Din cauza penuriei de semiconductori, mașinile noi sunt rare, astfel încât americanii care își vând mașinile second-hand fac afaceri bune, scrie Le Figaro.
„Este o tendință total nouă” care nu este aproape de final, comentează Aurelien Guillaud, proprietar al Arlington Auto Group (AAG), un dealer auto din Arlington, Virginia. „Mașina mea dormea în garaj, deci era în stare bună. Dar a fost un șoc să văd că prețul ei e mai mare decât cel de acum patru ani”, povestește Masaki Kondo, un ziarist originar din Japonia care și-a vândut în urmă cu câteva luni mașina Chevrolet cu 62.000 de dolari, respectiv cu 2.000 mai mult decât prețul de cumpărare.
Evoluția are legătură și cu avansul puternic al inflației, la un nivel nemaivăzut în ultimii 40 de ani. Pe fondul penuriei de mașini noi, a apărut un aflux de cereri pentru mașinile second hand. În plus, companiile de închiriere de mașini nu mai renunță așa rapid la vechile vehicule și drenează piața mașinilor second hand, împingând și mai mult prețurile în sus.
Masaki Kondo și-a vândut Chevroletul chiar dealerului de la care îl cumpărase. Acesta spune acum că nu va avea probleme să-l revândă cu 74.000 de dolari, ținând cont de cerere. „Comparativ cu acum un an, cumpărăm aceeași mașină cu 20.000 de dolari în loc de 16.000 de dolari și o revindem cu 24.000”, explică Eddy Malikov, administratorul AAG.
În Statele Unite, apetitul pentru mașini second hand se explică și prin faptul că americanii sunt din ce în ce mai reticenți față de transportul în comun, în fața unei pandemii care nu se mai termină. „În alte părți, în Europa, oamenii cumpără un scooter sau o motocicletă. Aici se cumpără o mașină, din cauza distanțelor de parcurs”, notează Aurelien Guillaud. „Avem un client care și-a cumpărat mașina cu 21.000 de dolari în 2019 și a revândut-o doi ani mai târziu cu 21.000 de dolari, cu 10.000 de mile (16.093 km) în plus”, povestește Eddy Malikov.
Într-un studiu recent, KPMG sublinia însă că boom-ul de pe piața mașinilor second va fi urmat probabil de o prăbușire. „Puternica mașinărie industrială va reveni la funcționarea în plin regim și parcările dealerilor vor fi din nou pline. Atunci piața va cădea”, arată KPMG, care se așteaptă la o scădere de 30% în raport cu nivelul prezent. Această scădere ar putea fi însă „abruptă sau lentă”.