Ce angajamente își asumă Mega Image pentru a prelua rețeaua Profi: condiții pentru listarea/delistarea furnizorilor, procedură specială pentru furnizorii relevanți

Mega Image Profi

Mega Image, rețeaua de supermarketuri parte din Delhaize, care vrea să preia rețeaua de magazine Profi, își va asuma o serie de angajamente pentru a încheia tranzacția, printre care condiții pentru listarea/delistarea furnizorilor, procedură specială pentru furnizorii relevanți, anunță Consiliul Concurenței. Anterior, instituția a anunțat că are o serie de îngrijorări concurențiale referitoare la tranzacție.

Angajamentele propuse vizează implementarea unor proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea și delistarea furnizorilor în cadrul rețelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceștia comercializează produse alimentare sau non-alimentare.

„Este pentru prima dată când impunem condiții referitoare la listare/delistare având în vedere amploarea tranzacției și intrarea în vigoare a Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanțului de aprovizionare, transpusă prin legea 81. De aceea, este foarte important ca toate companiile care furnizează produse celor două rețele de magazine să ne trimită observațiile referitoare la angajamentele propuse de Mega Image. Vom analiza cu atenție toate observațiile primite și vom evalua angajamentele propuse în scopul asigurării unui mediu concurențial echitabil pentru toate părțile implicate”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Astfel, Mega Image se angajează să aplice tuturor furnizorilor Mega Image și/sau Profi o procedură prin care se stabilesc condițiile de acces în magazinele celor două rețele, dar și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu fi delistați. Totodată, vor fi prevăute termene clare de delistare și obligația notificării furnizorilor.

În același timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanți, respectiv acei furnizori care livrează produse în proporție de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două rețele implicate. Astfel, se angajează să nu delisteze/să nu elimine din rețea produsele acestora, decât în anumite condiții clar stabilite, care includ prevederi legale, sau situația în care produsele devin nerelevante pe piață, cererea pentru acestea scăzând substanțial.

Procedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanți se va aplica pe o perioadă de 2 ani de la finalizarea tranzacției și se actualizează după primul an.

Consiliul Concurenței a anunțat anterior că are o serie de îngrijorări concurențiale referitoare la tranzacția prin care belgienii de Delhaize vor să preia, prin lanțul Mega Image, supermarketurile Profi din România.

Consiliul Concurenței susținea că, pe unele piețe locale, unde sunt prezente cele două rețele, operațiunea poate conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor pentru achiziția de produse alimentare.

De asemenea, instituția afirmă că tranzacția ar putea genera efecte negative asupra activității unor furnizori având în vedere, pe de o parte, reducerea numărului de companii achizitoare și, pe de altă parte, consolidarea poziției Mega Image pe piața de achiziții.

În octombrie anul trecut, grupul Ahold Delhaize anunța că ajuns la un acord privind achiziționarea companiei Profi Rom Food, care operează rețeaua de magazine Profi în România, de la MidEuropa. Tranzacția se ridică la 1,3 miliarde de euro și este cea mai mare tranzacţie anunțată anul trecut în România. Grupul Ahold Delhaize anunța în februarie că achiziția Profi ar trebui să aibă loc în a doua jumătate a anului 2024.

„Achiziția Profi ar trebui să se încheie în a doua jumătate a anului 2024 și va dubla dimensiunea operațiunilor din România. Deoarece momentul încheierii este incert, perspectivele noastre pentru 2024 exclud orice impact al acestei tranzacții”, transmitea grupul.

Mega Image ar putea deveni liderul pieței de retail din România, în urma tranzacției pentru rețeaua de magazine Profi, potrivit datelor financiare din 2022. Mage Image este pe locul șapte în top după cifra de afaceri din 2022, în timp ce Profi era pe patru, după cum a scris anterior Economedia aici. De asemenea, Mega Image ar putea deveni lider pe piața locală raportat și la numărul de angajați, dar și la numărul de magazine.

Consiliul Concurenței a anunțat în luna martie că analizează tranzacția.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: