Cum se mișcă firmele și statele lumii pentru a încuraja vaccinarea și întoarcerea la birou

coruptie mita spaga bani euro sursa foto: Pexels.com

Firmele din Marea Britanie au început să le ofere angajaților mic dejun gratuit, dulciuri, bere și popcorn pentru a-i convinge să reînceapă munca de la birou, scrie The Guardian. De altfel, în toată lumea se acordă bonusuri la salarii, concedii, pachete de fitness, vouchere, gustări, acces gratuit la plajă sunt câteva din soluțiile avansate de autorități, la nivel global, pentru a convinge oamenii să se vaccineze.

Companiile îi premiează pe angajații care se vaccinează, lansând campanii pentru cei tineri și pentru cei cu vârste peste 60 de ani cu premii în numerar sau pachete de mic dejun și vaccin. Iată care sunt strategiile în vigoare. Convingerea populației să se imunizeze pare să fi ajuns și obsesia președintelui american Joe Biden, care a cerut statelor și guvernelor locale să recompenseze persoanele indecise care se hotăresc să se vaccineze, cu 100 de dolari.

Grecia mizează și pe bonusuri, cu cifre diferite: 150 de euro pentru a încuraja aproape un milion de tineri între 18 și 25 de ani să se vaccineze înainte de sărbători. Ceva mai modest bonusul „Banii în schimbul vaccinurilor” a fost stabilit în Serbia de președintele Vucic: 3.000 de dinari (25 de euro) pentru cei care se vaccinează pentru a „recompensa persoanele care au demonstrat că sunt responsabile”.

Angajații publici care nu au fost vaccinați primesc în schimb o lovitură dură: în cazul în care contractează virusul, nu vor avea concedii plătite.

De asemenea, Barberino, un start-up din Milano, Torino și Roma, a lansat „bonusul vaccinal”. Nicio obligație de vaccinare, dar un premiu în numerar de 100 de euro net în salariu, completat cu o vacanță bonus pentru cei care finalizează ciclul de vaccinare. Strategie cu care sunt pe cale să atingă imunitatea de turmă.

La Praga, funcționarii publici care se vaccinează au două zile suplimentare de concediu plătit. Propunerea a venit de la prim-ministrul Andrej Babis, care vrea astfel să determine guvernele regionale și locale să se concentreze asupra bonusului vacanță pentru a stimula vaccinările.

Japonia a îndrăznit mai mult, unele companii oferindu-le angajaților premii substanțiale, de la apartamente de lux până la lingouri de aur. În Statele Unite, companiile mari și mici au ales să ofere angajaților recompense în numerar. De exemplu, lanțul alimentar Red Rooster oferă angajaților un bonus de 250 de dolari și două zile de concediu plătit, iar corporații precum AT&T, Instacart, Target, Trader Joe’s, Chobani, Petco, Darden Restaurants, McDonald’s și Dollar General oferă bani în plus angajaților care se imunizează.

În Italia are loc o dezbatere în comisiile mixte de finanțe ale Camerei și Senatului pe marginea propunerii de a introduce un bonus de vacanță de o mie de euro pentru toate persoanele vaccinate, pe lângă bonusul curent de vacanță de până la 500 de euro, care continuă să fie activ.

În New Jersey, guvernatorul Phil Murphy a lansat formula „Shot and a Beer”, adică berea și vaccinul gratuit, pentru rezidenții cu vârste de peste 21 de ani. La Washington, primarul Muriel Bowser oferă și o bere celor care se vaccinează. În Connecticut, guvernatorul Ned Lamont oferă după vaccin o băutură gratuită la alegere. În New York, guvernatorul Andrew Cuomo propune un bilet gratuit la un meci de baseball, la partidele echipelor New York Yankees și New York Mets.

În Virginia de Vest, guvernatorul Jim Justice a optat pentru obligațiuni de 100 de dolari pentru a stimula tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 35 de ani să se vaccineze. În Maryland, angajații guvernamentali care acceptă să fie vaccinați vor primi un bonus de 100 de dolari. “Pot for shot” este oferta unor dispensare medicale, chiar și în capitală, care distribuie canabis celor vaccinați, în timp ce lanțul Kryspy Kreme oferă clienților vaccinați tradiționala gogoașă americană.

Mult mai modeste sunt bonusurile chinezești, unde după inocularea dozei de vaccin sunt distribuite ouă sau înghețată. La periferia Beijingului, se distribuie două cutii de ouă persoanelor peste 60 de ani care au finalizat ciclul de vaccinare, în timp ce în zona comercială de lângă Piața Tiananmen, persoanele vaccinate primesc un voucher pentru o înghețată gratuită.

În India, în Rajkot, aurarii s-au unit pentru a produce agrafe de aur pe care le dăruiesc femeilor care sunt vaccinate. Bărbaților li se oferă în schimb un blender manual. În alte regiuni, accentul este pus pe gustări, papetărie, dulciuri, feluri de pui, tipicul orez condimentat biryani și reduceri la reparațiile auto. Municipalitatea din North Delhi a optat, în schimb, pentru o reducere de 5% a impozitului.

În Emiratele Arabe, în Dubai, există restaurante care aplică o reducere de 10% celor care au primit deja prima doză și 20% după a doua.

În Israel, la Tel Aviv, locuitorii vaccinați au fost recompensați cu un concert în aer liber și cu redeschiderea sectorului cultural. De asemenea, israelienilor vaccinați li s-a oferit o cutie de Coca-Cola, bere alcoolică sau nealcoolică, o pâine de Challah, pizza, produse de patiserie sau colent, o tocană consumată în mod tradițional sâmbăta.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: