Infrastructura de transport de interes naţional va fi scutită de plata taxei de 0,5 % din valoarea lucrărilor pentru construcţii noi sau de intervenţie la construcţiile existente, taxă pe care o percepe ISC – Inspectoratul de Stat în Construcţii. De asemenea, nu se va mai plăti nici taxa de 0,1 % din valoarea lucrărilor autorizate, potrivit unui Proiect de Ordonanţă a Guvernului pe care Ministerul Transporturilor în pune, din nou, în dezbatere publică, prima formă a proiectului care se referă la cele două taxe fiind publicată în luna mai.
Este vorba despre un act normativ pentru modificare Legii 50/1991 pentru autorizarea lucrărilor în construcţii şi a Legii 10/1995 pentru calitatea în construcţii. Schimbări propuse :
-,,Introducerea după alin. (1) al articolului 43 din Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare a unui nou alineat, respectiv, alin. (11), care să prevadă că prin excepție de la prevederile alin. (1) a art. 43, pentru lucrările de infrastructură de transport de interes național să nu se perceapă cota de 0,5% din valoarea, fără TVA, a lucrărilor pentru realizarea construcțiilor noi și a lucrărilor de intervenție la construcțiile existente pentru care se emit, în condițiile legii, autorizații de construire/desființare.”
-Introducerea după alin. (1) al art. 30 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a unui nou alineat, respectiv alin. (11), care să prevadă că prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru lucrările de infrastructură de transport de interes național să nu se perceapă cota de 0,1% din valoarea lucrărilor autorizate.” Arată Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare.
Totodată, se propune introducerea unor norme tranzitorii, prin care dispozițiile prezentei ordonanțe să se aplice pentru lucrările de infrastructură de transport de interes național, care sunt implementate prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, pentru care nu a fost încă notificată data de începere a lucrărilor către autoritatea emitentă a autorizației de construire și către inspectoratele de stat în construcții.
Ministerul arată că, potrivit legislaţiei din prezent, recepțiile la terminarea lucrărilor de infrastructură de transport de interes național, pot fi respinse ca urmare a neachitării cotelor către Inspectoratul de Stat în Construcții, fără a se intra în analiza calității acestor lucrări, situație ce poate conduce la întârzieri în privința deschiderii traficului, după admiterea recepției și în final la o întârziere a utilizării de către participanții la trafic a unei infrastructuri moderne și în condiții de siguranță. În plus banii alocaţi celor două cote ISC ar putea fi folosiţi pe şantiere şi ar putea duce la finalizarea mai rapidă a lucrărilor. Inspectoratul de Stat în Construcţii este în subordinea Ministerului Dezvoltării. Termenul limită pentru depunerea observaţiilor este 16 august.