Directori ai Boeing au încheiat un acord de 237,5 milioane de dolari cu acţionarii, legat de siguranţa avionului 737 MAX

Boeing-737-MAX

Actuali şi foşti directori ai Boeing au încheiat un acord de 237,5 milioane de dolari cu acţionarii, pentru închiderea unui proces referitor la supravegherea siguranţei avionului 737 MAX de către consiliul de administraţie, transmite Reuters, citat de News.ro

În urma a două prăbuşiri fatale a unor avioane 737 MAX într-un interval de cinci luni, în 2018 şi începutul anului 2019, care au ucis 346 de oameni, cel mai bine vândut avion Boeing a fost blocat la sol timp de 20 de luni şi a revenit în funcţiune după ce compania a făcut îmbunătăţiri semnificative ale software-ului şi ale instruirii personalului.

Acordul propus, care a fost depus vineri seara la un tribunal din Delaware şi a fost confirmat de Boeing, va necesita alegerea a încă unui director în consiliul de administraţie, cu expertiză în aviaţie/aerospaţială, inginerie sau supravegherea siguranţei produselor, în termen de un an.

Controlorul statului New York, Thomas P. DiNapoli, şi Asociaţia de pensii a pompierilor şi poliţiei din Colorado, reclamanţii principali, au declarat că acordul, dacă va fi aprobat, va fi cea mai mare recuperare monetară într-un proces intentat în instanţa din Delaware pentru acuzaţiile că directorii nu au protejat împotriva riscului de vătămare.

Consiliul de administraţie al Boeing ”nu şi-a îndeplinit responsabilitatea fiduciară de a monitoriza siguranţa şi de a proteja compania, acţionarii şi clienţii săi de practicile comerciale nesigure şi a recunoscut comportamentul ilegal”, a spus DiNapoli.

Conform acordului, Boeing îşi va modifica statutul pentru a solicita separarea posturilor de CEO şi de preşedinte al Consiliului, va crea timp de cel puţin cinci ani un program de ombudsperson care să ofere angajaţilor Boeing care desfăşoară activităţi de certificare a avioanelor pentru Administraţia Federală a Aviaţiei o modalitate de a semnala problemele legate de muncă.

Acordul ar cere, de asemenea, ca Boeing să furnizeze rapoarte publice anuale privind îmbunătăţirile legate de siguranţă implementate de producătorul de avioane de la dezastrele aeriene care au implicat avioanele MAX.

Sancţiunea financiară urmează să fie plătită de către asigurători către Boeing, arată documentele, minus până la 29,7 milioane de dolari în onorariile legale şi cheltuielile pentru avocaţii acţionarilor.

Actualii şi foştii directori ai Boeing nu admit fapte greşite şi susţin că au acţionat în interesul Boeing şi al acţionarilor săi, potrivit acordului.

În septembrie, instanţa din Delaware a decis că acţionarii Boeing ar putea depune unele reclamaţii împotriva consiliului de administraţie, declarând că primul accident al avionului 737 MAX a fost un ”steagul roşu” despre un sistem de siguranţă cunoscut sub numele de MCAS ”pe care consiliul ar fi trebuit să-l ia î n considerare, dar în schimb l-a ignorat”.

Accidentele au costat Boeing aproximativ 20 de miliarde de dolari. Boeing a încheiat în ianuarie un acord cu Departamentul de Justiţie al SUA, care include amenzi de 2,5 miliarde de dolari şi despăgubiri ca urmare a prăbuşirilor aeronavelor 737 MAX.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: