Directorul ROMATSA: Traficul aerian a depășit în vara acestui an cu 20% nivelul atins înainte de pandemie/ Despre aeroportul din Brașov: Programul ar putea fi extins la 16 ore, dacă aeroportul face demersurile necesare

Tarom, avion Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Traficul aerian cunoaşte o complexitate crescută impusă de restricţiile generate de războiul din Ucraina şi a ajuns, încă de anul trecut, la nivelul pre-pandemic, în vara lui 2023 situându-se chiar cu aproape 20% peste cel de dinainte de pandemie, a declarat directorul general al ROMATSA, Adrian Cojoc, într-un interviu pentru agenția Agerpres. Acesta a vorbit și despre situația de pe aeroportul din Brașov, de unde operatorul Dan Air s-a retras recent. Cojoc spune că Romatsa e de acord ca din 15 ianuarie 2024 programul să fie extins la 16 ore în ceea ce priveşte disponibilitatea ROMATSA de a furniza serviciile, dar aeroportul, în paralel, trebuie să facă demersuri pentru a-şi modifica certificatul de aerodrom pe acest nou program.

El a subliniat că războiul din Ucraina a adus o suplimentare a traficului în spaţiul aerian românesc, în contextul în care zborurile care traversau Europa dinspre şi spre Asia prin nord acum evită spaţiile aeriene ale Rusiei, Ucrainei, Belarus şi s-au mutat spre zona centrală şi sudică. Totodată, şi conflictul din Israel a generat o creştere.

Pe de altă parte, Adrian Cojoc a menţionat că ROMATSA susţine includerea controlorilor de trafic în aceeaşi categorie de pensionare cu piloţii, deoarece, din cauza complexităţii muncii, a responsabilităţilor şi a gradului de stres mulţi ajung să îşi piardă licenţa.

Directorul ROMATSA a vorbit în interviu şi despre situaţia de pe aeroportul din Braşov şi a precizat că regia a susţinut şi va susţine toate demersurile astfel încât aeroportul să devină unul cât mai vizibil şi profitabil. În ceea ce prieşte programul actual de 12 ore al aeroportului, el a reiterat că acesta a fost solicitat încă din 2018 de autorităţile de la Braşov, în baza unui studiu realizat de Eurocontrol şi de un consultant, urmând să fie extins la 24 de ore din 24 în trei ani de la deschidere.

Adrian Cojoc a mai explicat şi de ce pentru dirijarea traficului aerian s-a ales varianta turnului de control de la Arad.

“Referitor la acuzele că ROMATSA nu ar fi răspuns solicitărilor de prelungire a programului, pot să spun că ROMATSA a răspuns întotdeauna tuturor solicitărilor. De altfel, în data de 30 octombrie 2023, a avut loc o şedinţă la sediul său cu reprezentanţii autorităţilor locale, ai Aeroportului Braşov şi cu colegii care au fost implicaţi în acest proiect. S-a semnat o minută în care se prevede că din 15 ianuarie 2024 programul va fi extins la 16 ore în ceea ce priveşte disponibilitatea ROMATSA de a furniza serviciile. Aeroportul, în paralel, trebuie să facă demersuri pentru a-şi modifica certificatul de aerodrom pe acest nou program. Nu ştim care este acolo statusul”, a spus Cojoc.

Când va putea fi prelungit programul 24 din 24 şi ce anume este necesar pentru acest lucru?
“Aşa cum am arătat din documente, după 2-3 ani de la deschidere. După 3 ani, de fapt rezultă în documente se va putea ajunge la 24 de ore, dar, aşa cum v-am mai spus, ROMATSA se va dimensiona, însă aeroportul trebuie să facă dovada că există necesitatea reală ca acest program de funcţionare să fie 24 de ore. Asta este tendinţa. Am susţinut şi vom susţine toate demersurile pentru a veni în sprijinul Braşovului şi ca acest aeroport să devină unul cât mai vizibil şi profitabil. Modificarea programului aeroportului nu este în sarcina ROMATSA, ci este o acţiune validată, aprobată de Autoritatea Aeronautică Română în urma parcurgerii unor paşi şi, dacă se întrunesc toate condiţiile, Autoritatea poate decide modificarea certificatului de aerodrom. În acelaşi timp, ROMATSA trebuie să fie anunţată din timp pentru a-şi dimensiona corespunzător salariaţii care vor deservi aeroportul în noul program”, a spus directorul Romatsa, citat de Agerpres.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: