Fintech-ul polonez de plăți mobile BLIK a primit autorizație de funcționare în România

BLIK

Fintech-ul polonez BLIK, un sistem de plăți mobile creat în anul 2015, utilizat în prezent de milioane de persoane în țara sa natală, a primit autorizația de funcționare în România, au anunțat compania și Banca Națională a României (BNR).

BLIK – care permite utilizatorilor să efectueze o plată instantanee prin generarea unui cod din șase cifre, de unică folosință, prin intermediul unei aplicații bancare pe telefon – a avut un succes uriaș în Polonia de la lansarea sa în 2015. În prima jumătate a acestui an, acesta a fost utilizat pentru a efectua peste un miliard de plăți.

Decizia BNR va facilita extinderea sistemului de plăți BLIK în moneda locală (RON) și va deschide colaborări cu prestatori de servicii de plată locali. În primă fază, operatorul va pune accent pe dezvoltarea plăților în e-commerce, răspunzând astfel creșterii rapide a sectorului online din România.

Compania BLIK Romania a fost înregistrată în Registrul Comerțului din România la începutul lunii decembrie 2022, iar lansarea oficială a activităților sale a fost anunțată în martie 2023. De atunci, conducerea companiei a lucrat pentru a adapta sistemul la cerințele legale și de reglementare locale, precum și pentru a construi o strategie de dezvoltare bazată pe specificul pieței românești.

Obținerea autorizației de funcționare din partea Băncii Naționale a României (BNR), în data de 1 octombrie 2024, la șase luni după depunerea cererii de autorizare, permite începerea operațiunilor și continuarea pregătirilor pentru lansarea sistemului.

Datorită deciziei BNR, BLIK va fi disponibil pentru toți prestatorii de servicii de plată autorizați să furnizeze în România atât servicii de acceptare a operațiunilor de plată, cât și de emitere de instrumente de plată electronică.

Ryszard Drużyński, BLIK
Ryszard Drużyński, BLIK

„Acordarea autorizației de funcționare de către BNR reprezintă un pas esențial în dezvoltarea BLIK în România, una dintre cele mai importante piețe din Europa Centrală și de Est, în special în ceea ce privește creșterea e-commerce-ului. Dezvoltarea rapidă a sectorului digital și popularitatea tot mai mare a tranzacțiilor fără numerar creează condiții excelente pentru implementarea unei soluții moderne de plată, precum BLIK. Suntem deschiși să continuăm discuțiile cu toate categoriile de potentiali parteneri de pe piața românească”, a declarat Ryszard Drużyński, președintele Consiliului de Administrație al BLIK Romania S.A.

Autorizația sistemului de plată BLIK administrat de BLIK Romania SA a fost acordată de către Banca Națională a României în temeiul Regulamentului BNR nr. 3 din 2018 și este o autorizație necondiționată pentru funcționarea sistemului pe piața românească. Decizia BNR confirmă că tehnologia utilizată de sistemul de plăți BLIK este sigură și va contribui la creșterea confortului utilizatorilor pe piața națională.

În cadrul strategiei de afaceri a companiei BLIK Romania, este planificată introducerea treptată a plăților cu codul BLIK în toate canalele de vânzare. În prima fază, administratorul sistemului se va concentra pe implementarea soluției în sectorul e-commerce.

„BLIK Romania este rezultatul unei pregătiri atente și al unei analize detaliate a pieței locale de plăți. Am avut numeroase discuții și întâlniri cu principalii participanți și decidenți din această industrie, pentru a adapta cât mai bine soluția noastră la nevoile locale. Experiența noastră din Polonia arată că simplitatea și intuitivitatea sistemului nu doar că susțin dezvoltarea e-commerce, ci pot contribui și la bancarizarea populației și eliminarea numerarului, în special în zonele rurale. Suntem convinși că BLIK are potențialul de a juca un rol important nu doar în marile orașe din România, ci și în localitățile mai mici”, subliniază Ryszard Drużyński.

Este de menționat faptul că, în Polonia, unde BLIK este in continuă dezvoltare de aproape 10 ani, plățile în e-commerce reprezintă jumătate din toate tranzacțiile.

Pentru plata cu BLIK online, nu este necesar un card de plată sau un portofel electronic – este suficient un telefon cu acces la internet și aplicația mobilă a băncii. Pentru a efectua o plată, utilizatorul trebuie să genereze un cod BLIK format din șase cifre în aplicație, să îl introducă pe site-ul magazinului online și să confirme operațiunea pe dispozitiv.

Implementarea sistemului BLIK pe piața locală este gestionată de o echipă de experți cu experiență în tehnologie și banking, condusă de Ryszard Drużyński, care are 7 ani de experiență în coordonarea strategiei și operațiunilor bancare în sectorul bancar românesc.

În prima jumătate a anului 2024, BLIK a fost utilizat de 1,1 miliarde de ori, cu 40% mai mult decât în aceeași perioadă a anului precedent, cu o medie de 6,1 milioane de tranzacții pe zi – sau 71 la fiecare secundă.

BLIK și-a început eforturile de extindere în Slovacia anul trecut, în urma unei fuziuni cu sistemul de plăți mobile VIAMO. Acum a anunțat că Tatra, una dintre cele mai mari bănci din țară, a devenit prima care oferă plăți utilizând BLIK.

În luna mai, Monika Król, vicepreședintele consiliului de administrație al BLIK, a confirmat pentru site-ul de știri financiare Bankier.pl că societatea așteaptă aprobarea autorităților de reglementare din România pentru a-și introduce serviciul și acolo.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: