Cinci companii de pariuri și țigări electronice, respectiv Superbet, IQOS, eFortuna.ro, Casa Pariurilor și Betano, au dominat piața publicității din mediul online în 2023, arată un raport transmis marți de BRAT – Biroul Român de Audit Transmedia.
- Amintim că, încă de la înființare, G4Media și Economedia au refuzat în mod ferm publicitatea din industrii precum jocurile de noroc, pariurile, tutunul sau alcoolul.
Raportul BRAT arată că primele trei companii au reprezentat împreună aproximativ 17,5% din totalul cheltuielilor în publicitate în acest mediu. Superbet, aflată pe primul loc, a cheltuit 7,8 milioane de euro. IQOS a investit 3,7 milioane de euro, iar efortuna.ro 3,6 milioane de euro. Casa Pariurilor, pe locul 4, a cheltuit 3,2 milioane de euro, iar Betano 2,6 milioane de euro.
Concluziile generale arată că în 2023, investițiile în publicitate în cele 4 medii (online, OOH, radio și presa scrisă) au atins aproximativ 740 de milioane de euro (valoare calculată utilizând prețurile de listă/ratecard), înregistrând o creștere de aproximativ 12% față de 2022.
Investițiile în publicitate în mediul online, OOH și radio au înregistrat creșteri semnificative, cu un avans de 10%, respectiv 12% și 16% față de anul 2022, în timp ce investițiile în presa scrisă își continuă trendul descendent.
Orange este marca cea mai promovată în publicitatea OOH, cu aproximativ 8% din totalul investițiilor, urmată de Kaufland și McDonald’s, fiecare cu aproximativ 4%, respectiv 3% din totalul investițiilor în publicitatea OOH.
În topul investițiilor în publicitatea radio, primele trei locuri sunt ocupate de retaileri Lidl, Kaufland și Carrefour, totalizând aproximativ 12% din totalul investițiilor în acest mediu.
În cazul presei scrise, primele trei locuri sunt ocupate de mărcile Intredo, Lidl și Superbet, totalizând un sfert din totalul investițiilor în acest mediu.
Retailul rămâne în continuare cel mai mare investitor în publicitate pentru mediile monitorizate de către BRAT, înregistrând aproximativ 25% din totalul acestora, cu o creștere de aproximativ 18% față de 2022. Cele mai importante creșteri ale nivelului investițiilor au fost realizate de clienții din zona de magazine și comenzi online (+43%), sănătate și domeniul farmaceutic (+28%) și non-comercial (campanii de informare derulate de diverse agenții guvernamentale +25%).