Comisia Europeană a finalizat ancheta pe sectorul Internet of Things. “O piaţă cu bariere mari la intrare, cu puţini actori integraţi pe verticală”

internet-laptop-google-calculator-birou-office-pexels pexels.com

“O piaţă cu bariere mari la intrare, cu puţini actori integraţi pe verticală şi cu preocupări legate de accesul la date și interoperabilitate” – este concluzia despre sectorul Internet of Things, transmis de vicepreşedintele Comisiei Europene, Margrethe Vestager. Aceasta în contextul în care Comisia Europeană a publicat, joi, rezultatele anchetei sale sectoriale în domeniul concurenţei privind internetul obiectelor destinat consumatorilor (Internet of Things, IoT), informează un comunicat de presă al executivului comunitar, citat de Agerpres.

Raportul final şi documentul de lucru al serviciilor Comisiei care îl însoţeşte identifică potenţialele preocupări în materie de concurenţă pe pieţele în creştere rapidă ale produselor şi serviciilor legate de internetul obiectelor din Uniunea Europeană.

“Aceasta este o piaţă cu bariere mari la intrare, cu puţini actori integraţi pe verticală şi cu preocupări legate de accesul la date, interoperabilitate sau practici de exclusivitate, printre altele”, a declarat vicepreşedintele Comisiei Europene, Margrethe Vestager.

Principalele constatări ale anchetei sectoriale privind IoT destinat consumatorilor se referă la următoarele elemente, menţionate şi în raportul preliminar: caracteristicile produselor şi serviciilor legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor; caracteristicile concurenţei pe aceste pieţe; principalele domenii de preocupări potenţiale exprimate de părţile interesate în legătură cu funcţionarea actuală a pieţelor internetului obiectelor destinat consumatorilor, precum şi cu perspectivele de viitor.

Constatările anchetei sectoriale indică faptul că sectorul creşte rapid şi devine tot mai mult o parte a vieţii noastre de zi cu zi. În plus, există o tendinţă de creştere a disponibilităţii asistenţilor vocali ca interfeţe pentru utilizatori, care permit interacţiunea cu alte dispozitive inteligente şi servicii legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor.

Majoritatea părţilor interesate care au participat la ancheta sectorială indică faptul că unul dintre principalele obstacole în calea intrării pe piaţă sau a extinderii în acest sector este costul investiţiilor în tehnologie, care sunt foarte ridicate pe piaţa asistenţilor vocali.

O altă barieră importantă în ceea ce priveşte intrarea pe piaţă este situaţia concurenţială, un număr mare de părţi interesate raportând dificultăţi în a concura cu întreprinderi integrate pe verticală care şi-au construit propriile ecosisteme în cadrul sectorului internetului obiectelor destinat consumatorilor şi în afara acestuia (de exemplu, Google, Amazon sau Apple). Întrucât aceşti actori furnizează sistemele de operare a dispozitivelor inteligente şi mobile cel mai des utilizate, precum şi principalii asistenţi vocali, ei determină procesele de integrare a dispozitivelor şi serviciilor inteligente într-un sistem de internet al obiectelor destinat consumatorilor.

Părţile interesate şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la următoarele domenii: anumite practici de exclusivitate şi de legare în legătură cu asistenţii vocali, precum şi practici care limitează posibilitatea de a utiliza asistenţi vocali diferiţi pentru acelaşi dispozitiv inteligent; poziţia asistenţilor vocali şi a sistemelor de operare a dispozitivelor inteligente în calitate de intermediari între utilizatori, pe de o parte, şi dispozitivele inteligente sau serviciile legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor, pe de altă parte. Această poziţie, combinată cu rolul lor cheie în generarea şi colectarea datelor, le-ar permite să controleze relaţiile cu utilizatorii.

În acest context, părţile interesate şi-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la facilitatea descoperirii şi la vizibilitatea serviciilor lor legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor; accesul extins al furnizorilor de asistenţi vocali la date, inclusiv la informaţii privind interacţiunile utilizatorilor cu dispozitive inteligente ale terţilor şi cu servicii legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor. Părţile interesate consideră că accesul la volume mari de date şi acumularea unor cantităţi mari de date le permit furnizorilor de asistenţă vocală să îşi îmbunătăţească poziţia pe piaţă şi să îşi exercite mai uşor influenţa pe pieţele adiacente.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: