Mihai Crăciun: România are nevoie de crearea unui holding CFR / Până și englezii au ajuns la concluzia că privatizarea în sistemul feroviar nu funcționează

CFR Calatori Sursa foto: Facebook/CFR Călători

România are nevoie de crearea unui holding CFR, care să gestioneze unitar sistemul feroviar, consideră fondatorul comunității online și al asociației “Construim România”, Mihai Alexandru Crăciun, în cadrul dezbaterii online „Green Deal – între speranță și incertitudini!”, organizată de Sierra Quadrant.

„E mare nevoie în România de introducerea unui CFR Holding, reconstituirea acestui holding care să gestioneze sistemul feroviar”, consideră Mihai Alexandru Crăciun, unul din cei mai activi membri din comunitățile online axate pe subiecte de infrastructură.

Acesta a argumentat că prin decizia din 1997 de a diviza compania de stat în mai multe entități „am decapitat un organism și fiecare mână a devenit independentă, și acuma ne mirăm că nu funcționează ca un organism”.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

„Nicio țară din Occident nu a făcut asta, și nici Germania, nici Franța și ba chiar se opun cu îndârjire să facă această spargere și, cel mult, s-au convertit la structuri de holding”, a subliniat acesta.

Iar impactul se vede în lipsa de coordonare la nivelul entităților care funcționează, acum, autonom: „CFR S.A. este independentă – își face închiderile în zilele de lucru dimineața, că e cel mai ieftin” deși atunci „este cel mai mare trafic”, arată el.

Acesta a invocat exemplul Angliei, țara cu „cel mai privatizat” sistem feroviar din Europa. „Până și englezii au ajuns la concluzia că privatizarea în sistemul feroviar nu funcționează. De anul acesta s-a reintrodus centralizarea, echivalentul CFR S.A. din Anglia stabilește tot mersul trenurilor pe toată rețeaua. Operatorii privați nu își mai fac ei trenurile, au posibilitatea să opereze sub licență trenurile stabilite de stat. Cu un tarif fix și cu prețuri de bilete fixe. Acest gen de strategie ar trebui să fie în aceste planuri ale Ministerului Transporturilor”, a subliniat acesta.

Invitată ca speaker în cadrul conferinței „Green Deal – între speranță și incertitudini!”, Ramona Moldovan, secretar general în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a precizat că pe agenda ministerului figurează „o abordare integrată a reformei companiilor de stat”, care urmărește eficientizarea și creșterea performanțelor acestora.

În cadrul acestui proces, Ministerul Transporturilor dorește să obțină suportul unui organism internațional independent de tipul BERD sau BEI, „pentru a putea realiza această analiză pe niște principii comparative și sănătoase”, a adăugat Ramona Moldovan.

Legat de ideea înființării unui holding la nivelul sistemului feroviar din România, Mihai Frumosu, expert în domeniul Transporturilor, recomandă „cel puțin un mini-studiu asupra fezabilităţii acestei acțiuni”, în condițiile în care „dacă lucrurile au fost (…) stricate (…) cu foarte mulți ani în urmă, nu știu dacă întoarcerea la acel moment, în timp, este neapărat o soluție de mare eficacitate”.

„Multe lucruri, la prima vedere, par idei foarte bune, dar dacă stăm să ne gândim puțin ca la tabla de șah și să vedem în ansamblu și în îndepărtare trei-patru mișcări pe tabla de șah, atunci vom vedea, cu adevărat, dacă este o mișcare bună. (…) Trebuie să vedem, în primul rând, dacă o facem, ce efecte există și după să vedem cât de mult ne putem întoarce în timp”, a comentat Mihai Frumosu.

În prezent, în subordinea Ministerului Transporturilor figurează, la sistemul feroviar:

  • Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER – cu site în construcție
  • Societatea Comercială “Grup Exploatare si Întreținere Palat C.F.R. “S.A.
  • Clubul Sportiv „Rapid”
  • Centrul Național de Calificare si Instruire Feroviară – CENAFER
  • Autoritatea Feroviară Română – AFER
  • Societatea Naţională a Căilor Ferate Române – SNCFR – RA
  • Compania Naţională de Căi Ferate CFR – S.A.
  • Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă “CFR Marfă” – S.A.
  • Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători “CFR Călători” – S.A.
  • Societatea de Administrare Active Feroviare – “S.A.A.F.” – S.A.
  • Societatea Feroviară de Turism “S.F.T. – CFR SA”
  • Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti “METROREX” – S.A
  • Societatea Comercială “Telecomunicaţii C.F.R.” S.A.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: