Expert Forum: Partidele au cheltuit peste 3 milioane de lei pentru publicitate pe Facebook în primele trei luni ale anului / Topul paginilor politice cu cele mai mari cheltuieli

facebook instagram whatsapp retea socializare retele socializare telefon sursa foto: Facebook/ Brett Jordan

îPartidele politice au cheltuit pe Facebook în primele trei luni ale anului peste 3 milioane de lei prin pagini oficiale ale membrilor/ candidaților/ aleșilor de la nivel local sau central, indică o analiză publicată marți de Expert Forum (EFOR).

Raportul EFOR mai arată că 2,4 milioane de lei, adică peste 75% din cheltuieli, au fost folosiți de către USR, PNL (câte 700 de mii de lei), PSD (650 de mii de lei) și AUR (325 de mii de lei), în perioada ianuarie-martie 2024.

Sursa foto: Expert Forum

De asemenea, paginile liderilor USR, PSD și AUR au fost printre cele mare au înregistrat cele mai mari cheltuieli, în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut.

În topul paginilor politice cu cele mai mari cheltuieli se numără cea a premierului Marcel Ciolacu (265 de mii de lei), USR (155 de mii de lei), Cătălin Drulă (147 de mii de lei) și Nicușor Dan (102 mii de lei).

Sursa foto: Expert Forum

„Pe lângă aceste cheltuieli, prin Facebook s-au promovat de aproape încă 600 mii de lei publicații online, organizații neguvernamentale sau alte entități, prin reclame marcate ca politice/electorale/sociale”, notează EFOR.

Expert Forum mai afirmă că a identificat pagini care par a fi publicații online, însă care sunt asociate unor partide, iar cele mai vizibile și numeroase se regăsesc în legătură cu AUR și au un număr ridicat de reclame.

Mai mult, partidele politice au cheltuit pe Google circa 600.000 de lei, iar jumătate au fost utilizați de PSD și aproape 40% de USR.

Sursa foto: Expert Forum

„Cea mai mare parte din cheltuieli au fost legate de advertiseri care au promovat partidul în sine; cazurile în care advertiser e o persoană sunt mai puține”, scrie EFOR.

Raportul mai indică faptul că cheltuielile pe Google au scăzut în raport cu aceeași perioadă din 2023, în timp ce advertiserii asociați PNL și USR au cheltuit semnificativ mai puțin, iar cei legați de PSD de șase ori mai mult, față de perioada similară.

Sursa foto: Expert Forum

Prezentăm mai jos principalele concluzii ale raportului EFOR:

Facebook

  • Partidele au cheltuit pe Facebook peste trei milioane lei prin pagini oficiale sau ale membrilor/candidaților/aleșilor de la nivel local sau central. Pe lângă aceste cheltuieli, prin Facebook s-au promovat de aproape încă 600 mii de lei publicații online, organizații neguvernamentale sau alte entități, prin reclame marcate ca politice/electorale/sociale.
  • Peste 75% din bani (2,4 mil) au fost cheltuiți de către USR, PNL (câte 700 mii lei), PSD (650 mii lei) și AUR (325 mii lei).
  • Cheltuielile totale însumate ale celor patru partide nu au crescut față de aceeași perioadă a anului trecut. Punctual, cheltuielile PNL au crescut, iar cele ale paginilor asociate USR au scăzut. Cheltuielile paginilor asociate AUR au crescut de aproape 20 de ori.
  • La USR, PSD și AUR paginile liderilor au fost printre cele care au înregistrat cele mai mari cheltuieli. La PNL pagina președintelui partidului se află mai jos în listă ca valoare a cheltuielilor.
  • Pe lângă paginile politicienilor am identificat pagini care par a fi publicații, dar care sunt asociate unor partide. Cele mai multe și vizibile se regăsesc în legătură cu AUR, acestea având un număr mare de reclame, chiar dacă nu investesc foarte mult.
  • Un rezultat interesant al analizei este că am descoperit un număr de 42 de pagini care au promovat 127 de reclame în valoare de 20.000 lei în județul Neamț. Deși suma nu e mare, este interesant modul în care se transmit informații în formate foarte similare în mai multe localități din județul Neamț, promovând candidați PNL și denigrând aleși locali PSD. Acest tip de campanie concertată arată de fapt că alianțele PSD-PNL nu sunt atât de puternice la nivel local pe cât le prezintă liderii partidelor la centru.
  • Nu putem concluziona dacă reclamele sunt sau nu sunt plătite din subvenții. Observăm însă că promovarea în mediul online ocupă un procentaj foarte mic din investițiile totale făcute de partide din subvenții.
  • Migrația politică sau candidaturile unor foști membri de partid ca independenți au influențat unele din schimbările menționate mai sus. În contextul alegerilor din iunie, această migrație se va intensifica.

Google

  • Partidele politice au cheltuit pe Google aproximativ 600.000 lei.
  • Jumătate din bani au fost cheltuiți de PSD, iar aproape 40% de USR.
  • Cea mai mare parte din cheltuieli au fost legate de advertiseri care au promovat partidul în sine; cazurile în care advertiser e o persoană sunt mai puține.
  • Cheltuielile au scăzut comparativ cu perioada similară din 2023, când s-au înregistrat plăți de aproape 700.000 lei.
  • Advertiserii asociați PNL și USR au cheltuit semnificativ mai puțin, iar cei legați de PSD de șase ori mai mult.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: