Retailul de FMCG a crescut în România cu 14% în primul trimestru din 2023, potrivit indicelui de consum realizat de Europanel, o platformă de cercetare de piață în parteneriat global între GfK și Kantar Worldpanel.
România se află pe locul patru cu cele mai mari creșteri în industria FMCG, înaintea noastră fiind Ungaria, cu 29,2%, Bulgaria (17,7%) și Polonia (17,2%). Printre țările din Europa cu cele mai mici creșteri se numără Grecia (4,4%) și Danemarca (4%).
Europol a analizat creșterea consumului pe următoarele domenii: alimente proaspete, alimente congelate, produse alimentare ambalate, alcool, băuturi răcoritoare și îngrijire personală. Potrivit datelor Europol, România a înregistrat printre cele mai mari creșteri ale consumului în ceea ce privește alimentele proaspete, produsele de îngrijire personală, băuturi alcoolice și răcoritoare.
Alimente proaspete
România este a patra țară din Europa în funcție de consumul de alimente proaspete (de ex. fructe, legume), care a crescut cu 15,4% în primul trimestru din 2023, potrivit raportului Europol. Ungaria se află pe primul loc din Europa, cu o creștere de 33,1% a consumului de produse proaspete, alături de Polonia (18,7%) și Slovacia (16,1%).
Cele mai mici creșteri ale consumului de produse proaspete au fost În țări precum Austria, Bulgaria și Grecia consumul de produse proaspete nu a crescut deloc, iar în Danemarca a scăzut cu 6,5% în primul trimestru din 2023.
Produse alimentare ambalate
În ceea ce privește produsele alimentare ambalate, consumul în România a crescut cu 10,3%, mai puțin față de celelalte țări din Europa. Cel mai mare procent a fost înregistrat în Ungaria (29,3%), urmată de Polonia (17,8%), Bulgaria (14,2%) și Italia (14%).
Danemarca este singura țară care a avut o scădere a consumului de produse alimentare ambalate, cu 0,2%.
Pe de cealaltă parte, cele mai mici creșteri ale consumului de produse alimentare ambalate au fost înregistrate în Grecia (1,6%) și Spania (6%).
Produse congelate
În România consumul de produse congelate a stagnat în primul trimestru din 2023 în comparație cu anul trecut. Aceasta categorie a crescut cel mai mult în preferințele cetățenilor din Ungaria (30,7%) și Bulgaria (28,6%).
Țările care au înregistrat cele mai mici creșteri pe această categorie sunt Grecia (6,8%), Danemarca (6,7%), Suedia (5,9) și Spania (5%).
Alcool
În ceea ce privește produsele alcoolice, România se află în top patru cele mai mari creșteri ale consumului, cu o creștere de 12,1% în primul trimestru din 2023 față de 2022, înaintea noastră fiind Ungaria (13%), Croația (13,7%) și Slovacia (12,3%).
Singura țară în care s-a înregistrat o scădere a consumului de produse alcoolice a fost în Olanda, cu 10,2%.
Băuturi răcoritoare
Și în ceea ce privește consumul de băuturi răcoritoare România se află în topul clasamentului, cu o creștere de 11,7% în primul trimestru din 2023 față de 2022. Creșteri mari s-au înregistrat, de asemenea, în Ungaria (15,6%) și Italia (14,4%), România fiind următoarea țară cu cele mai mari creșteri.
Consumul de băuturi răcoritoare a fost mai mic în Suedia (3%), Danemarca (2,5%) și Germania (1,9%).
În Olanda consumul de băuturi răcoritoare a scăzut cu 0,9% în primul trimestru din 2023 în comparație cu aceeași perioadă din 2022.
Îngrijire personală
De asemenea, România a înregistrat o creștere bună de 20,5% a consumului de produse de îngrijire personală, fiind urmată apoi de Ungaria (16,9%), Croația (15,5%) și Slovacia (14,7%).
Liderul acestei categorii a fost Bulgaria, cu o creștere de 21%.
Printre țările cu cele mai mici creșteri înregistrate se numără Danemarca (5,3%), Franța (1,4%), Spania (0,8%), Austria (0,4%) și Grecia (0,3%).