Contract de 70 de milioane euro pentru extinderea Aeroportului Craiova

Aeroportul Craiova

Regia Autonomă Aeroportul Internațional Craiova, aflată în subordinea Consiliului Local, a scos la licitație în SICAP un contract de 350 de milioane lei pentru extinderea și modernizarea aeroportului.

Contractul presupune proiectare și execuție pentru mai multe obiective, printre care două noi căi de rulare, un nou terminal de pasageri, o nouă zonă de transfer pasager, o centrală fotovoltaică și una termică, drumuri de acces, parcare și altele, potrivit specificațiilor din Caietul de Sarcini.

Termenul de execuție este 25 de luni, de la semnarea contractului cu firma ce prezintă oferta câștigătoare, finanțarea este asigurată din fonduri europene, Programul Operațional Infrastructura Mare și din bugetul propriu. Ofertele se deschid în 20 ianuarie, departajarea lor se va face prin preț, experiența șefilor de proiect cu care vine firma la licitație și garanția acordată lucrărilor (minim 6 ani).

Puteți vedea aici o animație cu modul în care va arăta Aeroportul Craiova, odată cu finalizarea lucrărilor de extindere. Credit: Eugen Becheru

https://www.youtube.com/watch?v=M6tcMA-goFQ

Cele 350 de milioane de lei din acest contract reprezintă doar valoarea eligibilă spre finanțare la Bruxelles. Tot proiectul costă mai mult – 480 de milioane lei, diferența fiind acoperită de Consiliul Județean Dolj și Primăria Craiova.

Investiţia a plecat de la un studiu de trafic realizat pentru Aeroportul Internaţional Craiova, care a fost continuat cu un studiu de fezabilitate pentru proiect, ce prognoza creșterea numărului de pasageri la 1.933.186 și a numărului de mișcări aeronave/an la peste 18.600, în perspectiva anului 2046.

Aeroportul Craiova dispune în prezent de un terminal de pasageri compus din terminal plecări și terminal sosiri, cu o suprafață construită de 4.552 mp și o suprafață desfășurată de 7.593 mp, având o suprafață utilă de 6.547mp. Terminalul de pasageri existent, inclusiv extinderea acestuia realizată în anul 2020-2021, are o capacitate de 691.495 pasageri/an, fiind suficient dimensionat numai până în anul 2026, când, conform studiului de trafic, devine insuficient pentru procesarea numărului de pasageri și a bagajelor acestora.

„Pentru a prelua cererea de trafic este imperios necesară construirea unui nou terminal de pasageri dimensionat pentru procesarea a 1.933.186 pasageri pe an. Pe de altă parte, folosind un mix de decolări/ aterizări pe oră, rezultă o capacitate actuală medie de nouă mișcări/ oră, capacitate mai mare decât capacitatea de procesare a terminalului actual“, se arată în raportul de specialitate. De asemenea, aeroportul din Craiova dispune de şase căi de rulare, însă doar una este operațională. Proiectul vizează deschiderea a două noi căi de rulare.

În luna august, CJ Dolj a adoptat o hotărâre pentru aprobarea proiectului de extindere a aeroportului din Craiova. Cu acea ocazie, președinte CJ Cosmin Vasile a punctat principalele repere ale investiției, laolaltă cu fundamentarea lor, după cum scria Gazeta de Sud. „Ne dorim, ca şi rezultat final, să ajungem la un număr de aproape două milioane de pasageri, iar spaţiul actual este insuficient. Avem acum o singură platformă de îmbarcare, avem o singură cale de rulare şi, bineînţeles, avem o serie de echipamente aeroportuare şi sisteme de control care pe măsură ce trece timpul devin perimate. Proiectul este unul grandios și presupune amenajarea a peste 40 de hectare de teren, suprafață ocupată de noul terminal. În total, sunt 21 de obiective de investiţii şi vorbim aici de o parcare dimensionată la 270 de locuri, de drumuri de acces, de amenajarea suprafeței nivelate a benzii pistei și amenajarea ariei de siguranță, de amenajarea suprafeței nivelate a benzii căii de rulare, de asigurarea suprafețelor de protecție, de un gard perimetral de securitate, de drumuri rutiere de acces şi drumuri tehnologice, platforme antisuflu, puncte de acces și control, poziție izolată de parcare pentru aeronave aflate în situații de criză, platformă de degivrare aeronave, platformă de îmbarcare-debarcare, de două căi de rulare, platformă de întoarcere pe pistă, de suprafață deservire echipamente handling, sisteme de control securitate, de o gospodarie de apă și incendiu şi de o zonă de transfer pasageri de 140 mp“, a spus oficialul citat.

Odată finalizată investiția, la Craiova vor putea ateriza 18.000 de avioane pe an, care vor deservi fluxul de călători dintre regiunea Olteniei și, în general, a sudului României și nordului Bulgariei cu țările Europei și Orientului Mijlociu.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: