O companie care vrea să se digitalizeze trebuie să investească minim 10.000 de euro, însă randamentele investițiilor în digitalizare ajung la 300-800%, în funcție de industrie și de operațiunile optimizate, conform datelor Connections, o companie de transformare digitală.
Înainte de pandemie companiile din piața locală bugetau între 10% și 20% din venituri pentru procesele de tehnologizare, dar în prezent se observă o creștere accelerată în zona de tehnologie pe bază de inteligență artificială (AI) și procese de automatizare robotizată.
Randamentele investitiilor în digitalizare sunt, conform datelor interne Connections, între 300-800%, în funcție de industrie și de tipul de operațiuni optimizate prin tehnologie. Bugetul minim pe care o companie ar trebui să îl aloce pentru un astfel de proiect pleacă de la 10.000 de euro și poate să meargă până la multe sute de mii de euro, chiar și peste un milion de euro.
„Considerăm că majoritatea companiilor vor continua accelerarea investițiilor în transformare digitală şi în tehnologii precum Cloud sau Inteligenţă Artificială. Procesul de digitalizare trebuie privit pe termen lung pentru a fi sustenabil, deoarece acest lucru presupune schimbarea modului de operare și de a face business, atât local cât și internațional. O afacere care investeşte în digitalizare se poate redresa mult mai repede după un şoc extern cum este pandemia şi are capacitatea de a se adapta rapid la noi condiţii de funcţionare a pieţei”, explică Radu Firețeanu, RPA Specialist Connections.
Excluzând industria IT, care dezvoltă, dar și consumă cele mai noi tehnologii, impactul digitalizării a fost cel mai vizibil în cadrul sectoarelor financiar-bancar, retail, sănătate (în segmentul serviciilor private de sănătate), producție și transporturi.
„Putem spune că digitalizarea are în acest moment un «efect de bulgăre» asupra tuturor sectoarelor, chiar dacă în cazul unora acest bulgăre este foarte mare, iar în cazul altora este abia la început. Luând în calcul trecutul și raportându-ne la tendințele din prezent, putem avea o perspectiva asupra evoluției digitalizării. Atât mediul de business internațional cât și cel românesc, prin legăturile de piață liberă pe care le au, vor pivota în jurul acestui trend de digitalizare. Cu cât unele companii ating un prag important de digitalizare al propriului business, cu atât vor crea presiune și pe celelalte companii să facă acest lucru”, declară George Radu, RPA Business Development Manager.
Motivele pentru care companiile alocă bugete importante pentru digitalizare ating multe din aspectele unui business. Printre cele mai importante se numără creșterea productivității muncii și eficiența în luarea deciziilor pe baza datelor generate în timp real. Luarea celor mai bune decizii într-un business se face cu ajutorul informațiilor concrete, actuale, iar digitalizarea poate oferi aceste beneficii prin aducerea de informații în timp real către persoanele responsabile.
Alte rațiuni care stau la baza digitalizării companiilor sunt reducerea costurilor, eficientizarea proceselor interne, dar si eliberarea resursei umane de task-urile repetitive. Noile tehnologii pot identifica așa zișii „timpi morți”, acele intervale în care nu se întâmplă nimic productiv. Odată identificați acești timpi, indiferent de department sau poziția lor într-un proces de business, se pot eficientiza prin folosirea celor mai simple tehnologii.
„Transformarea digitală înseamnă eficientizare și creșterea randamentului operațiunilor companiei – atât a celor interne, cât și a celor orientate către clienți. Digitalizarea este o abordare sine qua non, este un fel de pre-requisite pentru supraviețuire, în primul rând, și mai apoi pentru dezvoltare”, explică Bogdan Florea, fondator și CEO Connections.
Digitalizarea în România, mult sub media europeană
În prezent, gradul de digitalizare în România se află mult sub media europeană. Conform raportului DESI 2020 (Indicele economiei şi societăţii digitale, realizat de Comisia Europeană), România se clasează pe locul 27 din cele 28 de state membre ale UE în ceea ce privește gradul de integrare a tehnologiei în business, depășind doar Bulgaria.
Mai mult de o treime din firmele din România, respectiv 35%, se pregătesc pentru digitalizare în următorii doi ani, arată rezultatele unui sondaj realizat de Centrul de Sociologie Urbană și Regională în noiembrie 2020, în cadrul căruia au fost intervievați reprezentanți ai 300 de firme medii și mari din diverse domenii ale economiei.
Connections are 300 de angajați și birouri în Bulgaria, Serbia, Germania, Franța, Olanda, SUA, Arabia Saudită și Taiwan. Compania este specializată în Intelligent Automation, IT Infrastructure Support, Digital Business Process Management și Software Development On Demand. Clienții Connections sunt companii globale și companii medii românești din industrii precum Banking, FMCG, Oil & Gas, Telecom și Retail. Începând cu luna iulie 2018 Connections a semnat un parteneriat cu UiPath, platforma de Enterprise Robotic Process Automation (RPA) cu cel mai rapid grad de adopție la nivel mondial, alături de care a implementat procese de automatizare robotizată în industrii cheie. Totodată Connections a investit peste 200.000 euro în dezvoltarea unei platforme fintech de open banking menită să integreze API-urile puse la dispoziție de băncile din România, odată cu aplicarea directivei Revised Payment Service Directive (PSD2), care obligă băncile să dea acces la informații privind conturile bancare de plăți accesibile online, unor terțe părți care își pot dezvolta servicii de informații, plăți și alte servicii financiare către clienții băncilor. Connections a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 7 milioane de euro.