniţial lansat în februarie 2020. Compania a deschis în septembrie 2019 în Thailanda o nouă fabrică de baterii pentru maşinile plug-in hybrid ale BMW. În plus, în mai anul trecut compania germană a demarat producţia în apropiere de Stuttgart a sistemului de baterii pentru Porsche Taycan, primul automobil sport electric de la Porsche.

De altfel, Dräxlmaier Autopart România a solicitat Primăriei Timişoara în 2020 să aprobe un PUZ pentru extinderea zonei industriale din oraş, iar compania deţine în Timişoara un teren de 130.000 mp pentru care are un plan de dezvoltare pe o perioadă de 15 ani. Complexul va cuprinde cinci clădiri de producţie concentrate în jurul unei clădiri-nucleu.

Anul trecut, Claudiu Năsui, fost ministru al Economiei în guvernul Cîțu, scria pe Facebook că „precum în multe companii de stat, presiunea politicului a fost să fie angajați oameni care nu fac nimic. Pe scurt, activ de partid, angajat la stat. Aici e un loc mare de eficientizare posibilă pentru companie. Rolul companiilor de stat nu e să plătească salarii directorilor. Nu voi tolera vehicule de salarii pentru sinecuriști. Scopul nostru este să închidem toate găurile negre și să permitem acestor companii să se dezvolte la maximum. Am numit un nou consiliu de administrație, în urmă cu câteva luni, compus numai din oameni care și-au demonstrat competențele în mediul privat. Este extrem de activ și a reușit în scurt timp să descâlcească nodul administrativ care a constrâns această veritabilă mină de aur a României să rămână blocată. Tot ei pregătesc lansarea proiectului pentru exploatarea grafitului. Un proiect care va relansa o industrie întreagă în România”.

Salrom produce, printre altele, și grafit, încă utilizat ca materie primă esențială pentru fabricarea bateriilor

Contactați de Economedia, oficiali ai Ministerului Economiei au transmis că evoluția industriei auto din România va fi influențată în mod direct de direcțiile de dezvoltare ale celor doi mari producători auto – Dacia și Ford, de introducerea noilor concepte și tehnologii în fabricație, de interesul tot mai crescut pentru activitățile de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI), precum și de accesul la finanțare a furnizorilor auto.

„În viitor este foarte probabil ca și alți mari producători auto să investească în România. Un alt trend va fi dat de apariția capacităților de producție a automobilelor electrice și a bateriilor pentru acestea. În ceea ce privește dezvoltarea digitalizării industriei auto, aceasta se va regăsi în concepția produselor, optimizarea tehnologiilor, logistică, producție de tip lean. Industria auto din România înseamnă mai mult decât asamblarea automobilelor. Chiar dacă investițiile în sectorul componente auto au crescut, ritmul acestora nu este încă pe măsura potențialului. În ultima perioadă putem vorbi despre noi investiții în fabricația de motoare ecologice de ultimă generație, fabricația de cutii de viteze de ultimă generație pentru mari constructori internaționali, microelectronică și mecatronică avansate (inclusiv activități CD), tehnologii și componente auto complexe din mase plastice, cauciuc și compozite, companii locale implicate în extinderea digitalizării în industria auto”, au transmis Economedia oficialii ministerului.

Astfel, pe partea de acumulatori auto, spun aceștia, România are câteva branduri de baterii proprii, fabricate aici, care echipează automobile din toata lumea, bateria fiind o componentă majoră în totalul costurilor aferente unui vehicul electric, iar prețul acesteia, disponibilitatea comercială și performanța, influențând decisiv e-mobilitatea.

„În ceea ce privește necesarul de materii prime/baterii pentru întreg procesul de fabricație în acord cu obiectivele stabilite, acesta reprezintă un alt aspect problematic în sensul în care prețul bateriilor pentru autovehiculele electrice reprezintă aproximativ 60% din prețul total al unui autovehicul și care ar putea avea un impact semnificativ asupra pieței, respectiv a cererii și puterii de cumpărare, în lipsa unor măsuri financiare de sprijin”, conchid reprezentanții ministerului.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Fâsuri…
    Investitii ptr cine ? Salariatii muncesc pe venituri de toata jena.
    Sa plece din tara !
    Invit toate multinationalele si firmele straine sa plece la ei acasa. Sau unde sunt bine primiti. Au furat destul.
    Noi…nu i am vrut niciodata. Si cu ei sa plece toate iudele ce si au vandut tara si neamul.
    V as trage n teapa pe toti care ati distrus RO !

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.