Acțiunile brandurilor de lux, auto, în scădere după ce China a anunțat taxe antidumping la coniacul din UE. Vizată e Franța, care a susținut tarifele la importul mașinilor electrice din statul asiatic/ UE contestă măsurile la OMC

coniac Sursă foto: Pexels

China a anunţat marţi măsuri provizorii antidumping privind coniacul importat din UE, conform unui comunicat al Ministerului Comerţului de la Beijing, care în august anunţase că nu vor fi impuse tarife suplimentare, chiar dacă a descoperit că produsele sunt vândute în statul asiatic sub preţul pieţei. Taxele au dus la scăderea acțiunilor producătorilor de băuturi spirtoase, cu efecte în lanț asupra mărcilor de lux și auto, în timp ce îngrijorarea a crescut că Beijingul ar putea extinde măsurile sale comerciale, transmite Reuters.

După ce UE a declarat că va continua să impună taxe vamale pentru vehiculele electrice (VE) fabricate în China, în urma unui vot divizat vineri, Beijingul a declarat marți că importatorii relevanți de coniacuri originare din UE vor trebui să ofere un depozit de garanție la vama chineză. Valoarea garanţiilor este între 34,8% şi 39% din valoarea importurilor. 

Acțiunile Pernod Ricard au scăzut cu 3,8%, în timp ce cele ale Remy Cointreau au pierdut 8,2% până la ora 09:51 GMT, fiind pe cale să înregistreze cele mai mari scăderi într-o singură zi din ultimele 11 și, respectiv, 10 luni. Pierderile au șters până acum aproximativ 1,6 miliarde de euro din valoarea lor de piață.  

Analiștii Jefferies au estimat într-o notă către clienți că tarifele s-ar putea traduce printr-o creștere de 20% a prețurilor de consum, care s-ar transforma probabil într-o scădere de 20% a volumului și a vânzărilor furnizorilor.  

Aceștia au adăugat că portofoliul și rețeaua de distribuție a Pernod Ricard înseamnă că este mai bine plasat decât alții din domeniu pentru a naviga în acest mediu.  

Niciuna dintre companii nu a fost disponibilă imediat pentru comentarii.  

Brandurile de lux, pentru care China este una dintre principalele regiuni de export, inclusiv LVMH – care comercializează și coniacul Hennessy de înaltă calitate -, Hermes, Kering, Ferragamo și Burberry, au scăzut cu 2%-6%.  

Sentimentul negativ a fost exacerbat de scăderile de pe piața bursieră chineză, deoarece un impuls determinat de stimulentele economice a fost inversat după ce oficialii s-au abținut de la măsuri fiscale mai puternice la care sperau investitorii.  

Producătorii auto germani, care ar putea fi cei mai afectați de măsurile de retorsiune din China, au scăzut și ei.  

Volkswagen, Porsche AG, Mercedes-Benz, BMW și Porsche Automobil Holding au scăzut între 1,5% și 3% la ora 09:20 GMT.  

„Nu este o surpriză majoră”, a declarat analistul Stifel Europe Daniel Schwarz. „Dar negocierile ar trebui să continue în următoarele săptămâni. Cred că exista speranța că există încă o soluție negociată între China și Europa”, a adăugat el.  

Furnizorii de piese auto Forvia și Valeo au scăzut, de asemenea, cu 3,6% și, respectiv, 1,7%. 

UE vrea să conteste la OMC tarifele Chinei 

Totodată, Comisia Europeană a anunţat marţi că va iniţia o acţiune în instanţă, la Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), împotriva măsurilor antidumping. 

„Credem că aceste măsuri sunt nefondate şi suntem decişi să apărăm industria UE contra abuzului de instrumente de apărare comercială”, a precizat un purtător de cuvânt al Executivului comunitar. 

Şi ministrul francez al Comerţului, Sophie Primas, a anunţat că Parisul va colabora cu Comisia Europeană pentru a lua măsuri la nivelul OMC, după decizia Beijingului.  

„Acest anunţ pare să fie o măsură de retorsiune, după impunerea de tarife vamale suplimentare la importurile de vehicule electrice din China. Astfel de măsuri de retorsiune sunt inacceptabile şi în totală contradicţie cu reglementările comerciale internaţionale”, a declarat pentru Reuters oficialul francez. 

Investigaţia preliminară a arătat că vânzarea coniacului importat din UE sub preţul de producţie ameninţă propriul sector al coniacului din China „cu pagube substanţiale”, se arată în comunicatul Ministerului Comerţului de la Beijing. 

Franţa este văzută ca ţinta măsurilor Chinei privind coniacul, deoarece a sprijinit impunerea de tarife vamale suplimentare la importurile de vehicule electrice chinezeşti. De asemenea, industria de coniac din Franţa este responsabilă pentru aproape toate importurile de coniac din UE ale Chinei, livrările ajungând la 1,7 miliarde de dolari, scrie Reuters, preluat de Agerpres. 

Comisia Europeană a anunţat că este dispusă să continue negocierea unei alternative, chiar şi după impunerea tarifelor suplimentare. 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: