Apple, Google, Microsoft și Amazon se află în topul celor mai valoroase branduri din lume, potrivit raportului Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands Report 2024. O schimbare notabilă în clasament este Nvidia, care a ajuns de pe locul 18 pe locul 6, Inteligența Artificială jucând un rol important.
McDonald’s își păstrează, de asemenea, poziția în top cinci, succesul său fiind susținut de inovația continuă, inclusiv prin utilizarea inteligenței artificiale (AI) pentru meniurile dinamice proiectate pe panouri digitale și pentru predicția comenzilor, demonstrând modul în care mărcile din sectoarele din afara tehnologiei explorează, de asemenea, inteligența artificială pentru a stimula creșterea.
Ilustrând puterea pe care o arată deja AI-ul în viața de zi cu zi, NVIDIA urcă 18 locuri până pe locul 6 în clasamentul din 2024, cu o creștere a valorii mărcii de 178%. Facebook revine în Top 10 după o absență de un an, în timp ce Oracle intră în Top 10 pentru prima dată.
Clasamentul BrandZ din acest an subliniază rezistența mărcilor de top, valoarea totală a brandurilor globale din Top 100 revenind pe o creștere de 20%, ajungând la 8,3 trilioane de dolari, aproape de maximul de 8,7 trilioane de dolari atins în 2022. De la lansarea BrandZ din 2006, valoarea cumulată a brandurilor globale din Top 100 a crescut cu 474%. Pragul pentru ca o marcă să poată intra în Top 100 a crescut cu 354%, de la 4 miliarde de dolari la 19 miliarde de dolari acum.
Kantar BrandZ Top 10 Cele mai valoroase branduri globale 2024
Loc 2024 | Brand | Valoare brand 2024 (milioane USD) | Variație anuală (%) |
1 | Apple | 1,015,900 | +15% |
2 | 753,474 | +30% | |
3 | Microsoft | 712,883 | +42% |
4 | Amazon | 576,622 | +23% |
5 | McDonald’s | 221,902 | +16% |
6 | NVIDIA | 201,840 | +178% |
7 | Visa | 188,929 | +12% |
8 | 166,751 | +79% | |
9 | Oracle | 145,498 | +58% |
10 | Tencent | 135,215 | -4% |
Valoarea totală cumulată pentru Top 100 branduri globale = $8.3 trilioane; +20% |
Potrivit raportului, alături de NVIDIA, Adobe și AMD, au înregistrat câștiguri impresionante, asigurându-și un loc în Top 20 branduri în funcție de creșterea valorii mărcii, crescând față de 2023 cu 66% și, respectiv, 53%.
„Adăugând și Instagram, Facebook sau Uber, care au înregistrat și ele creșteri din nou, toate aceste companii evidențiază modul în care inovațiile tehnologice pot stimula implicarea consumatorilor și pot accelera creșterea afacerii”, se arată în raport.
Mai multe date din raport:
- Nikeîși păstrează poziția de brand nr.1 în categoria îmbrăcăminte, dar diferența sa față de concurenți s-a redus. Creșterea de 47% pentru Zara a făcut-o pe aceasta să devină marca cu a doua cea mai mare creștere din Top 100 global, urcând 24 de locuri, până pe locul 70. Abordarea inovatoare a Lululemon în ceea ce privește athleisure (îmbrăcăminte sport comodă) și angajamentul său față de calitate au adus o creștere de 24% a valorii mărcii, ducând-o pentru prima dată în Top 100 Global.
- Louis Vuitton rămâne cel mai valoros brand din categoria de lux, cu o evaluare a mărcii de 130 de miliarde de dolari. Hermès a excelat, de asemenea, prin îmbunătățirea imaginii de brand exclusivist și prin prețurile sale premium, prosperând atât pe piețele din SUA, cât și pe cele din China, ceea ce a dus la o creștere cu 23% a valorii mărcii.
- Netflix a atins noi culmi, urcând pe locul 4 în categorie. Creșterea valorii mărcii sale cu 51% a fost determinată de o creștere fără precedent a numărului de abonați, precum și de limitarea posibilității de a folosi parolele altor persoane. Acest lucru subliază nivelul ridicat de încredere pe care serviciul de streaming îl are în puterea brandului de a-i predispune pe consumatori să îl aleagă.
- Amazon își păstrează poziția de cel mai valoros brand de retail, cu o creștere a valorii mărcii de 6%. În afară de el, inovarea în zona de accesibilitate a produselor, precum și o atenție ridicată la stabilirea unui nivel al prețurilor care să țină cont de schimbarea comportamentelor consumatorilor, au asigurat rezultate remarcabile pentru Lowe’s, Aldi, TJ Maxx, precum și pentru giganții regionali de comerț electronic Pinduoduo și Mercado Libre.