Cum construiesc companiile de casă ale lui Erdogan autostrăzile din România

sector Autostrada Transilvania / Chiribiș - Biharia sursa foto: captura video

Numărul firmelor de construcții din Turcia care construiesc proiecte de infrastructură mare în România a crescut de cel puțin cinci ori în ultimii doi ani, arată PressOne.

Mai mult de 20% din valoarea totală a lucrărilor de infrastructură rutieră contractate de statul român în acest moment se va duce către companii din Turcia, foarte apropiate de regimul iliberal al președintelui Erdogan.

În februarie 2021, Guvernul României se pregătea să elimine Turcia și China de la licitațiile publice pentru proiectele de infrastructură de miliarde de euro. Dintre cele două state, doar China a fost în cele din urmă exclusă, patru luni mai târziu. Autoritățile române se temeau că firmele de construcții din Asia ar putea să nu respecte standardele europene în vigoare și că România s-ar putea confrunta cu întârzieri tocmai când are nevoie uriașă de drumuri, poduri, căi ferate și autostrăzi. Turcia a fost însă protejată de statutul de țară aflată în proces de aderare la Uniunea Europeană, pe care îl are încă din octombrie 2005.

Urmarea? Dacă între 2019-2021 pe piața românească intraseră doar companiile turce Aksim Alarko – parte din conglomeratul Alarko Holding, care a câștigat în 2019 licitația pentru o secțiune din Centura Capitalei (urmând să o câștige ulterior și pe a doua), și Nurol, care câștigase în 2020 un tronson din Autostrada Transilvania, Suplacu de Barcău (Bihor) – Nușfalău (Sălaj), acum numărul lor a crescut de cinci ori.

În noiembrie 2023, cel puțin 10 companii din Turcia au câștigat licitații pentru proiecte mari de infrastructură în România, unele din ele de importanță vitală, precum cel mai dificil segment al autostrăzii A1 sau conducta de peste 300 de kilometri care va transporta gaze naturale din Marea Neagră. Printre ele: Cengiz, Alsim Alarko, Mapa, Yapi Merkezi, Gülermak, Kalyon, Makyol, Özaltın și İlci și Kalyon. Și mai multe de atât au participat, dar nu au câștigat – încă.

Citește tot articolul pe PressOne.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Care e problema dacă își fac bine treaba? Turcia este un exemplu de urmărit la construcția de autostrăzi. In plus, proximitatea geografică dintre România și Turcia este un avantaj.

  2. “ar putea să nu respecte standardele europene în vigoare și că România s-ar putea confrunta cu întârzieri tocmai când are nevoie uriașă de drumuri, poduri, căi ferate și autostrăzi”
    Curios, pentru o tara care are nevoie uriasa de infrastructura, Statul e foarte dezinteresat de astfel de proiecte. CNAIR e recunoscut mondial ca generator de “E contract de proiectare si executie. Noi nu facem nimic.”

  3. Fara exceptie, pe un privat il intereseaza banii. Ii dai banii, iar el isi face treaba, indiferent de tara din care este acest privat. Pe cetatenii acestei tari ii intereseaza sa aiba o retea rutiera moderna, de (foarte) mare viteza (unii circula cu masina cum circula TGV in Franta), indiferent de numele constructorului sau tara din care provine.
    Statul Roman prin CNAIR trebuie sa se asigure prin acele contracte de supraveghere ca lucrarea se face la standardele europene, descrise amanuntit in caietele de sarcini, pe care acesti constructori le-au studiat si au ofertat in baza lor.
    Asa au facut toate tarile la care astazi ne uitam cu admiratie: au platit bani unor companii sa le faca drumuri, cai ferate, aeroporturi, etc. Si noi trebuie sa facem la fel, chiar daca cu 100 de ani mai tarziu decat restul.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.