Oferta Ministerului Transporturilor pentru transportatorii protestatari: separarea la graniță a camioanelor UE și nonUE, unde este posibil, și toleranță de 5% pentru greutatea camioanelor

protest transportatori, camioane Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministerul Transporturilor le propune transportatorilor protestatari o serie de măsuri, pentru încheierea protestelor, printre care separarea la graniță a camioanelor UE și nonUE, unde este posibil, și toleranță de 5% pentru greutatea camioanelor.

„Acord o foarte mare atenție solicitărilor industriei și sunt sigur că pentru orice problemă există și o soluție. Sunt probleme care pot fi rezolvate de către Ministerul Transporturilor și de companiile din subordine, dar și subiecte care necesită un răspuns din partea altor autorități ale statului,” a precizat Sorin Grindeanu, într-un comunicat de presă.

Ministerul Transporturilor afirmă că în urma discuțiilor părțile implicate au convenit următoarele:

  • Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va sprijini demersurile partenerilor sociali care țin de competența ASF, MAI, Autoritatea Vamală Română și Ministerul Finanțelor (problemele legate de RCA, indemnizația de hrană și cazare, acciza aferentă motorinei, pentru realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate, prima dată în regim pilot între România și țările nonUE pentru fluidizarea traficului rutier);
  • Reducerea timpilor de așteptare la frontierele UE și non UE prin implementarea a 2 măsuri:
    • separarea fluxurilor UE și nonUE, unde este posibil;
    • preselecția camioanelor (se vor separa camioanele goale față de cele încărcate prin cântărire dinamică), inițial în vămile Giurgiu și Nădlac cu extindere ulterioară la nivel național;
  • În cazul problemelor referitoare la amendarea generată de expirarea rovinietei din cauza așteptărilor la frontieră, în termen de 7 zile se vor implementa măsurile necesare și suficiente pentru eliminarea acestui aspect;
  • Cu privire la eliminarea toleranțelor se va reveni la toleranța de 4% pe axă și 5% pe masă totală și la toleranțele aplicate la depășirea dimensiunilor maxim admise. Termen 15 zile
  • Partenerii sociali au fost de acord cu urgentarea procedurilor de dialog social aferente proiectelor de acte normative privind ajustarea tarifelor AST. Termen 7 zile;
  • MTI va promova un proiect de act normativ referitor la despăgubirea CMR (conform convenției CMR). Termen 10 zile
  • Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va organiza un grup de lucru pentru îmbunătățirea cadrului normativ care are ca scop eliminarea ”pirateriei” în transporturi și corelarea HG nr. 1317/2023 cu OG nr. 43/1997. Termen imediat
  • Crearea unui Grup de lucru din care să facă parte Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Autoritatea pentru Digitalizarea României, pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ. Retragerea din procedura de consultare publică/modificarea  proiectului de OG prin care se modifică cadrul normativ referitor la transportul alternativ. Termen imediat

Amintim că transportatorii protestează marți, alături de fermieri, pentru a șaptea zi. Transportatorii și fermierii reclamă un cumul de măsuri care îi afectează din acest an, precum majorarea accizei la carburanți, RCA mai scumpă, chiar dublă sau triplă după falimentele din asigurări din ultimii ani, eliminarea facilităților fiscale pentru angajații din agricultură, întârzierea subvențiilor și a rambursării de TVA, concurența cerealelor ieftine din Ucraina care informal rămân pe piața din România, deși oficial ar trebui doar să tranziteze țara, dar și timpii uriași de așteptare de la graniță din cauza camioanelor ucrainene, printre numeroase alte nemulțumiri. Pe larg, fermierii și transportatorii reclamă și incompetența statului român în a gestiona numeroasele disfuncționalități ale societății. Economedia a explicat, aici, pe larg, care sunt principalele solicitări, ce promite Guvernul și ce probleme rămân.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: