Modernizarea Magistralei CFR București-Timișoara : Guvernul aprobă proiectul de aproape 20 miliarde lei pentru secțiunea Craiova -Caransebeș cu linie construită în 1878/Tunel de 6 kilometri la Balota

Tunel Feroviar Fenes M 100

Guvernul aprobă în ședința de joi, 11 aprilie, indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea secțiunii Craiova-Caransebeș pe Magistrala CFR 100 București-Timișoara. La un an de la lansarea primei licitații (anulată în septembrie 2023 din lipsă de oferte), Proiectul de Hotărâre de Guvern indică un cost suplimentar de 8 miliarde lei față de indicatorii vechi și un cost total de 20 de miliarde. Pe această magistrală secțiuni dintre Orșova și caransebeș cu tunelurile Tâmpa și Feneș au fost construite în 1878, când Banatul era în administrare austro-ungară, iar granița cu România era la Vârciorova.

Cel mai greu lot va fi cel cu Tunelul Balota din județul Mehedinți, tunel de 6 kilometri lungime, al doilea după cel în lucru de la Ormeniș pe Magistrala Brașov-Sighișoara. În martie 2023, CFR Infrastructură lansa cele licitațiile pentru cele șase loturi ale secțiunii Craiova-Caransebeș, dar pentru că erau valori estimate mult sub costurile reale niciun constructor nu a mai depus ofertă, după cum Economedia a explicat aici.

LOT 1: ( CAP X ) CRAIOVA – ( CAP Y ) FILIASI, KM 248+760 – KM 286+735, inclusiv OCC/CMT Craiova, având o lungime de 37,975 km;

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

LOT 2: ( CAP Y ) FILIASI – ( CAP Y ) IGIROASA, KM 286+735 – KM 331+000, având o lungime de 44,265 km;

LOT 3: KM 331+ 000 ( IGIROASA CAP Y ) – KM 333+000 ( START VARIANTA BALOTA) – KM 359+390 ( CAP Y Statia Noua DROBETA
EST ) – KM 362+632 (CAP X DROBETA-TURNU SEVERIN ) la care se adaugă LEGATURA CF A VARIANTEI BALOTA CU STATIA CF PRUNISOR EXISTENTA, LEGATURA CF CU STATIA DROBETA MARFA ( SIMIAN ), STATIA DROBETA MARFA și RACORDUL CF DUDAȘU, având o lungime totală de 41,234 km;

LOT 4: ( CAP X ) DROBETA-TURNU SEVERIN – ( CAP X ) BAILE
HERCULANE KM 362+632 – KM 404+250, având o lungime totală de
41,618 km;

LOT 5: ( CAP X ) BAILE HERCULANE – ( CAP X ) PO NOU POARTA,KM 404+250 – KM 436+887, având o lungime totală de 32,637 km;

LOT 6: ( CAP X ) PO NOU POARTA – CARANSEBES, KM 436+887- KM 474+047, având o lungime totală de 37,160 km

,,Acest sector de cale ferată, parte a Coridorului Orient/Est Mediteraneean, se află într-o stare tehnică precară a liniei și a lucrărilor de artă, care a condus la o înrăutățire severă a condițiilor de exploatare, cu creșterea mare a timpilor de mers. Proiectul ”Reabilitarea liniei feroviare Craiova – Drobeta-Turnu Severin  – Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est – Mediteraneean”, face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT), aprobat de Guvernul României prin H.G. nr. 666/2016, cu modificările și completările ulterioare.

Lungimea totală a liniei de cale ferată în cadrul acestui studiu este de 226,165 km, fiind linie CF electrificată pe toată distanța, linie dublă electrificată Craiova – Strehaia (60 km) și linie simplă electrificată Strehaia – Caransebeș (174km). Pe această linie CF circulă atât trenuri de călători cât și trenuri de marfă, în prezent fiind existente 32 puncte de secționare. Sistemul de semnalizare este semi-automat între stații și electro-mecanic în stații, toate mecanismele căii ferate (semnale, treceri la nivel și aparate de cale) fiind comandate și controlate prin mecanismele existente. După darea în exploatare a liniei aceasta a trecut printr-un lung proces de modernizare în ceea ce privește suprastructura, lucrările de artă,  instalațiile de tracțiune și semnalizare. În anul 1951 s-a realizat dublarea liniei CF pe tronsonul Craiova – Filiași  în lungime de 36 km.”-Proiect Hotărâre de Guvern indicatori M 100 Craiova-Caransebeș.

Soluțiile tehnice s-au modificat față de solutiile stabilite la faza Studiul de Fezabilitate, fiind făcute adaptări minore pentru implementarea ERTMS nivel 2,
adaptari generate de împărțirea tronsonului CF în 6 loturi teritoriale. Astfel, în ceea ce privește cantitatea de RBC, aceasta a fost suplimentată de la 4
bucăți la 6 bucăți.

Secțiunea de cale ferată Craiova – Caransebeș are o lungime de 226 km, fiind linie CF electrificată pe toată distanța, linie dublă electrificată Craiova – Strehaia (60km) și linie simplă electrificată Strehaia – Caransebeș (174km). Pe această linie CF circulă atât trenuri de călători cât și trenuri de marfă, în prezent fiind existente 32 puncte de secționare. Sistemul de semnalizare este semi-automat între stații și electro-mecanic în stații, toate mecanismele căii ferate (semnale, treceri la nivel și aparate de cale) fiind comandate și controlate prin mecanismele existente.
Linia de cale ferată Pitești – Craiova – Vârciorova – Orșova – Caransebeș – Timișoara a fost construită între anii 1868 – 1879 că urmare a insistenței deosebite a României de a impune realizarea legăturii feroviare cu Banatul aflat sub administrația Austro-Ungară prin punctul de frontieră Vârciorova. Linia de cale ferată Craiova – Vârciorova în lungime de 130 km a fost construită între anii 1868-1875. Linia de cale ferată Caransebeș – Orșova, în lungime de 89 km a fost construită între anii 1874- 1878. După aproape un an se finalizează și tronsonul cf dintre Vârciorova și Orșova, în lungime de 4 km. În această perioadă transbordarea mărfurilor și călătorilor s-a făcut cu mijloace avute la dispoziție. (Date din Monografii). Calea ferată Timișoara – Caransebeș – Vârciorova în lungime de 191km a fost exploatată de Societatea privilegiată a Cailor Ferate Austriece până în anul 1891 când linia CF a fost naționalizată de statul ungar și trecută în proprietatea MAV – Căile Ferate Ungare de Stat. După 1 decembrie 1918 se încep negocierile privind preluarea liniei c.f. de către Statul Român, și prin efectul prevederilor Tratatului de la Trianon la 21 septembrie 1920 linia Timișoara – Vârciorova trece în proprietatea Statului Român, potrivit Studiului de Fezabilitate realizat de Asocierea Italferr S.P.A. – S.C. ISPCF S.A. – S.C. Italrom Inginerie International SRL.

De-a lungul liniei Craiova – Caransebeș sunt prezente mai multe tuneluri cu linie simplă, situate la pozițiile km date mai jos, cu informații despre anul de construcție:
1. Tunel MOȘU  km. 375+210 ÷ 375+360; L= 150,00 m; (Anul de construcție: 1967).
2. Tunel BABA  km. 376+138 ÷ 376+221; L= 83,00 m; (Anul de construcție: 1967).
3. Tunel VIR  km. 377+332 ÷ 377+425; L= 93,00 m; (Anul de construcție: 1967).
4. Tunel VÎRCIOROVA  km. 379+515 ÷ 379+607; L=92,00 m (Anul de constr.: 1967).
5. Tunel BAHNA  km. 381+737 ÷ 381+852; L= 115,00 m (Anul de construcție: 1967).
6. Tunel ALION  km. 385+667 ÷ 385+866; L= 199,00 m (Anul de construcție: 1967).
7. Tunel TUFARI  km. 388+574 ÷ 388+973; L= 399,00 m (Anul de construcție: 1967).
8. Tunel RACHITOBERG. km 413+355 ÷ 413+851; L= 496,00 m (Anul de con.: 1970).
9. Tunel POARTA km. 436+168 ÷ 437+035; L= 867,00 m (Anul de construcție: 1970).
10. Tunel FENES km. 446+709 ÷ 447+980; L= 271,00 m (Anul de construcție: 1878).
11. Tunel TAMPA  km. 450+895÷ 451+163; L= 268,00 m (Anul de construcție: 1878).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. De ce linia nu este dublă electrificată și pe secțiunea Strehaia-Caransebeș, traficul este la fel și pe aceea secțiune.

    • Mare parte e teren muntos sau pe malul Dunării, ar fi foarte scumpă dublarea liniei pe tot traseul.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.