Grindeanu atenționează public Alstom cu privire la livrarea a 13 rame de metrou și a 37 de trenuri CFR: „Nu o să am nicio ezitare să sesizez organele abilitate

Tren metrou Alstom Giurgiu Depou Berceni Sursa FOTO : Alstom

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu atenționează public compania Alstom (Franța) pentru întârzierea celor 13 rame de metrou pentru și a celor 37 de trenuri electrice InterRegio de lung parcurs și spune că, în momentul în care s-a depășit cadrul legal, nu va avea „nicio ezitare” să sesizeze organele penale. Cel mai recent, producătorul ajunsese la penalizări de peste 20 de milioane de euro pentru întârzierea garniturilor de metrou și de 90 de milioane lei pentru întârzierea livrărilor de trenuri, spunea tot ministrul Grindeanu.

„În această toamnă trebuie să mai vină multe garnituri de tren de metrou noi. Atenționez public că mă aștept să se întâmple lucrurile astea. Iar pre-recepția care deblochează anumite lucruri să respeccte ceea ce înseamnă cadru legal. Atenționez public – și nu-mi stă neapărat în caracter să fac asta. Eu vreau să am trenuri de metrou noi cum vreau să am și trenuri pe CFR noi, dar vreau să se respecte cadrul legal. Nu o să am nicio ezitare, niciuna, în momentul în care simt că s-a depășit acel cadru legal, să sesizez organele abilitate. E absolut ciudat ca în acest moment să stau pe bani, bani europeni, să aștept trenuri noi la CFR, să aștept trenuri noi la metrou, de la aceeași companie și să am penalități. Dar, în același timp, aceeași companie care face mentenanță la metrou – e aceeași – să amenințe că închid activitatea dacă nu sunt plătiți la zi cu ce au de încasat. Eu nu spun că nu au de încasat. În acest moment cei de la această companie vin cu diverse explicații. Înainte de reziliere, singura mea pârghie și a mea și a celor de la CFR și de la metrou este să îi penalizăm. Sunt mulți bani, vorbim de zeci de milioane. Dar puțin mă interesează aceste penalități. Pe mine, pe dumneavoastră, pe orice român ne interesează să avem trenuri noi. De aceea am făcut și această atenționare, pentru că se apropie în următoarele săptămâni anumite momente, de dinainte de recepție a acestor garnituri. Sugerez că ar trebui să corespundă, să nu facă rabat. Atenționez public, atât”, a declarat Sorin Grindeanu, marți seară, la emisiunea „Culisele Statului Paralel” de la Realitatea TV.

Sorin Grindeanu a lansat și anterior mai multe avertismente către Alstom, pentru întârzierile la livrarea garniturilor de metrou și a trenurilor. (Luna iunie și luna aprilie)

Cel mai recent, în iunie, Grindeanu spunea că producătorul francez Alstom are de plată penalităţi de 90 de milioane de lei pentru întârzierile înregistrate la livrarea trenurilor contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) şi în jur de 22-23 milioane de euro pentru garniturile de metrou care trebuiau să circule pe Magistrala 5.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a contractat de la furnizorul Alstom Ferroviaria SpA 37 rame electrice inter-regionale de lung parcurs printr-un contract de achiziţie încheiat în luna martie 2022. Primul tren electric Alstom Coradia Stream din acest lot a ajuns în România pe 4 decembrie 2023, de atunci aflându-se în teste, în timp ce calendarul de livrare a celorlalte 36 de rame electrice RE-IR s-a decalat. Ultimele estimări indică faptul că abia în toamna lui 2024 va intra în circulaţie cu călători această primă ramă electrică. Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei, fără TVA. Trenurile pentru ARF au fost produse în Polonia.

În ceea ce priveşte contractul pentru garniturile de metrou, primul tren Metropolis din lotul celor 13 contractate de Metrorex a sosit pe 25 aprilie la Depoul Berceni, cu aproape un an întârziere, urmând să fie verificat şi pregătit pentru etapele de probe şi teste specifice. Trenul ”Giurgiu” face parte din lotul celor 13 trenuri destinate Magistralei 5, achiziţionate pe baza contractului încheiat între Metrorex şi Alstom Transport SA, în 2 decembrie 2020, urmare a procedurilor legale de achiziţie. Contractul are o valoare totală de peste 103 milioane de euro. Trenurile au fost produse în Brazilia, iar primul tren ar fi trebuit să ajungă la Bucureşti în luna iunie 2023, conform contractului.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: