Un profesor de la Harvard Business School spune că 65% din startup-uri eșuează dintr-un singur motiv. Iată cum să îl evitați

startup, echipa, calculator Sursa foto: Pexels

În cartea sa, The Founder’s Dilemma (Dilema fondatorului), Noam Wasserman, autor de bestselleruri și profesor la Harvard Business School, susține că 65% dintre startup-urile cu potențial ridicat eșuează din cauza unui conflict între cofondatori. Cu siguranță, este o statistică descurajantă, dar nu surprinde pe nimeni care a încercat vreodată să pornească o afacere, scrie Entrepreneur.

Se spune că cel mai bun moment în afacerea ta este înainte de a începe să construiești – când totul arată ca cerul albastru și include vise mari. Cu toate acestea, de îndată ce începe să funcționeze afacerea, vei avea parte de conflicte. Deși cauza acestui conflict poate fi la fel de variată și unică ca și cofondatorii, cea mai simplă explicație este că, în aventura de fondator, încerci să aduci două sau mai multe seturi de idealuri, valori, perspective, motivații și o duzină de alte calități intangibile și incomensurabile și să le unești.

Nu te lăsa păcălit să crezi că ești imuni la pericolele vieții de start-up doar pentru că îți place cofondatorul sau că, în timpul fazei de brainstorming, amândoi vă simțiți complet pe aceeași pagină. Există în continuare zero șanse să fiți complet aliniați în toate aspectele critice ale afacerii. Cum ați putea fi, din moment ce fiecare dintre voi își aduce propria unicitate în start-up? Aceste diferențe, indiferent cât de mică este nealinierea, reprezintă potențiale probleme pe măsură ce vă dezvoltați.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Așadar, dacă dezalinierea este problema, atunci alinierea trebuie să fie soluția. Alinierea, oricât de simplă ar părea, este unul dintre acele cuvinte la modă pe care un consultant foarte scump le-ar rosti fără a oferi o definiție clară sau o cale de realizare a acesteia.
În restul acestui articol, vom defini alinierea ca proces și ne vom concentra pe beneficiile unei echipe aliniate.

Originile nealinierii

În calitate de fondator al afacerii tale, ai o idee despre ce ar trebui să fie afacerea, pe cine ar trebui să servești și cum. Așa că te apuci să îi recrutezi pe alții să se alăture cauzei tale și faci tot posibilul să le comunici viziunea ta. Totuși, rezultatele pot fi amestecate.

Oricât ai încerca, membrii echipei tale fondatoare au fiecare propriile idei cu privire la ceea ce își doresc de la companie și la modul în care ar trebui să fie condusă. Pe măsură ce trece timpul, aceste viziuni diferite asupra a ceea ce faceți și asupra modului în care ar trebui să o faceți se amplifică și pot deveni mai discordante până când, în cele din urmă, vă aflați în dezacord unii cu alții, incapabili să lucrați împreună cu succes. Aceasta este dezalinierea la locul de muncă și este moartea inevitabilă a oricărui start-up.

Majoritatea întreprinderilor eșuează din cauza nealinierii co-fondatorilor – iar unii fondatori pot confirma asta pentru că au plătit deja costul financiar și emoțional ridicat al conducerii unei echipe nealiniate.

Așadar, care sunt beneficiile unei alinieri corespunzătoare de sus până jos? Ei bine, pentru început, „succesul”… dar acesta este un concept prea larg. Așa că iată altul:

Ajungeți pe piață… mai repede

Atunci când începi o afacere, trebuie să ajungi pe piață înainte de a rămâne fără bani. Aceasta se numește autonomie. Cu cât îți ia mai mult timp să ajungi pe piață și să începi să obții venituri, cu atât este mai probabil să „mori” mai rapid. Cum te ajută alinierea să ajungi pe piață și să obții profit – adică să faci bani?

Echipele nealiniate petrec mult timp certându-se sau, cel puțin, întâlnindu-se pentru a rezolva problemele. Aceste întâlniri interminabile blochează capacitatea de a face ceea ce trebuie să faci pentru a ajunge pe piață. Tot timpul și energia pe care ai putea să le dedici construirii afacerii tale sunt canalizate către rezolvarea dinamicii echipei.

Echipele aliniate, pe de altă parte, sunt capabile să se ocupe de construirea unei afaceri. Ele știu încotro se îndreaptă, iar fiecare membru al echipei se poate concentra asupra priorităților echipei – viziunea de ansamblu – și se poate îndrepta către aceasta. Ei pot face acest lucru pentru că știu încotro se îndreaptă ceilalți membri ai echipei și nu există nicio îndoială cu privire la prioritățile lor sau la modul în care trebuie să lucreze împreună.

Implicarea echipei

Dacă citești printre rânduri, atunci ai sesizat deja al doilea mare beneficiu al alinierii: implicarea. Atunci când oamenii se simt implicați într-o viziune, acesta este un lucru puternic. Se creează energie, entuziasm și un impuls care nu poate fi egalat de nicio altă forță.

Dintr-o dată, echipa ta lucrează activ pentru succesul afacerii. Într-o clipă, devine mai mult decât o slujbă. Devine o obsesie. Ca fondator, ești deja obsedat de afacerea ta, dar atunci când echipa ta se dedică și ea succesului acesteia, se creează un impuls de neoprit.

Atunci când oamenii simt că au o miză în ceva – și nu doar cu niște bani în joc, ci și emoțional și intelectual – vor face orice pentru tine. Ei vor simți că fac parte dintr-o echipă, nu doar că își fac datoria. Ei se vor strădui să dea tot ce au mai bun de la ei.

Altfel spus, atunci când oamenii simt că fac parte din ceva mai mare decât ei înșiși, când munca lor este aliniată unei chemări sau unui scop mai mare și nu doar pentru a face bani – atunci tot felul de lucruri bune vor apărea în ei. Ei vor vedea posibilități pe care alții nu le văd; vor găsi modalități mai bune de a face lucruri vechi și te vor uimi cu pasiunea de care dau dovadă și cu inovația pe care o aduc.

Deblocarea inovației

Și acesta este cel de-al treilea mare beneficiu al alinierii – inovarea. Cercetările arată că nu ne putem gândi decât la o mână de lucruri în același timp și, prin urmare, atunci când ne concentrăm pe nealinierea echipei noastre interne, nu avem spațiul mental necesar pentru a fi creativi. Atunci când toți sunt aliniați, sunt mai fericiți cu munca lor și mai productivi.

Din moment ce sunt liberi să se gândească mai degrabă la problemele afacerii decât la disfuncțiile echipei, s-ar putea să descoperi  că ideile și soluțiile creative încep să apară peste tot în afacerea ta. Uneori, această inovație este diferența dintre o afacere bună și una excelentă.

Atunci când începi o afacere sau chiar încerci să dezvolți afacerea existentă, vei întâmpina obstacole după obstacole – și vei avea nevoie ca toți membrii echipei tale să fie agili mental pentru a le rezolva. Cercetările arată că o stare de spirit pozitivă crește dramatic abilitățile cognitive și creativitatea.

Deci, revenind la întrebarea inițială – care este ROI-ul unei echipe aliniate? Nu există un răspuns universal la această întrebare. Depinde de ceea ce construiești și de cât de repede vrei să construiești.

Dar putem spune următorul lucru: atunci când toată lumea este aliniată și are aceeași poveste în minte, deciziile se iau mai rapid și se execută mai bine orice idee de afaceri, deoarece deciziile sunt luate de oameni care cred că lucrează pentru ceva semnificativ. Așadar, adevărata întrebare este: cât valorează asta pentru tine?

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: