Schimburile comerciale dintre România şi SUA au ajuns anul trecut la 5,5 miliarde de euro, spune ambasadorul de la Washington

containere, transport, import, export Sursa foto: Pixabay

Schimburile comerciale dintre România şi SUA au ajuns, anul trecut, la 5,5 miliarde de euro, în creştere cu 10% faţă de anul anterior, dar sunt încă departe de potenţial, a declarat ambasadorul României în Statele Unite ale Americii, Dan-Andrei Muraru, conform Agerpres.

“Anul trecut au fost 5,5 miliarde de euro, importuri şi exporturi. Anual, se înregistrează o creştere în mod natural, cam cu 10%. În mod evident, este o creştere în fiecare an, dar este departe de potenţial. Vă dau câteva cifre: Polonia – Statele Unite 23-25 de miliarde de euro, Ungaria, o ţară care este jumătate cât România ca populaţie şi sigur mult mai mică ca PIB – 10 miliarde de euro cu SUA, Cehia – Statele Unite 12 miliarde. Deci, vedem diferenţe semnificative şi credem că, dincolo de faptul că avem o întârziere istorică datorată condiţiilor prin care a trecut România, unei tranziţii lungi, credem că lipsesc nişte iniţiative, care ar putea aduce beneficii în domeniul start-up-urilor, în domeniul înaltei tehnologii, în domeniul infrastructurii, domeniul industriei automotive. Credem că există mult potenţial”, a subliniat Muraru.

În acest context, diplomatul român a precizat că, anul trecut, România a avut cea mai numeroasă delegaţie de companii din Europa şi a treia cea mai mare din lume la Select USA – cel mai mare târg de comerţ din America.

“Există un eveniment care se organizează la Washington în această lună, cel mai mare târg de comerţ din America. Se numeşte Select USA. Vă dau un singur exemplu: România a avut, anul trecut, cea mai numeroasă delegaţie de companii din Europa, 66 de companii, şi a treia cea mai mare din lume. Şi asta îţi arată că oamenii au nevoie de astfel de iniţiative şi oamenii caută astfel de momente în care să existe un cadru în care să funcţioneze acest ecosistem, să existe oameni în administraţia americană, să existe companii, să existe reprezentanţi ai statelor americane”, a mai spus ambasadorul.

Acesta consideră că lipsa unor schimburi comerciale robuste este marea suferinţă a parteneriatul strategic dintre România şi SUA.

“Avem un parteneriat strategic puternic cu Statele Unite, lucrurile sunt destul avansate şi de evoluate. Şi am investit în ultimii 27 de ani de când există acest parteneriat în această latură politică, militară, pentru că aşa s-a fondat el, cu intrarea României în NATO şi cu reformele prin care trebuia să treacă armata României. Apoi a venit această componentă energetică, extrem de importantă a parteneriatului, cu acordul privind construirea a două noi reactoare la Cernavodă şi cu aceste reactoare modulare mici de la Doiceşti, dar credem în continuare că marea suferinţă a acestui parteneriat este o valoare a schimburilor comerciale robustă. Aici ar fi nevoie de o iniţiativă de la cel mai înalt nivel, pentru că ne-am dat seama că, pe de o parte, investitorii americani ştiu puţine lucruri dinspre România şi nu funcţionează lucrurile dacă doar stai să-i aştepţi. Pur şi simplu trebuie să constituim un task force sau mai multe, să vină să lege relaţii cu aceste companii şi să încerce să-i aducă în România”, a explicat Andrei Muraru.

Pe de altă parte, şeful diplomaţiei române de la Washington a atras atenţia că oameni de afaceri români au pierdut din vedere că SUA este cea mai mare putere economică a lumii. “Sigur că vizele au fost o problemă şi reprezintă o problemă, pentru că am întâlnit oameni de afaceri care mi-au spus că ei, din orgoliu sau din alt motiv, nu vor să meargă la interviu să-şi ia viză, considerând că este un interogatoriu. Aşa cum ştim cu toţii, avem o rată de respingere de 8%, ceea ce înseamnă că sunt şanse foarte mari să primească viza, dar e un impediment, în primul rând, psihologic şi pe care credem că-l putem depăşi “, a adăugat ambasadorul României în SUA.

În ceea ce priveşte Summitul NATO, care va avea loc la Washington în data de 9 – 11 iulie 2024, diplomatul a subliniat că reuniunea îşi propune să contribuie în mod decisiv la efortul de război al Ucrainei.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: