Guvernul Poloniei a renunțat la investitorul străin din proiectul pentru un nou aeroport în apropiere de Varșovia în favoarea unei întreprinderi de stat

aeroport CPK proiect Polonia Sursa foto: Facebook/ Centralny Port Komunikacyjny

Guvernul Poloniei a anunțat că o companie de stat va deveni investitorul strategic în planurile de construire a unui nou aeroport major în apropiere de Varșovia, înlocuind un consorțiu franco-australian care fusese ales sub guvernul anterior.

„Dorim ca cel mai mare proiect din Polonia să fie coordonat de o companie poloneză, astfel încât CPK [portul central de comunicații, cum este cunoscut proiectul] să fie o inițiativă complet poloneză”, a anunțat ministrul infrastructurii, Dariusz Klimczak, scrie Notes from Poland.

Acesta a precizat că a fost semnată o scrisoare de intenție prin care Polish Airports (PPL), o firmă de stat care gestionează deja aeroporturile din Polonia, se angajează să aloce 9 miliarde de zloți (2,1 miliarde de euro) pentru a prelua o participație de până la 49% în compania de stat care se află în spatele proiectului CPK.

Analize Economedia

retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
concedieri dreamstime
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar

În luna octombrie a anului trecut, când Polonia era condusă de fostul guvern al partidului Lege și Justiție (PiS), un consorțiu format din Vinci Airports din Franța și IFM Global Infrastructure Fund, cu sediul în Australia, fusese selectat ca partener de investiții pentru a prelua această participație de 49% (restul de 51% aparțin trezoreriei statului polonez).

Dar acum, cu implicarea PPL, „organizarea și gestionarea noului aeroport vor fi în întregime în mâinile polonezilor”, a declarat Klimczak, care a numit-o „cea mai importantă decizie organizațională și de capital” care a fost luată de la lansarea proiectului CPK.

Șeful CPK, Filip Czernicki, a confirmat, de asemenea, că „discuțiile cu investitorul străin nu vor fi finalizate”. De asemenea, acesta a susținut că un acord cu PPL are mai mult sens, deoarece profiturile viitoare vor rămâne în Polonia, relatează Agenția de presă poloneză (PAP).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

În același timp, Klimczak a anunțat că a fost luată decizia de a moderniza aeroportul Chopin din Varșovia, care este în prezent cel mai mare și cel mai aglomerat din Polonia, deservind deja peste 20 de milioane de pasageri în acest an. Noua investiție îi va aduce capacitatea la 30 de milioane până în 2029.

Cu toate acestea, planurile pentru CPK prevăd că, atunci când noul aeroport CPK se va deschide în 2032, tot traficul de pasageri de la Chopin va fi transferat acolo. Modernizarea planificată a aeroportului Chopin este, prin urmare, doar o „soluție de tranziție” pentru a răspunde cererii în creștere în timp ce CPK este finalizat, a declarat ministrul infrastructurii.

Președintele PPL, Andrzej Ilków, a declarat că noul acord va oferi și personalului de la Chopin șansa de a se muta la CPK.

CPK – care, pe lângă un aeroport, va include conexiuni feroviare și rutiere majore – a fost un proiect emblematic al fostului guvern PiS, care a prezentat un concept de proiectare anul trecut și a ales consorțiul Vinci-IFM ca partener de investiții.

Cu toate acestea, atunci când o nouă coaliție de guvernare, condusă de Donald Tusk, a înlocuit PiS la guvernare în urmă cu un an, au existat îndoieli cu privire la oportunitatea și modalitatea de continuare a proiectului. În cele din urmă, noul guvern a confirmat în luna iunie a acestui an că va merge mai departe cu planurile.

Cu toate acestea, Tusk a declarat la momentul respectiv că obiectivul privind numărul de pasageri la noul aeroport va fi redus la 34 de milioane anual. Sub conducerea PiS, planurile prevedeau un obiectiv inițial de 40 de milioane, cu opțiunea de a crește în cele din urmă până la 100 de milioane (mai mult decât are în prezent Heathrow, cel mai aglomerat aeroport din Europa).

Investiția totală în aeroport este estimată la 44,7 miliarde de zloți (10,5 miliarde de euro). Conform planurilor anunțate (care vor fi finalizate în al patrulea trimestru al anului 2025), acționarii proiectului, PPL și CPK, vor contribui cu 30-40% din această finanțare, restul fiind acoperit printr-o emisiune de obligațiuni.