VIDEO Cum arată cel mai întârziat şantier de pe Centura Capitalei. Modernizarea Centurii între DN 2 şi Autostrada Soarelui şi Pasajul de la Cernica ar fi trebuit terminată luna aceasta. De ce şi cu cât se prelungesc lucrările

Centura Bucureşti Cernica Sursa Foto : Captură CNAIR

Modernizarea Centurii Bucureşti între intersecţiile DN 2 – Afumaţi şi A 2 – Autostrada Soarelui este cel mai întârziat proiect în execuţie de pe Centură, după 15 luni de la intrarea în şantier stadiul lucrărilor fiind de sub 10 % (7,59 % conform raportului de progres CNAIR, la sfârşitul lunii iunie stadiul fizic era 7,36 %).

VIDEO pentru şantier A 2 – DN 2 :

15 luni care se calculează din data de 4 mai 2020 este şi durata contractuală de execuţie pentru finalizarea lărgirii tronsonului de 10 km. la patru benzi şi construirea pasajului suprateran de la intersecţia Cernica. Practic, antreprenorul Tirrena Scavi din Italia ar fi trebuit să termine lucrarea luna aceasta dacă s-ar fi respectat măcar două condiţii importante: CNAIR să predea terenul liber de orice sarcină, cu un proiect tehnic bun, iar constructorul să lucreze conform angajamentului, în prezent pe şantier utilajele şi drumarii numărându-se pe degete.

Contractul pentru reluarea lucrărilor pe tronsonul DN 2 – A 2 a fost semnat în martie 2020 pentru 240 de milioane lei, sumă nu chiar foarte mare având în vedere că, pe lângă lărgirea carosabilului şi sensul giratoriu suspendat de la Cernica mai trebuie realizate alte două pasaje noi şi reparate cele vechi. Dincolo de mobilizarea slabă a constructorului, sunt şi multe relocări de utilităţi după cum a spus în postarea CNAIR George Ariton, coordonator Departament Tehnic – Tirrena Scavi : ,,Aceste relocări de utilități nu sunt puține la număr. Plecând de la cele electrice, subterane și aeriene, avem conducete de transport gaz, fibră optică, apă, canal etc. Contractul în sine trebuie să se desfășoare pe o perioadă de 15 luni.” De asemenea, intersecţia cu A2 va fi reconfigurată, în prezent pentru intrarea pe A 2 dinspre Otopeni şoferii fiind obligaţi să aştepte ca sensul opus să fie liber pentru a lua virajul la stânga.

Revenind la problema utilităţilor, Ionel Scrioşteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor a explicat că, în cadrul primului proiect de lărgire, constructorul nu a făcut relocările, iar Compania de Drumuri nu a monitorizat corespunzător şantierul :

„Aici au fost o serie de probleme cu relocarea utilităților, pentru că la faza de proiectare din 2012-2013 au fost identificate circa 60 de poziții de rețele care erau pe amplasamentul șantierului. După ce am predat șantierul constructorului și s-au făcut toate sondajele în teren, au fost identificate în total 270 de poziții de rețele care trebuie relocate sau protejate. Am avut surpriza de a constata că și în zonele în care deja se lucrase în perioada 2014-2015, unde Centura s-a lărgit deja la patru benzi (de exemplu, zona unității militare), utilitățile nu au fost relocate și s-a asfaltat peste cablurile care alimentează unitatea militară. Așadar, aici urmează o serie de relocări și refacerea graficului de execuție a lucrării, în conformitate cu situația din teren”, spunea în aprilie 2021 pentru Jurnal de Ilfov, Ionel Scrioşteanu, secretar de Stat în Ministerul Transporturilor. Cu un asemenea progres redus pe şantier este greu de crezut că până la finalul anului viitor întreg proiectul poate fi terminat.

Pe lângă şantierul de la Cernica, pe Centura Capitalei se mai lucrează la Mogoşoaia- pasajul clasic va fi terminat anul acesta în octombrie, iar în 2022 sensurile giratorii de la Domneşti, Berceni şi Popeşti – Leordeni, Olteniţa.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: