Business Insider: Apare o nouă putere economică în Europa. Experții o pun pe seama genei antreprenoriale

Pe scurt

  • Polonia este una dintre economiile cu cea mai rapidă creștere din Europa.
  • Economia sa a continuat să crească în ciuda problemelor cu care se confruntă vecinii săi.
  • Unii experți pun acest lucru pe seama a ceea ce ei numesc „gena antreprenorială” poloneză.
Articolul integral continuă mai jos
steag polonia alegeri pis coalitia civica donald tusk jaroslaw kazcinsky Foto: Wojtek RADWANSKI / AFP

Luna trecută, prim-ministrul polonez Donald Tusk s-a inspirat din cartea președintelui Donald Trump, apelând la sprijinul unui antreprenor controversat, în timp ce milita pentru dereglementare în vederea stimulării economiei.

Prezentând planul economic al guvernului său în februarie, Tusk a salutat „momentul în care putem depăși pe toată lumea”. „Lumina este vizibilă din Polonia”, a spus el.  „Un an de descoperire înseamnă investiții, investiții și încă și mai multe investiții”.

De asemenea, Tusk a profitat de ocazie pentru a anunța măsuri de dereglementare a economiei, apelând la ajutorul excentricului om de afaceri polonez Rafał Brzoska.

Analize Economedia

retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
concedieri dreamstime
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar

„Acceptați?” l-a întrebat Tusk public pe miliardar.

Brzoska – fondatorul companiei de coletărie InPost și unul dintre cei mai bogați oameni din Polonia – a acceptat provocarea lui Tusk, subliniind că nu are aspirații politice, dar că intenționează să prezinte 300 de recomandări până la 1 iunie.

Polonia este deja una dintre economiile cu cea mai rapidă creștere din Europa, scrie Business Insider. Unii experți spun că exporturile, comportamentul consumatorilor și o forță de muncă bine pregătită și flexibilă sunt principalele motoare ale creșterii sale.

Pentru alții, însă, este vorba de „gena antreprenorială” poloneză.

Spiritul antreprenorial în Polonia

Așa-numita „genă antreprenorială” s-a manifestat pe deplin în 2024, cu peste 353.000 de noi întreprinderi lansate în Polonia. Țara este, de asemenea, una dintre cele mai muncitoare națiuni din Europa, în funcție de numărul mediu de ore lucrate pe săptămână.

Lucrătorii polonezi sunt „mai presus de toate, harnici, bine educați și foarte calificați”, a declarat Krzysztof Inglot, un expert în piața muncii, adăugând că aceștia se ridică adesea rapid în ierarhia companiilor.

Acesta a afirmat că acest lucru are mult de-a face cu ceea ce el a numit „gena antreprenorială”, care, în opinia sa, a fost eliminată în timpul anilor de guvernare comunistă.

„Spunem în glumă că polonezii sunt întreprinzători, că lucrătorii din construcții vor încerca întotdeauna să găsească o soluție mai ușoară la o situație. Aceasta este ceea ce ne diferențiază de alte națiuni, care lucrează adesea după reguli standardizate și identice. În schimb, noi avem încă această tendință de a căuta soluții alternative și simplificări”, a continuat Inglot.

Marcin Wojewódka, expert în dreptul muncii și președinte al Institutului de Pensii, a fost de acord, spunând că polonezii pot „muta munții” atunci când sunt motivați și capabili să vadă „efectele rapide ale acțiunilor noastre”.

„Nu este vorba despre proverbialul instalator polonez din Europa de Vest, ci tocmai despre curaj și dorința de a-și asuma riscuri dacă recompensa este suficient de atractivă. Polonezii, probabil datorită experienței istorice a strămoșilor noștri, sunt capabili să strângă din dinți, să se concentreze asupra sarcinii pe care o au în față și, adesea, chiar să ia scurtături pentru a obține rezultatul dorit”, a spus el.

Un astfel de antreprenor este Kamil Hagemajer, care conduce un lanț de baruri în Varșovia, capitala Poloniei, și Wroclaw, în vestul Poloniei.

Cunoscut sub numele de „bar mleczny” în poloneză, un astfel de bar este o cafenea ieftină care datează din perioada comunistă.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„În prezent avem 20 de baruri și angajăm aproximativ 200 de persoane”, a declarat Hagemajer, adăugând că el crede că gena antreprenorială este «trăsătura dominantă» a polonezilor.

„Puteai vedea acest lucru în anii comunismului, când primele afaceri s-au născut în piețe sau când oamenii au luat mașini mici pentru a transporta pulovere sau blugi din alte țări și pentru a le vinde în Polonia, deoarece nu existau astfel de produse în țara noastră.”

Privind spre viitor, Hagemajer a declarat că proprietarii de afaceri polonezi sunt pregătiți să adopte tehnologia modernă pentru a lucra mai eficient, dar că încă se confruntă cu obstacole administrative și fiscale.

„Acest lucru înseamnă că trebuie să ne bazăm pe cunoștințele companiilor externe, ceea ce înseamnă adesea că ne pierdem autoritatea asupra afacerilor noastre”, a spus el.

Economia Poloniei este în creștere, în ciuda problemelor cu care se confruntă vecinii săi

Conform unor previziuni, creșterea PIB-ului Poloniei va atinge 3,5% în acest an, față de 2,9% în 2024. Prin comparație, se așteaptă ca economia germană să crească cu 0,2% în acest an – conform unei previziuni din ianuarie a Băncii Centrale Germane.

„Polonia se dezvoltă mai rapid decât țările vest-europene și putem număra pe degetele de la o mână anii în care nu a fost cazul. Din diverse motive, este mai ușor pentru țările mai puțin dezvoltate să crească rapid și, astfel, să recupereze în ceea ce privește dezvoltarea lor”, a declarat Piotr Bartkiewicz, economist la Bank Pekao.

O mare parte a economiei germane a fost concentrată pe producția de vehicule tradiționale cu motor cu combustie. Dar concurența puternică din partea Chinei și a altor țări a dus la o scădere a vânzărilor de automobile. Impozitele ridicate, birocrația și creșterea rapidă a costurilor forței de muncă au agravat problema, economia germană neavând o creștere semnificativă în ultimii cinci ani.

Astfel de probleme au potențiale efecte în lanț pentru Polonia.

„Germania este cel mai mare partener comercial al nostru, reprezentând 27% din exporturile poloneze. Exporturile către următoarele țări de pe listă sunt de peste patru ori mai mici. Prin urmare, stagnarea Germaniei este o problemă gravă pentru exportatori, chiar dacă aceștia își măresc cota de piață în alte țări și caută noi piețe de desfacere”, a declarat Grzegorz Ogonek, economist la Santander Bank Polska.

Polonia se confruntă, de asemenea, cu potențialul impact al îmbătrânirii populației – un aspect despre care ministrul pentru politici de vârf al țării, Marzena Okła-Drewnowicz, a declarat că va fi „o mare provocare” în viitor.

„Trebuie să fim deschiși la noile tehnologii. Resursele de forță de muncă din Polonia sunt în continuă scădere, în ciuda unui aflux de imigranți, ceea ce nu ajută la creșterea economică”, a adăugat Ogonek.

3 motive pentru care economia poloneză este în creștere

În ciuda acestor vânturi potrivnice, economia poloneză continuă să crească, economiștii indicând trei forțe motrice cheie.

În primul rând, exportatorii polonezi găsesc noi nișe pe piețele externe și sunt competitivi în ciuda creșterii costurilor forței de muncă și a consolidării zlotului polonez (PLN).

„UE este, desigur, cea mai mare piață pentru Polonia, dar nu singura. În datele macroeconomice, observăm o creștere a exporturilor către alte piețe, cum ar fi Asia, Orientul Mijlociu sau America de Nord. Exporturile poloneze sunt, de asemenea, diversificate și acoperă o gamă largă de produse, inclusiv produse alimentare”, a declarat Bartkiewicz.

De asemenea, consumatorii polonezi au fost mai puțin afectați de criza energetică și de creșterea inflației. În ciuda inflației relativ ridicate, scăderea veniturilor reale ale gospodăriilor din Polonia a fost una dintre cele mai mici din UE, datorită stimulării fiscale și creșterii salariale ridicate.

Ca urmare, a existat o scădere moderată a cheltuielilor de consum private, precum și o revenire mai rapidă la creștere și la modele de consum mai regulate – un proces care abia începe în alte părți ale Europei.

În al treilea rând, investițiile publice relativ ridicate (finanțate, printre alte surse, din fonduri UE) au reprezentat un catalizator suplimentar.

„Acest ultim factor va fi crucial în 2025”, a declarat Bartkiewicz.

Acest echilibru între exporturi, consumul intern și investițiile finanțate din fonduri UE este cel care pare să permită economiei poloneze să crească.

„Indiferent de ceea ce se întâmplă în economia globală, o ramură a economiei noastre funcționează întotdeauna”, a declarat Marcin Klucznik, consilier principal în cadrul echipei de economie globală de la Institutul Economic Polonez.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.