„Autostrada Ford” cea mai mare investiţie a Transporturilor în 2021: 1,2 miliarde de lei / Primii kilometri din Drumul Expres Craiova – Piteşti, în aprilie 2022

Drum Expres Craiova Piteşti viaduc Olt Slatina Sursa Foto: Captură YouTube

Drumul Expres Craiova – Piteşti, cu trei din cele patru loturi în şantier este cea mai mare investiţiei a „Transporturilor” din 2021, cu un total de 1,2 miliarde de lei, spune Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor.

În ciuda mobilizării exemplare a constructorului român UMB, unde lucrează peste 1.700 de drumari cu sute de utilaje, primii kilometri ai „Autostrăzii Ford” nu pot fi daţi în trafic până la sfârşitul anului, conform estimărilor din această vară, ci doar la primăvară când se va deschide lotul 2 Balş – Slatina (40 de kilometri).

Pe primul lot de 18 kilometri între Craiova şi Robăneşti (42%) lucrează un constructor din Italia, dar întârzierile sunt foarte mari, lotul 2 a ajuns la 95% în timp ce pe lotul 3 UMB se apropie de 15%, astăzi fiind programată şi o verificare în şantier a premierului Ciucă şi a ministrului Grindeanu. Pe lotul 4, unde contractul a fost semnat în această vară, tot cu UMB, lucrările vor începe anul viitor.

Pe lângă deschiderea lotului 2, anul viitor, dar probabil în decembrie, ar trebui terminat şi primul lot, a spus Drulă, care a prezentat situaţia proiectelor din Oltenia (Pachetul Oltenia), regiune care încă nu are niciun kilometru de autostradă sau cale ferată reabilitată pentru viteza de 160 km/h.

„DX12 T2, BALȘ-SLATINA, APROAPE DE FINALIZARE
+ UPDATE PE “PACHETUL OLTENIA” DE INVESTIȚII ÎN INFRASTRUCTURĂ
1,2 miliarde de lei au fost investiți anul acesta în construirea drumului expres Craiova-Pitești (DX12). Este cea mai mare investiție a Transporturilor în 2021.
Tronsonul 2, Balș-Slatina, are 40km și este la 95% stadiu fizic. Termenul contractual pentru finalizare este aprilie 2022 și sunt convins că va fi respectat.
Tot la anul, în 2022, trebuie finalizat și tronsonul 1, Craiova-Balș, pe care l-am găsit parțial blocat (o parte din traseu nu era nici expropriat). Iar în 2023, ultimele două tronsoane, 3 și 4, între Slatina-Pitești (conexiune cu autostrada A1).
Avem multe alte investiții în execuție și în pregătire pentru zona Olteniei așa cum am anunțat încă din primăvară.
Sper că noua conducere a ministerului le va monitoriza atent, deși sunt semne că unele au fost deprioritizate”, a punctat Drulă, pe pagina sa de Facebook.
Alături de Drumul Expres (DX 12), Drulă mai prezintă situaţia drumurilor de mare viteză Craiova – Târgu Jiu, Craiova – Lugoj (A6), a centurii Craiova Sud şi a drumului de legătură dintre Uzina Ford şi Drumul Expres Craiova – Piteşti. De asemenea sunt menţionate şi principalele proiecte de infrastructură feroviară din Oltenia, pe care le redăm mai jos:
,,Calea ferată București-Craiova
M-am luptat cu prioritate pentru acest proiect în mandatul de ministru. Acum 30 de ani se făceau 2 ore între București și Craiova, iar la începutul lui 2021 se făceau frecvent peste 4 ore. Am pornit un program de ridicare a restricțiilor de viteză de pe magistrală, iar primele rezultate au dat roade: după circa 10 ani, vom avea din 2022 în Mersul Trenurilor din nou trenuri trasate la sub 3 ore între București și Craiova. Contractele de ridicare restricții au mers mai prost în această toamnă, dar sunt pe finalizare.
Următoarea etapă de ridicare a restricțiilor am prins-o în PNRR pentru finanțare sub forma unui proiect de tip ”quick wins”, CFR ar trebui să lanseze rapid licitația pentru a nu risca fondurile europene. Iar pe termen lung, am lansat în acest an licitația pentru proiectarea modernizării complete a coridorului București-Craiova, însă din păcate și aici sunt întârzieri în ultimele luni, fiind semnat doar unul dintre cele 2 contracte de proiectare.
Calea ferată Craiova-Caransebeș
În septembrie am lăsat acest contract de proiectare 90% gata, fiind în stadiu final de obținere avizul de ape și cel de mediu. Trebuie urgentată de către minister finalizarea și aprobarea investiției în guvern. Acesta trebuie să fie principalul proiect al României pe următoarea finanțare Connecting Europe Facility (CEF). Discutăm despre un proiect major de modernizare de câteva miliarde de euro care să rezolve definitiv, printre altele, traversarea dificilului deal Balota prin construirea unor tuneluri noi”, afirmă Cătălin Drulă.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: