Raport. 83% dintre angajați sunt dispuși să câștige mai puțin cu condiția să fie mai fericiți la locul de muncă

angajati, loc de muncă Sursa foto: HP

Doar o treime dintre angajații cu muncă de birou spun că au o relație sănătoasă cu munca, India fiind țara cu cel mai mare procent, iar Japonia, cu cel mai mic procent, iar 83% dintre persoanele intervievate sunt dispuse în prezent să câștige mai puțin cu condiția să fie mai fericite la locul de muncă, arată raportul HP Work Relationship Index, un studiu care explorează relația angajaților cu munca, la nivel global, bazat pe interviuri cu peste 15.600 de respondenți din diverse sectoare de activitate din 12 țări.

„Avem o oportunitate uriașă de a consolida relația cu munca în moduri benefice atât pentru oameni, cât și pentru afaceri”, a declarat Enrique Lores, președinte și CEO HP Inc. „În calitate de lideri, trebuie să respingem întotdeauna falsa alegere între productivitate și fericire. Cele mai de succes companii se bazează pe culturi care le permit angajaților să exceleze în carieră și, în același timp, să se dezvolte în afara serviciului.”

Studiul a analizat peste 50 de aspecte ale relației pe care oamenii o au cu munca, inclusiv rolul muncii în viața lor, competențele, abilitățile, instrumentele și spațiile de lucru, precum și așteptările lor din partea leadership-ului. Studiul a analizat și impactul pe care munca îl are asupra bunăstării, productivității, angajamentului și culturii angajaților. Prin acest studiu, HP a dezvoltat Work Relationship Index, care reprezintă un instrument de măsurare a relației oamenilor cu munca ce va fi urmărit de-a lungul timpului.

Studiul a constatat că doar 27% dintre angajații cu muncă de birou au în prezent o relație sănătoasă cu munca.

Relația nesănătoasă cu munca are un impact asupra stării mentale, emoționale și fizice a angajaților

În cadrul studiului, primul de acest fel, HP a contactat lideri de business, factori de decizie din domeniul IT și angajați cu muncă de birou pentru a obține informații despre factorii care determină experiențe de muncă semnificative, productive și utile. Constatările evidențiază impactul negativ pe care o relație nesănătoasă cu munca îl are asupra vieții unui angajat și asupra afacerii angajatorului.

Atunci când angajații nu sunt mulțumiți de relația lor cu munca, acest lucru se răsfrânge asupra afacerii.

  • Moralul și implicarea: Angajații raportează o productivitate mai mică (34%), lipsă de implicare la locul de muncă (39%) și un sentiment accentuat de înstrăinare (38%).
  • Retenția angajaților: Chiar și atunci când angajații au un sentiment neutru față de relația lor cu munca, peste 71% iau în considerare posibilitatea de a pleca din companie. Atunci când nu sunt deloc mulțumiți, procentul crește la 91%.

Relația nesănătoasă cu munca poate avea un impact asupra bunăstării angajaților.

  • Mental: Mai mult de jumătate (55%) dintre acești angajați au probleme cu încrederea în sine și de sănătate mintală, raportând o stimă scăzută de sine și sentimentul că au eșuat.
  • Emoțional: Aceste probleme afectează în mod firesc alte aspecte ale vieții personale, 45% dintre respondenți menționând că relațiile personale cu prietenii și familia au de suferit, iar mai mult de jumătate (59%) se simt prea epuizați pentru a-și urma pasiunile.
  • Fizic: 62% dintre angajați declară că au probleme în a avea o alimentație sănătoasă, a face exerciții fizice sau a dormi suficient.

Identificarea factorilor care stau la baza unei relații sănătoase cu munca

Așteptările angajaților în ceea ce privește munca s-au schimbat semnificativ, în special în ultimii doi-trei ani, conform răspunsurilor a aproape 60% dintre respondenți. 57% dintre cei chestionați au menționat că și așteptările lor privind modul în care sunt tratați la locul de muncă au crescut.

Cercetarea a examinat peste 50 de factori care contribuie la o relație sănătoasă cu munca, identificând șase factori principali pe care liderii trebuie să-i ia în considerare și pe care Indexul îi va urmări de-a lungul timpului.

  1. Împlinire: Angajații tânjesc după un scop și o legătură autentică cu munca lor, dar doar 29% dintre ei experimentează aceste stări în mod constant. Pentru a se adapta la așteptările în evoluție ale forței de muncă, companiile trebuie să acorde prioritate sentimentului de împlinire în rândul angajaților, lăsându-i să se facă auziți.
  2. Leadership: Noul stil hibrid de muncă impune noi stiluri de conducere, potrivit a 68% dintre lideri. Totuși, doar unul din cinci angajați consideră că liderii și-au adaptat în mod corespunzător stilul de conducere. Cultivarea inteligenței emoționale și a unei conduceri transparente și empatice este crucială la locul de muncă, în prezent.
  3. Focus pe oameni: Doar 25% dintre angajați primesc în mod constant respectul și valoarea pe care ei consideră că le merită și chiar mai puțini sunt cei care se bucură de flexibilitatea, autonomia și echilibrul între viața profesională și cea privată pe care și le doresc. Pentru a rezolva această problemă, liderii trebuie să pună oamenii pe primul loc și plaseze echipele în centrul procesului decizional.
  4. Competențe: În timp ce 70% dintre angajați apreciază puterea și abilitățile tehnice, doar 31% se simt încrezători în competențele lor. Companiile cu cele mai bune practici pot avea un avantaj vital în ceea ce privește dezvoltarea competențelor și implicarea angajaților, investind în formare și sprijin holistic.
  5. Instrumente: Angajații doresc să aibă un cuvânt de spus în ceea ce privește tehnologia și instrumentele pe care le oferă angajatorul. Cu toate acestea, nivelul de încredere că o companie va implementa instrumentele potrivite pentru a sprijini munca hibridă este scăzut (25%). Portofoliul de tehnologie nu mai este doar o simplă utilitate și se conturează ca un factor important de implicare și conectare a angajaților.
  6. Spațiul de lucru: Angajații își doresc o experiență de lucru fără sincope atunci când muncesc din diverse locuri, dar și posibilitatea de a alege de unde să lucreze în fiecare zi. Spațiile de lucru hibride eficiente, tranzițiile ușoare, flexibilitatea și autonomia vor fi esențiale pentru a demonstra încredere în angajați și pentru a promova o experiență de lucru pozitivă.

Încrederea și conexiunea emoțională sunt acum esențiale pentru atragerea și păstrarea angajaților

Work Relationship Index arată că suntem într-un moment crucial pentru redefinirea relației cu munca. O mai mare încredere și conexiunea emoțională la locul de muncă sunt elemente puternice și recurente în cadrul celor șase factori principali enunțați.

Aproape trei din patru lideri recunosc că o conducere care include componenta emoțională este singura modalitate prin care un lider poate avea succes în viitor. În mod semnificativ, studiul a constatat că inteligența emoțională și o mai mare încredere au o pondere considerabilă în rândul angajaților: 83% dintre aceștia spun că sunt dispuși să câștige mai puțini bani de la un angajator care apreciază acești factori:

  • o cultură puternică a locului de muncă: angajații ar accepta o reducere de 11% a salariului pentru a lucra într-un loc cu o conducere empatică care pune preț pe inteligența emoțională și în care să existe un angajament și o satisfacție a angajaților peste medie.
  • flexibilitate: angajații ar renunța la 13% din salariul lor pentru a lucra într-o companie care să le permită să lucreze de unde și când doresc.

HP a comandat un sondaj online gestionat de Edelman Data & Intelligence (DxI), realizat în perioada 9 iunie – 10 iulie 2023, în 12 țări: SUA, Franța, India, Marea Britanie, Germania, Spania, Australia, Japonia, Mexic, Brazilia, Canada și Indonezia. HP a intervievat în total 15.624 de persoane – 12.012 angajați cu muncă de birou (~1.000 în fiecare țară); 2.408 factori de decizie în domeniul IT (~200 în fiecare țară); 1.204 lideri de business (~100 în fiecare țară).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: