Financial Times: A fost oare corect pariul Toyota pe mașinile hibride?/ Industria auto reevaluează poziția producătorului japonez care a spus că apetitul pentru mașini complet electrice este limitat

toyota Sursa foto: Facebook/Toyota

După ce au fost în ultimul deceniu ca cei mai zgomotoși susținători din industria auto ai vehiculelor hibride, directorii Toyota văd acum că timpul le-a dat, într-o oarecare măsură, dreptate, scrie Financial Times.

Determinarea încăpățânată a constructorului auto japonez de a investi miliarde de dolari în vehicule hibride care combină bateriile cu motorul tradițional cu combustie internă a atras critici atât din partea investitorilor, cât și a ecologiștilor.

Consumatorii ar refuza să cumpere mașini complet electrice mai scumpe, a avertizat Toyota în repetate rânduri. Acum, pe măsură ce o combinație de prețuri care se mențin ridicate și îngrijorarea privind infrastructura de încărcare inadecvată reduce entuziasmul pentru vehiculele electrice cu baterii (BEV) pe piețe din Europa și SUA, ceea ce a fost considerat cândva o erezie din partea Toyota este reevaluat.

Adam Jonas, un analist de la Morgan Stanley care a prezis cu încredere că reglementările guvernamentale agresive și preferința consumatorilor pentru modelele complet electrice vor stinge rapid piața hibridă, a recunoscut luna aceasta: “Îi datorez scuze companiei Toyota”.

În timp ce cererea pentru vehiculele electrice cu baterii (BEV) a crescut în ultimii trei ani, potrivit datelor compilate de Jato Dynamics, cota lor pe piața autoturismelor noi s-a redus în Marea Britanie, iar creșterea vânzărilor a încetinit în SUA și Europa.

Schimbarea pieței a consolidat deja rezultatele Toyota: vânzările de hibrizi ale celui mai mare producător auto din lume au crescut cu aproape 1 milion, ajungând la 3,4 milioane anul trecut, ajutând compania să își majoreze prognoza privind profitul operațional la un nivel record de 4,9 miliarde de yeni (33 miliarde de dolari) pentru anul care se încheie în martie.

Hibrizii vin în mai multe varietăți. Hibrizii plug-in, sau PHEV, pot rula zeci de kilometri doar cu energie electrică și pot fi încărcați acasă, deși bateria lor mare înseamnă că sunt în general scumpi. Hibrizii complecși combină o baterie mai mică și un motor tradițional care funcționează împreună, ceea ce îi face mai ieftini atât la cumpărare, cât și la funcționare.

Majoritatea industriei consideră în continuare că dezvoltarea de BEV-uri profitabile este cel mai important obiectiv pe termen lung pentru producătorii de automobile, dar mini-renașterea hibrizilor îi obligă pe unii să își schimbe planurile. Pe o piață americană a hibrizilor dominată în principal de Toyota, Honda și de duo-ul sud-coreean Kia și Hyundai, producătorii autohtoni se grăbesc să recupereze decalajul.

Luna trecută, General Motors, care a eliminat în mare parte hibrizii plug-in din gama sa, a declarat că va reintroduce această tehnologie, recunoscând că clienților le ia mai mult timp decât se așteptau să adopte modelele complet electrice.

Ford, care a pariat pe hibrizi ca tehnologie provizorie, preconizează că vânzările sale de astfel de modele vor crește cu 40% în acest an, dublu față de anul trecut. A vândut peste 52.000 de camionete Maverick în 2023, ceea ce îl face al cincilea cel mai bine vândut hibrid din SUA, după modelele de la Toyota și Honda.

“Datele noastre arată că vehiculele electrice sunt o destinație clară pentru mulți clienți …[dar] va dura mai mult decât ne așteptam acum 18 luni”, a declarat Jim Farley, directorul general al Ford, în fața investitorilor în această lună. “Hibrizii vor juca un rol din ce în ce mai important în tranziția industriei noastre și vor fi aici pe termen lung.”

Aceasta reprezintă o revizuire notabilă a perspectivelor sumbre de până acum în ceea ce privește hibrizii, care, potrivit lui Jessica Caldwell, șefa departamentului de informații de la Edmunds, o resursă online pentru cumpărătorii de mașini, au fost trecute cu vederea ca strategie de tranziție deoarece “nu păreau sexy și cool”.

Combinația dintre tehnologia bateriilor și motoarele tradiționale este elementul central al atracției lor pentru Toyota. Hibrizii le permit producătorilor de automobile să reducă emisiile și, în același timp, să profite de ultimii ani de viață a motorului cu combustie, care a fost vaca de muls a industriei în ultimul secol.

Hibrizii complecși sunt foarte profitabili, adesea cu marje de profit de două cifre, care le depășesc pe cele ale automobilelor tradiționale cu motor sau hibride plug-in și, cu siguranță, pe cele BEV, care sunt adesea generatoare de pierderi.

Investitorii au recompensat deja Toyota, trimițând acțiunile sale în creștere cu peste 80 de procente în ultimele 12 luni. Acțiunile Tesla, a cărei concentrare pe un număr mic de modele BEV contrastează puternic cu strategia Toyota de a vinde mașini cu mai multe niveluri de preț și tehnologii, au scăzut cu peste 5 procente în aceeași perioadă.

Carl Vine, manager de portofoliu la M&G și acționar al Toyota, consideră că societatea “a avut parte de o reputație nedreaptă în ultimii ani”.

“Puternicul lobby pro-electrificare și unii critici ai Toyota au insinuat că aceștia dau înapoi în ceea ce privește electrificarea”, a spus el. “Toyota, de la bun început, a spus: “totul este destul de complicat – trebuie să ne luăm timpul necesar și să urmăm mai multe căi”.”

Președintele Toyota, Akio Toyoda, a prezis luna trecută că cererea pentru BEV-uri va atinge un plafon de 30% din piața globală, deschizând calea pentru mai multe vânzări de hibrizi.

Compania a declarat că va vinde 5 milioane de hibrizi anual până în jurul anului 2025. În schimb, Toyota și-a propus să vândă doar 3,5 milioane de BEV-uri anual începând cu 2030. Anul trecut a schimbat doar 104.000, în timp ce a vândut 125.000 de hibrizi plug-in.

Jaguar Land Rover, o companie rămasă în urmă în industrie, se numără printre constructorii auto care beneficiază de reluarea cererii de hibrizi. În condițiile în care prima sa navă amiral Range Rover BEV nu va fi lansată până la sfârșitul anului, compania spune că vânzările de hibrizi o vor ajuta să respecte normele britanice privind emisiile, chiar și după ce a amânat lansarea unor modele BEV.

Cu toate acestea, perspectivele îmbucurătoare pentru hibrizi nu fac decât să schimbe, și nu să pună capăt, provocărilor cu care se confruntă industria, în timp ce se confruntă cu schimbările climatice și cu diversele cerințe pe care guvernele din întreaga lume le fac producătorilor de automobile pentru a contribui la combaterea acestora.

“Constructorii de automobile care acum culeg profituri de pe urma modelelor hibride existente ar face bine să folosească acest timp și acești bani cu înțelepciune, deoarece BEV-urile vor veni, mai devreme sau mai târziu”, a declarat James Hong, analist de automobile la Macquarie.

În ciuda scăderii ritmului vânzărilor de BEV anul trecut, acestea au depășit deja hibrizii pe majoritatea piețelor mari, cu excepția Japoniei, care rămâne un bastion pentru această tehnologie.

Luca de Meo, directorul general al Renault, a declarat că, chiar și pe fondul încetinirii cererii pentru BEV-uri, acestea vor trebui să domine piața europeană dacă industria vrea să îndeplinească obiectivele UE privind emisiile.

“Nu este nevoie să ai un premiu Nobel în matematică pentru a înțelege că vehiculele electrice trebuie să fie o parte importantă”, a spus el.

În condițiile în care China urmărește obiective agresive în ceea ce privește vehiculele complet electrice, SUA – o țară cu distanțe mai mari de deplasare și cu o dragoste mai puternică pentru motoarele pe benzină – pare să devină câmpul de luptă care va determina longevitatea hibrizilor.

Doug Eroh, președintele reprezentanței Longo Toyota din Los Angeles, a declarat că ponderea hibrizilor în vânzările sale a crescut de peste două ori anul trecut, de la 2019 la 42%, și se așteaptă ca aceștia să totalizeze “mult peste 50% din afacerile noastre în acest an”.

Dar prezicerea traiectoriei pe termen lung pentru hibrizi în SUA este dificilă, spun analiștii, mai ales cu alegerile prezidențiale din noiembrie care ar putea remodela piața.

Consilieri de rang înalt și oficiali de campanie au declarat că o a doua administrație Donald Trump ar căuta să anuleze legea  de reducere a inflației a președintelui Joe Biden, care a inclus 369 de miliarde de dolari în scutiri de taxe și subvenții pentru a accelera tranziția Americii către energia regenerabilă.

“Dacă vom avea o schimbare de administrație, probabil că veți vedea că producătorii de automobile din SUA vor începe să sune ca Toyota, spunând că electrificarea de 30% pentru totdeauna”, a declarat Tim Bush, analist al lanțului de aprovizionare cu vehicule electrice la UBS.

În același timp, măsurile luate de producătorii auto internaționali de a amplasa mai multă producție în SUA pentru a debloca creditele fiscale disponibile în cadrul IRA ar trebui să îi ajute, de asemenea, să reducă prețurile – ceea ce ar putea stimula vânzările. Între timp, companiile americane vor lansa, de asemenea, opțiuni de piață de masă pentru clienții care nu pot sau nu doresc să cumpere o Tesla.

“Cred că argumentul conform căruia toți cei care au vrut să cumpere un EV au cumpărat unul nu ține”, a declarat Bush. “Cred că ceea ce vedeți cu adevărat este că cei trei mari producători auto limitează producția [de BEV-uri] pentru a proteja marja.”

Indiferent de rezultatul alegerilor din SUA, Carlos Tavares, șeful Stellantis, este ferm convins că hibrizii vor fi esențiali pentru a ajuta industria să “gestioneze tranziția”, chiar dacă modelele vor continua să atragă critici “pentru că încă promovezi motoarele cu combustie internă și, în mintea unor lideri dogmatici, acest lucru nu este acceptabil”.

Este o opinie împărtășită de Eroh la reprezentanța sa din Los Angeles, care a subliniat că, adesea, cumpărătorii iau în considerare un vehicul complet electric înainte de a opta pentru un hibrid, deoarece acestea sunt mai ieftine și permit șoferilor să ocolească problema locului de încărcare.

Deținerea unei mașini complet electrice “va fi mai ușoară cu timpul”, a adăugat Eroh. “Dar acel moment nu a sosit încă”.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: