Angajații Boeing intră în grevă și opresc producția, prima grevă a lucrătorilor din 2008

Boeing-737-MAX

Muncitorii fabricii Boeing de pe Coasta de Vest a SUA au votat joi în proporție de 96% în favoarea unei greve și circa 30.000 de angajați sunt așteptați să oprească vineri producția celui mai bine vândut avion al constructorului de avioane, în timp ce compania se luptă cu întârzieri cronice de producție și datorii în creștere, scrie Reuters.

Prima grevă a lucrătorilor din 2008 va începe vineri, la doar câteva săptămâni după ce noul CEO Kelly Ortberg a fost adus în august pentru a restabili încrederea în producătorul de avioane, după ce un panou de ușă a explodat în aer, în ianuarie, de pe un avion 737 MAX aproape nou.

 

Lucrătorii Boeing au votat în proporție de 96% în favoarea grevei și 94,6% au respins un acord care includea o creștere generală a salariilor cu 25%, o primă de 3.000 de dolari la semnarea contractului și un angajament de a construi următorul avion comercial Boeing în zona Seattle, cu condiția ca programul să fie lansat în cei patru ani ai contractului.

Concesiile din trecut și o serie de probleme la Boeing, inclusiv concedierile și mutarea unor lucrări de la o fabrică de asamblare sindicalizată la o fabrică nesindicalizată a companiei, au stârnit o furie generalizată în cadrul companiei. Prin urmare, votul împotriva contractului era așteptat, în ciuda a ceea ce a fost inclus în ofertă.

La începutul acestei săptămâni, Kelly Ortberg, noul CEO al Boeing, a recunoscut că membrii sindicatului au fost supărați din cauza condițiilor contractuale anterioare, dar i-a îndemnat pe membrii sindicatului să treacă peste acest lucru și să voteze pentru acord.

O serie de incidente

Greva va fi doar cea mai recentă lovitură pentru Boeing. În ultimii cinci ani, Boeing a suferit o multitudine de probleme, unele tragice și multe jenante. Cele mai multe dintre acestea s-au dovedit devastatoare din punct de vedere financiar.

Două prăbușiri fatale ale avionului său 737 Max, una în octombrie 2018 și cealaltă în martie 2019, au provocat moartea a 346 de persoane și au dus la blocarea la sol timp de 20 de luni a celui mai bine vândut avion Boeing și la oprirea livrărilor pentru a remedia un defect de proiectare legat de aceste prăbușiri.

Boeing s-a confruntat apoi cu o serie de alte întrebări cu privire la calitatea și siguranța avioanelor sale. Acest control a crescut după ce, la 5 ianuarie, la scurt timp după decolare, a explodat un dop de ușă de la un 737 Max operat de Alaska Airlines. Deși nimeni nu a fost ucis sau rănit grav, incidentul a declanșat numeroase investigații federale, dintre care una a dezvăluit că avionul părăsise o fabrică Boeing fără cele patru șuruburi necesare pentru a menține obturatorul ușii în poziție.

De atunci, Boeing a fost de acord să pledeze vinovat la acuzațiile penale federale de înșelăciune a Administrației Federale a Aviației în timpul investigației inițiale a avionului Max. Ca parte a acordului său cu Departamentul de Justiție al SUA, compania va trebui să funcționeze sub supravegherea unui monitor numit de instanță.

O grevă nu ar afecta călătoriile consumatorilor. Avioanele Boeing care au fost deja livrate companiilor aeriene și cele utilizate în prezent în întreaga lume vor continua să zboare. Cu toate acestea, greva ar determina o întârziere a livrărilor de avioane promise companiilor aeriene, tăind principala sursă de numerar a Boeing.

Aproape de statutul de „junk”

În funcție de durata grevei, aceasta ar putea cauza probleme și pentru aproape 10.000 de furnizori ai Boeing, care pot fi găsiți în toate cele 50 de state americane. Compania estimează contribuția sa anuală la economia americană la 79 de miliarde de dolari, care susține 1,6 milioane de locuri de muncă în mod direct și indirect. Boeing are aproape 150.000 de angajați în SUA, inclusiv cei 33.000 de membri ai sindicatului IAM.

Compania nu a mai raportat un profit anual din 2018, înregistrând pierderi operaționale de bază cumulate de peste 33 de miliarde de dolari până în al doilea trimestru al acestui an, iar ratingul său de credit a fost retrogradat până aproape de statutul de „junk”. Chiar și înainte de grevă, nu se aștepta ca societatea să revină la profitabilitate în viitorul imediat din cauza limitelor impuse producției sale.

Acțiunile Boeing au pierdut mai mult de 60% din valoare în ultimii cinci ani și mai mult de 30% de la incidentul Alaska Air de la începutul anului.

Duminică, când a anunțat acordul provizoriu, Holden l-a numit „cel mai bun contract pe care l-am negociat în istoria noastră”. Dar reacția copleșitoare împotriva acordului l-a făcut să își schimbe comentariile în ultimele zile.

Într-un mesaj transmis marți membrilor, Holden a declarat că conducerea sindicatului a recomandat lucrătorilor să aprobe acordul, deoarece acesta a fost cel mai bun pe care l-au putut negocia fără grevă.

„Am recomandat acceptarea pentru că nu putem garanta că putem obține mai mult într-o grevă”, a spus el în acel mesaj. „Dar aceasta este decizia pe care trebuie să o luați și este o decizie pe care o vom proteja și sprijini, indiferent de situație. Am obținut tot ce am putut în cadrul negocierilor, în afara unei greve. Membrii trebuie să continue de aici.”

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: